ساختمان مسکونی روزن، رتبه اول جایزه معمار ۹۵ در بخش مسکونی آپارتمانی

ساختمان مسکونی روزن، رتبه اول جایزه معمار ۹۵ در بخش مسکونی آپارتمانی –

موقعیت: ایران، تهران، زعفرانیه، کوچه کوهرنگ

شرکت معماری: شرکت طرح و ساخت ری را

طراحی معماری: عباس ریاحی فرد، فری ناز رضوی نیکو

سال : 1391 – 1395

تیم طراحی: یاسر کریمیان، نوید نصرا…زاده، حمید رضا گذریان، محمد قلی پور، شهرزاد پوش فام، پریسا پورشهراب، ابراهیم روستایی

تیم تهیه نقشه های اجرائی: محمود عباسی، یاسر کریمیان، نوید نصرا…زاده ، حامد تابش، ریحانه رضائی، مینا وکیلی، عاطفه لطف اللهی، زهرا حدادیان

مساحت زمین: 1050 مترمربع

مساحت ساخته شده: 3580 مترمربع

مهندس سازه: کامران ادراکی

تاسیسات الکتریکی: رضا توکلی

تاسیسات مکانیکی: شرکت مک تل (محمد بهارستان)

مدیریت اجرا: ابراهیم حسین پور، امیرنیلفروشان

تیم اجرا: امیر نیلفروشان، موسی خوش جمال ، مرتضی زارع پور، محمد ابریشم کار، ابراهیم فولادین ،وحید بهتوئی ، جواد مدنی، پدرام برازجانی

عکاسان: پرهام تقی اف، علی دقیق، مهدی کلاهی

جوایز: رتبه اول جایزه معمار در بخش مسکونی آپارتمانی، سال ۱۳۹۵

ساختمان روزن یک آپارتمان مسکونی هفت طبقه شامل یک واحد تریپلکس و دو واحد مشابه واقع در زعفرانیه می‌باشد. به دلیل شیب زیاد زمین، ساختمان در سه قسمت به صورت پلکانی روی هم قرار گرفته شده است.

ساختمان مسکونی روزن با مساحت ۳۵۸۰ متر مربع در زمینی با شیب تند طبیعی که از سمت شمال به جنوب ۱۶ متر بود در سال ۹۱ توسط استدیو ری‌را طراحی شد. این ساختمان با سازماندهی فضایی خاصی که ناشی از شیب زمین بود، امکان نورگیری و دید مناسب از ضلع جنوبی را فراهم ساخت.

در بخش جنوبی ساختمان روزن، حیاط و رمپی مارپیچ است که خیابان را به پارکینگ و دو واحد مسکونی بخش میانی متصل می‌کند؛ همچنین در بخش شمالی ساختمان با دسترسی از گذر، به لابی ساختمان و واحد تریپلکس اختصاص داده شده است.

در ضلع شمالی ساختمان روزن، با توجه به آلودگی صوتی ناشی از مجاورت با اردوگاه شهید چمران و اشرف از پوسته دوم استفاده شده است. ایده پروژه، پوسته‌ای یکپارچه از بتن سفید با حفره‌های بیضی شکل متاثر از سیرکولاسیون داخلی پروژه و محدود کردن دید بیرون به داخل است که خود دلیلی بر درون‌گرایی و حفظ حریم خصوصی می‌باشد.

فضای بین دو پوسته از بر شمال، امکان ایجاد یک نورگیر و حیاط خلوت خصوصی پدید آورده که نور را از طریق حفره‌ها و نورگیر بالا به صورتی سازماندهی شده به داخل هدایت می‌کند و فضای دلنشین آرامش بخشی در بدو ورود به ساختمان پدید می‌آورد.

فضای بین دو پوسته از بر شمال، امکان ایجاد یک نورگیر و حیاط خلوت خصوصی پدید آورده که نور را از طریق حفره‌ها و نورگیر بالا به صورتی سازماندهی شده به داخل هدایت می‌کند و فضای دلنشین آرامش بخشی در بدو ورود به ساختمان پدید می‌آورد.

ایجاد یکپارچگی در نمای شرقی و شمالی، زیبایی ساختار بتنی با حفره را دوچندان کرده است و در سمت جنوب به دلیل چشم انداز عالی، با در نظر گرفتن بازشوهای گسترده و تراسهای سبز جلوه‌ای خاص برای نمای جنوبی فراهم کرده. همچنین در معماری سنتی ایران بر درونگرایی و پنجره تاکید زیادی شده است که این ساختمان نمونه‌ای از معماری سنتی ایرانی در قالب یک معماری مدرن می باشد.

پلان ها، برش ها و ….

 

   

 

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir – Archdaily

تعداد بازدید: 13,604

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *