طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی با رویکرد شفافیت

طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی

طراحی داخلی و بازسازی یک دفتر کار قدیمی با رویکرد شفافیت

در این قسمت قصد داریم به بررسی طراحی یک دفتر کار در شهر توکیو ژاپن بپردازیم که به تازگی یعنی در همین سال ۲۰۱۹ طراحی و اجرا شده است. این پروژه توسط معماران ژاپنی Organic Design Architecture Studio طراحی و اجرا گردیده است. به نقل از طراحان و معماران پروژه، این کار در حقیقت طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی در طبقه همکف ساختمانی قدیمی و ۳۳ ساله بوده است. کارفرما برای طراحی این دفتر اداری، درخواست های مشخصی داشته است که در ادامه قصد داریم به این موضوع بپردازیم که طراحان، چگونه به این درخواست ها جامه عمل پوشانیده اند.

معماران ژاپنی (نه همگی اما تعداد زیادی از آنها)، متخصص خلق فضاهای متفاوت هستند. فضاهایی که شاید کمتر به ذهن دیگران برسد. از این حیث، همواره بررسی کارهای معماران ژاپنی می تواند جذاب و مانند یک کلاس درس برای طراحی خلاقانه باشد.

بر اساس اظهارات معماران، کارفرما در این پروژه، نیاز به یک فضای کاملا شفاف داشت. فضایی که در آن انرژی و صداها میان بخش های مختلف دفتر کار توزیع گردد. از سوی دیگر، با توجه به قدمت ساختمان و شرایط ویژه ی آن از نظر تاسیسات و تهویه در آن، نیاز بود که هوا بین تمامی بخش های مختلف آن جریان داشته باشد!

این شرایط، شرایط ویژه ای بودند که پیش روی تیم معماری، سوالی برای حل کردن قرار داده بودند. شاید شما هم به عنوان یک طراح و معمار، با چنین چالش هایی در پروژه های خود روبرو شده باشید. به طور قطع، هر پروژه و هر طراحی، شرایط و الزامات خاص خود را دارد. مهم این است که طراح و معمار، چطور به سوال مطرح شده پاسخ می گوید! بررسی پروژه های انجام شده توسط سایر معماران، یکی از گزینه هایی است که می تواند ذهن شما را با مسائل و جالش های مختلف آشنا نموده و راه حل هایی که توسط آنها ارائه شده است، می توانند ذهن شما را بر رویارویی با این مسائل ساخته و پرداخته نمایند.

خلق دیوارهای شفاف با میلگرد!

چرا می گوییم این معمارهای ژاپنی معماران عجیبی هستند؟ بخاطر همین ایده ها. ایده هایی که شاید به نظر عده ی زیادی دور از ذهن به نظر برسند! سوالات مطرح شده در بخش پیش را که خاطرتان هست. خلق فضایی شفاف به لحاظ انتقال انرژی و صدا در محیط و از سوی دیگر، ایجاد فضایی باز برای تهویه مناسب در کل این طبقه از ساختمان!

به این منظور معماران دفتر طراحی ارگانیک (Organic Design)، از میلگرد برای ایجاد دیوار استفاده نموده اند. آنچه در وب سایت این شرکت از زبان معماران ذکر شده این است که:

میلگرد متریالی است که در بتن و پی ساختمان استفاده می شود! اما ما سعی کردیم این متریال را به فضای داخلی ساختمان بیاوریم و با آن یک وایرفریم ایجاد کنیم که نقش یک دیوار شفاف را بازی خواهد کرد و از سوی دیگر، یک متریال دکوراتیو باشد!

در معماری امروز، استفاده از متریال هایی که در سفت کاری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، بعنوان یک عنصر و المان دکوراتیو، در طراحی داخلی دفتر کار و …، تبدیل به یک نوآوری شده است. استفاده از سبک صنعتی در طراحی فضای اداری و متریال هایی نظیر آجر و بتن بصورت دکوراتیو، نمونه هایی روشن از این موضوع هستند!

در نهایت تصمیم طراحان به این شکل شد که برای کشیدن دیوارهای جداکننده از میلگرد استفاده کنند و آن را بصورت شبکه ای فلزی درآورند که اولا شفاف است و دوما جلوی انتقال هوا را نخواهد گرفت. به این ترتیب، خواسته کارفرما محقق شد.

فضایی به رنگ آبی

دیگر اتفاق مهم در طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی مورد بررسی در این بخش، استفاده از رنگ آبی برای ایجاد یک فضای متفاوت بود. فضایی به مساحت ۱۵۰ متر از این دفتر کار، برای شاخص بودن نسبت به دیگر قسمت ها، به رنگ آبی در آمد. کف، سقف و دیوارها، همگی آبی شدند. همانطور که می دانید، رنگ ها گزینه های  بسیار خوب و البته ارزانی هستند برای این که در دل یک فضا، قسمتی را تبدیل به یک بخش شاخص و بولد نماییم. اینکه این موضوع درست است یا خیر، نظر شخصی هر معمار است و ما نمی توانیم نسبت به آن کاملا موافق یا مخالف باشیم.

اما واقعیت این است که بسیاری از افراد استفاده از یک رنگ برای همه قسمت های مختلف را نمی پسندند و دلایل عملی و روانشناسی خود را دارند. اما در هر حال معماران دفتر ارگانیک، این کار را در این فضای اداری کرده اند و یک فضا را کامل به یک رنگ مشخص درآورده اند. این موضوع نیز می تواند در نوع خود جالب توجه باشد.

سایر بخش های این دفتر کار، رنگ آبی ندارد و رنگ های خاکستری و سفید به عنوان رنگ های اصلی برای کف، سقف، دیوارها و آبجکت های این دفتر کار مورد استفاده قرار گرفته اند. در ادامه دعوت می کنیم تصاویر این دفتر کار را مشاهده نمایید. اگر نظری در رابطه با طراحی ارائه شده دارید، می توانید آن را ما و سایر معماران در میان بگذارید.

طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی

طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی طراحی و بازسازی دفتر کار قدیمی

تحریریه خط معمار

دفتر معماری آوگون

منبع: organicdesign.co.jp

تعداد بازدید: 591

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *