طراحی داخلی خانه ۶ ، علی مختاری فر

طراحی منزل ایرانی

طراحی داخلی منزل ایرانی ، دکوراسیون داخلی خانه ۶

معمار اصلی: علی مختاری فر

تیم طراحی: امیرحسین صدیق، محمد سجاد قلی پور

نقشه های فاز ۲: محمد سجاد قلی پور

موقعیت: ایران، سبزوار

مساحت/ زیربنا: ۲۲۰ مترمربع/ ۱۸۰ مترمربع

طراحی و دکوراسیون داخلی: علی مختاری فر

نظارت پروژه علی مختاری فر

نورپردازی: آقای حاتمی

عکاس: حامد حیدری

سال: ۱۳۹۷

شرح پروژه از زبان معمار

خانه تنها مکانی برای زیستن نیست، بلکه جایی ورای سکونت است و آرامش روانی و جسمی را برای افرادی که در آن زندگی می کنند را فراهم می آورد و حتی اتفاقات مهم زندگی افراد در محیط خانه رقم می خورد. بنابراین طراح باید سلیقه و نیازهای افراد را در نظر داشته و بر اساس آن محیطی مناسب را طراحی کند. در این پروژه که طراحی داخلی منزل ایرانی است، تیم طراحی تلاش کرده تا خواسته های اعضای خانواده و به طور کلی مواردی که انسان نیازمند آن است را رعایت کند. در این راستا ایجاد حریم خصوصی، کاربرد تناسبات مختلف  و همچنین استفاده از متریال مناسب از جمله مواردی بودند که طراح باید در این پروژه مورد توجه قرار می داد.

حریم خصوصی

خانه هنگامی به فضایی آرامش بخش برای روح و جسم تبدیل می شود که حریم خصوصی در میان افراد ایجاد شود. قرار دادن پارتیشن ها، جدا کردن اتاق خواب والدین از اتاق خواب فرزندان، قرارگیری اتاق کار میان اتاق خواب والدین و فرزندان به منظور ایجاد حریم شخصی بصری و صوتی و همچنین جدا سازی بخش های عمومی از بخش های نیمه خصوصی و خصوصی خانه صورت گرفت. به عنوان مثال پارتیشنی که طراحان در راهروی ورودی امتداد داده اند، نمونه ای بارز از جداسازی فضای عمومی از نیمه خصوصی منزل است. همچنین نمونه دیگر  دیگر این جداسازی، قاب شیشه ای است که آشپزخانه و پذیرایی را از هم جدا می کند.

تناسبات

نسبت ها در یک اثر معماری اهمیت بالایی دارند به گونه ای که می توانند رفتار انسان ها را کنترل کنند. همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید، سقف قسمت راهرو ورودی کوتاه شده تا حس گذر و عدم سکون را به مخاطب القا کند و به محض این که به انتها می رسد به فضایی با سقفی مرتفع تر بر می خورد. این گونه برخورد به مخطب امکان تأمل و تفکر رارمی دهد و همچنین می تواند برای فضای نشیمن و پذیرایی مناسب باشد.

مصالح

مصالح و متریالی که طراحان در این پروژه طراحی داخلی منزل ایرانی استفاده کردند متریالی آشناست و حسی از گرما و پذیرا بودن را همواره منعکس می کند. متریالی چون آجر، چوب و شیشه متناسب با موقعیت قرارگیران هارمونی در کل فضا ایجاد کرده اند. به عنوان مثال آجر به کار رفته در راهروی ورودی به سمت سالن نشیمن نگاه مخاطب را به خود جذب می کند. قاب های شیشه میان فضای نشیمن و پذیرایی علاوه بر این که این فضا را از یکدیگر جدا ساخته، اما چون دید را مسدود نکرده اند باعث می شوند تا فضا بزرگتر به نظر برسد. یکی از مهم ترین و جذاب ترین اقداماتی که طراحان در این پروژه داشته اند، استفاده از تنه درخت برای تزئینات می باشد که در عین ساده بودن حضور طبیعت را نیز مخاطب منتقل می کند. در نتیجه می توان گفت که محدودیت های موجود در پروژه باعث بروز نوآوری هایی شد که در ادامه با دیدن تصاویر مشاهده خواهید کرد.

محدودیت ها

محدودیت های پروژه شامل این موارد می باشد. اول این که طراحان مجاز به تغییر جای تأسیسات نبودند. دوم این که نازک کاری سرویس ها انجام شده بود و آخر این که طراحان از لحاظ زمانی محدود بودند.

نوآوری ها

نوآوری های صورت گرفته در پروژه به ترتیب زیر می باشد:

تفکیک مسیر ورودی به فضای عمومی و نیمه خصوصی، استفاده از تنه‌ی درخت برای تزیین فضای خانه در حال سادگی و انعکاس طبیعت، تفکیک آشپزخانه از پذیرایی با متریال شیشه، تبدیل تراس به یک مکان دنج جهت نشستن، گفتگو و دعوت مهمان صمیمی.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر طراحی منزل ایرانی با عنوان خانه ۶ دعوت می نماید.

طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانیطراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی طراحی منزل ایرانی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 2,211

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *