طراحی ویلای سریع لواسان، شهاب میرزاییان

طراحی ویلای مدرن، معماری ایران

طراحی ویلای سریع لواسان

معماری: شرکت مهندسین مشاور منظر بوم نقش

معمار مسئول: شهاب میرزاییان

موقعیت: ایران، تهران، لواسان

طراحی ویلا سریع لواسان بر اساس ساخت سریع ویلا و پیش ساختگی در طراحی ویلا در لواسان به عنوان یک الگوی پیشرو  طراحی ویلا لواسان و کاهش دوره ساخت با بهره گیری از پیش ساختگی و ساخت صنعتی می باشد.

ویلای سریع لواسان یک تجربه متفاوت طراحی ویلا در پیش ساختگی و ساخت سریع یک ویلا است .زمین پروژه در یکی از بخش های دور افتاده لواسان که کمتر در معرض ساخت و ساز بوده ، قرارگرفته است . سکوت حاضر در سایت  و عرصه وسیع دید به منظر اطراف ، دلیل انتخاب سایت بوده است . ایجاد یک واحد اصلی برای زندگی دائم و یک واحد سرایداری که به خیابان اصلی دید داشته باشد خواسته اصلی مشتری بود . جدای از این با توجه به علاقه ایشان به سازه های پیش ساخته به لحاظ سرعت ساخت ، میباست تمامی عناصر معماری مانند دیوارها و سقف های شیبدار با ملاحضات اجرایی سازه های LSF  و پیش ساختگی و ساخت صنعتی در نظر گرفته میشد . بستر پروژه نیز محل انباشت نخاله ساختمانی بود و لذا بستر سایت نیز میبایست پیش از هر اقدامی اصلاح می شد.

پیش ساختگی سالها در ایران مورد بی توجهی بوده است . هرچند در روش ساخت عرف ، طراح فرصت دارد تا برای بهبود پروژه حتی در زمان ساخت ، طرح را ویرایش نماید و با اینکه این مورد ممکن است یک نکته مثبت لحاظ شود ؛ لکن طراح تنها در زمان ساخت به برخی از تصمیم های اشتباه طراحی پی می برد . حال آنکه در همین زمان ممکن است برخی از همان تصمیم های اشتباه در دیگر طرح های طراح نیز تکرار شود . در پیش ساختگی با توجه به شرایط خاص طراحی و اجرا ، گروه طراح و سازنده هیچ امکانی برای ویرایش و اصلاح طرح ندارند . سرعت بالای اجرا باعث می شود تا طراح ، فضای طراحی شده را در کمترین زمان ممکن تجربه نماید . این امر باعث آموزش سریع معمار در یک زمان کوتاه در یک مقیاس یک به یک می شود .

با توجه به اصلاح بستر سایت و نیز خواسته مشتری برای ایجاد یک حیاط وسیع و استخر هم تراز با واحد مسکونی اصلی و یک واحد سرایداری ، نحوه دسترسی ها مورد بررسی قرارگرفت .مهم ترین چالش طراحی ، شیب تند سایت بود که سبب میشد واحد اصلی اقامتی ، بیش از دو متر پایین تر از سطح خیابان واقع شود . لذا حل این مسئله ، در ایجاد فضایی متفاوت در دسترسی به واحد اصلی و سکانس ورود به بنا ، شکل گرفت . ایجاد یک شیب راه که روی استخر آب می چرخد ، نه تنها یک فضای ورودی متفاوت برای واحد اصلی ویلا تعریف کرده است بلکه حرکت تدریجی ناظر و منظر سازی ورودی سبب از بین رفتن حس پایین رفتن در زمین می شود .

برای ایجاد حس فضایی متفاوت ، این بخش از فضا مانند فضاهای داخلی ویلای سریع لواسان به رنگ سپید درنظر گرفته شد تا در تقابل با پوسته های بیرونی خاکستری رنگ  ، حسی از بودن در فضای درونی برای ناظر به وجود آید . این فضای میانی درونی سبب تعریف یک سکانس ورودی متفاوت در ویلا شده است . چیدمان تراز طبقات با توجه به محدودیت های ارتفاعی و نیز استقلال دسترسی دو واحد از یکدیگر سبب شده است تا دو واحد در دل یکدیگر به گونه ای قرارگیرند که کلیت یکپارچه ویلا نیز از بین نرود .

محدودیت های برآمده از سازه نیز که در این ویلا با معماری کاملا یکپارچه و یکی می باشد سبب ایجاد امکانات بصری متفاوت در ویلای سریع لواسان شده است . تعریف پنجره های سه تایی با دهانه مشخص به لحاظ محدودیت های این سازه ، سبب شد تا منظر ویلا به شکل یک سه گانه در نظر گرفته شود تا از قابهای پنجره به شکل سه تصویر جداگانه درک شود . قاب میانی در ارتباط با تکه میانی منظر با کف سازی سنگی خاکستری به دو درخت در باغ های دور تاکید نماید . دو منظر دیگر یکی پر از رنگ و دیگری تنها سبز در نظر گرفته شده است.

عرصه وسیع  حیاط ویلای سریع  لواسان و نیز تملک دو راس اسب توسط مشتری به یک سناریوی دیگر نیز شکل داد . تراز ارتفاعی استخر در نقطه پایین در نظر گرفته شد تا با تمهیدات لازم آب بدون افزودنی استخر ، جهت آبیاری باغچه ها به کارگرفته شود . از طرفی کود اسب ، مناسب ترین کود برای گیاهان گلدار ، سبزی و صیفی و گیاهان ریشه ای و غده ای می باشد. استفاده از سطوح حیاط برای باغچه باغچه گیاهان تزیینی ، درختان میوه و باغچه تولید خوراک سبب شده است تا بخشی از نیازهای خوراک ساکنین از این طریق تامین شود .

با توجه به پیش ساختگی ویلای سریع لواسان ، از ابتدای آماده سازی زمین تا نصب پانلهای دیواری و سقف  ( به تعبیر سنتی سفت کاری ) تنها ۱۷ روز زمان سپری شد .

مزایا و نوآوری های پروژه :

مهمترین ویژگی های طراحی ویلا سریع لواسان را می توان به ترتیب زیر برشمرد :

  • گذر تدریجی و نرم ناظر در ورودی و از بین بردن حس پایین رفتن ۲ متر از ورودی ویلا .
  • تجربه یک پیش ساختگی پیچیده برای معمار در طراحی ویلا، مشتری و سازنده در ساخت ویلا.
  • توجه به سطوح میانی ، درونی و خارجی و جابه جایی این سطوح در موقعیت های مختلف ناظر با تغییر رنگ خاکستری و سپید سطوح و ایجاد حس در داخل بودن در عین حرکت در فضای خارجی
  • ترکیب فضایی دو واحد با توجه به اختلاف تراز ، نحوه دسترسی و استقلال دو واحد در ویلا .
  • تعریف معماری منظر به عنوان یک سطح طراحی ویلا در ارتباط نزدیک با فضای داخلی ویلا به وسیله قاب کردن سه منظر متفاوت شکل گرفته در حیاط در پنجره های سالن .
  • استفاده از منظر دور ( دو درخت کهنسال بلند در باغ های روبرو ) به عنوان بخشی از دید انحصاری ساکنین در پنجره میانی سالن و برقراری ارتباط بصری قوی میان ساختمان و منظر اطراف . به همین منظور دیوار محوطه به گونه ای درنظر گرفته شده است که از باغ های روبرو فقط همین دو درخت دیده می شوند.
  • تعریف معماری منظر به عنوان تامین خوراک ساکنین با استفاده از چرخه های طبیعی موجود درسایت .

در ادامه با خط معمار همراه باشید.

طراحی ویلای مدرن، معماری ایران طراحی ویلای مدرن، معماری ایران طراحی ویلای مدرن، معماری ایران طراحی ویلای مدرن، معماری ایران طراحی ویلای مدرن، معماری ایران طراحی ویلای مدرن، معماری ایرانپلانها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع:  منظر بوم نقش

تعداد بازدید: 2,792

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *