چهارمین دوسالانهی معماری و شهرسازی ایران (۱۳۹۹)
چهارمین دوسالانهی معماری و شهرسازی ایران (۱۳۹۹)
چرا دوسالانه؟!
قرار است چگونه در کنار یکدیگر زندگی کنیم؟
دنیا چالشهای جدیدی را پیش روی معماران قرار داده است، ما به دنبال معمارانی هستیم تا با همکاری یکدیگر راهحلی برای مواجهه با این چالشها پیدا کنیم.
مانیفست بینال ونیز
این بینال از ایدههای آوانگارد، مصالح، تکنولوژی و فعالیتها رونمایی میکند و مانند انجمنی در معماری باعث ایجاد روابط، همکاری با دیگران و درگیر کردن عموم مردم در مسائل و دغدغهها در این زمینه میشود. همچنین این بینال به دنبال شاهکارهایی در زمینهی صنعت نیز است.
از بسیاری از جهات این بینال به مثابهی یک عکس فوری در یک لحظه از زمان عمل میکند؛ مجموعهای از ایدهها دربارهی مسائلی که امروزه معماران با آن مواجهاند.
برگزارکنندگان بینال بر این عقیدهاند که این رویداد از عموم مردم دعوت میکند تا از راهی جدید و غیرمنتظره درگیر معماری شوند و دربارهی آن فکر کنند، و در بحثی جهانی که به آیندهی این رشته میپردازد شرکت کنند.
مانیفست بینال شیکاگو
اگر هدف غایی برگزاری مسابقات معماری در حلقهی حرفهای معماران، به قضاوت گذاردن پروژهها و در نهایت، شناسایی پروژههای برتر بر مبنای مجموعه معیارهای تعیین شده توسط هیئت برگزارکنندهی مسابقات و همچنین هیئت داوران “قضاوت” باشد، به نظر میرسد که هدف نهایی دوسالانهی معماری با توجه به فاصلهی زمانی بین برگزاری دورهها که زمان کافی برای تولید معماری را مهیا میکند، نه معرفی پروژههای برتر، که تشخیص پتانسیلهای جریانسازی در پروژههایی است که در صورت رسانهای شدن، امکان تأثیرگذاری در نسل جدیدی از پروژههای معماری که تا دورهی بعدی دوسالانه، تعریف، طراحی و ساخته خواهند شد را دارند. چنین گفتمانی درون رشتهای در چارچوب دوسالانه، امکان تبیین مجموعه معیارهای نقد معماری را در طی دورههای مختلف دوسالانه ایجاد خواهد کرد. نقد حرفهای معماری در صورت عدم وجود یک نظام مدون و دارای انضباط، امکان بروزرسانی خویش را به عنوان فعالیتی متأثر از تحولات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از دست خواهد داد. در مقابل، نقد جریانساز، میتواند خود، قوهی محرکهی بروزرسانی نظامی مدون و دارای انضباط باشد.
با توجه به تبیین هدف نهایی و کلی این رویداد در اولین دوسالانهی ملی معماری و شهرسازی ایران توسط اساتید محترم معماری و هیئت داوران وقت (۱۳۹۳) به شرح بالا که به تفصیل در فصلنامهی هنر معماری ۳۴ تماما منتشر گردیده، دبیرخانهی دائمی دوسالانه در نظرسنجی از هیئت محترم داوران و مسئولین علمی، اجرایی در این دوره نیز اقدام به تبیین بخشهای مختلف دوسالانه از جمله نشان دکتر علی اکبر صارمی، جزئیات معیارهای بخش مسابقه و همچنین نقد معماری و معیارهای نقد جریانساز و قضاوت بر مبنای پتانسیل جریانسازی کردند که تدوین این معیارها، پایه و اساس روش حاکم بر جلسات داوری چهارمین دوسالانهی ملی معماری و شهرسازی ایران را شکل خواهند داد.
اعضای هیئت محترم داوران و گروههای علمی و اجرایی به ترتیب الفبا:
هیئت محترم داوران بخش پروژهها :
· شهابالدین ارفعی
· مهرداد ایروانیان
· گیسو حریری
· مژگان حریری
· مرتضی صدیق
· مرجان فرضیان
· وحید قبادیان
· حامد کاملنیا
· عبدالرضا محسنی
دبیران علمی دوسالانه :
· علی خادمزاده
· وحید قبادیان
دبیران اجرایی:
· رکسانا خانیزاد
· الهه مایانی
معیارها :
· مقیاس تاثیرگذاری و جریانسازی
· سادهترین، کاربردیترین و زیباترین پاسخ (استراتژی ایجاد بهترین سوالها و بهترین پاسخها)
· توجه به مفهوم اصالت در معماری – زیبایی ناب و بدون حشو و زوائد
· تکنیکها و کیفیت فضایی
· حداکثر تعامل پروژه با سایت پلان و بستر پروژه
· توجه به طبیعت و حداکثر تلاش در حفظ آن
· افزایش سرانهی فضای سبز توسط پروژه
· نوآوری در استفاده از تجارب بینالمللی در تکنولوژیهای نوین ساختمانی
· توجه به معماری انسان دوستانه (توجه به حقوق شهروندی، ایجاد آرامش در محیط و انسان، طراحی پیادهروها، بام و نماهای عمومی مناسب با محیط)
· توجه به اصول پایداری و استفاده از سیستمهای هوشمند ساختمانی و صرفهجویی در مصرف انرژی
· نگاه ویژه به ارتباط و تعامل معماری، معماری داخلی و فضای سبز پروژه ( داخلی، خارجی، فضاهای بسته، باز و نیمه باز)
· اقتصادمندی طرح
بخشها:
· مسکونی (ویلایی)
· مسکونی (آپارتمانی، بلند مرتبه و مجتمعهای مسکونی)
· تجاری، اداری، صنعتی
· فضاهای عمومی ( فرهنگی و ورزشی، آموزشی، مذهبی، درمانی)
· هتل
· معماری انسان دوستانه
· شهرسازی و منظر
· کانسپت (شامل تمامی فضاها)
· المانها و سازههای خاص در معماری
· برترین اثر معماری و شهرسازی ارسالی به دوسالانه
جایزهی ملی نقد معماری:
جریان نقد معماری و شهرسازی به دو حوزهی نقد نظری (نقد گفتمان) و نقد عملی (نقد بنا) دستهبندی میشود.
الف) نقد نظری:
از آنجا که کنش معماری اعم از طراحی یا عمل ساختن، کنشی آگاهانه است، از ساختار اندیشه و ذهنیات معمار بر میآید. بنابراین هر اثر معماری بازتابدهندهی نظام اندیشهی طراح آن است. از این رو جریانهای اندیشهورزی گفتمانساز در نیل به معماری و شهر مطلوب بهمثابه یکی از ارکان بنیادین این مسیر محسوب میشوند و نقد گفتمان اهمیت بسزایی مییابد.
ب) نقد عملی (نقد بنا):
فهم دقیق چندوچون ویژگیهای فضایی و فرمی اثر، مهمترین گام در جهت تأکید بر مزایا و زدودن معایب آن در جهت ارتقای سطح معماری است. معمار زمانی میتواند اثر خود را بازشناسی کند که آن را از پشت عینک منتقدان بازبینی کند. از این رو می توان معیارهای زیر را در بخش نقد اثر در نظر داشت:
· درک صحیح اثر و برجستهسازی نکات مثبت و منفی آن
· تحلیل بنا از منظر زیباشناختی فرمی مبتنی بر چارچوب نظری زیباشناختی منتقد و مشخص کردن آن
· تحلیل بنا از منظر کیفیت فضایی مبتنی بر چارچوب فضاشناختی منتقد و مشخص کردن آن
· پرهیز از مغالطه در گفتمان نقد
· تأثیرگذاری و اثربخشی نقد بر ارتقای کیفیت طراحی
· نقد فرایند طراحی و روند ساخت و اجرای اثر
· میزان اثربخشی پروژه در بستر طرح (زمینه) از منظرزیبایی شناسی، جامعه شناسی، عملکردی، کیفی و …
موضوعات نقد:
· معماری ایران و جهان
· بررسی عناصر شکلی و مفهومی در معماری ایران
· جایگاه رویکردهای معاصر در مرمت و احیا بناها، بافتها و محوطههای تاریخی
· تطبیق اولویتهای پژوهش با نیازمندیهای جامعه معماری معاصر ایران
· شناخت مولفههای تاثیرگذار بر معماری معاصر ایران
· آسیبشناسی توسعه نیافتگی ادبیات نقد
· آسیبشناسی خلاء تعاملاتی معماری و شهرسازی ایران از منظر معماری
· جایگاه جامعه و نظام اداری موثر در راستای چگونگی خلق اثر
· نقد عوامل بازدارنده در تحققپذیری طرح
· موضوع آزاد
معیارهای ارزیابی:
· اهمیت مبانی نظری بحث در چارچوب سطح گفتمانی و نقد آن
· تحققپذیری عملی گفتمان ( مباحث تئوری ) در طراحی، ساخت و نقد آن
· بلاغت بیانی نقد نظری
· نقد مبتنی بر استدلال اعم از منطقی، استقرایی، قیاسی و …
· پرهیز از مغالطه در نقد نظری
· تأثیرگذاری و اثربخشی نقد بر اندیشهورزی طراحان و معماران
در این بخش مقالات منتشر شده و منتشر نشده در نشریات و فضای مجازی و سایتها با ذکر منبع میتوانند حضور و شرکت داشته باشند.
هیئت محترم داوران جایزهی ملی نقد معماری:
· علی اکبری
· سیامک پناهی
· امیر فرجالهی راد
· مهشید معتمد
· کاوه منصوری
· محسن نوروزوند
· مرتضی نیکفطرت
جوایز در تمامی بخشهای دوسالانه :
دریافت تقدیرنامه از دبیرخانه دوسالانه برای تمامی آثار اول تا سوم هر بخش (در بخش نقد نیز سه برنده اول تا سوم خواهیم داشت)
چاپ آثار نفرات اول تا سوم هر بخش در فصلنامهی شماره ۵۸، پاییز ۱۳۹۹
انتشار آثار نفرات اول تا سوم در سایت دانشنامهی هنر معماری و سایر فضاهای مجازی هنر معماری
قوانین عمومی حاکم بر دوسالانه:
· شرکت برای تمامی بخشهای دوسالانه به صورت همزمان برای عموم معماران، طراحان و مخاطبان آزاد و کاملاً رایگان است.
· اثبات و مسئولیت مالکیت معنوی و حقوقی آثار و تصاویر به عهدهی شرکتکننده است.
· حق چاپ و انتشار پروژهها و مقالات (چاپی و فضای مجازی) با ذکر نام صاحب اثر برای موسسهی هنر معماری محفوظ است.
· انتخاب چاپ و نشر پروژهها به غیر از نفرات اول تا سوم هر بخش، براساس نظر و تصمیم دبیرخانه و هیئت داوران دوسالانه انجام خواهد شد.
· تکمیل فرم ثبت نام دوسالانه در بخشهای مربوط که در سایت موسسهی هنر معماری ( aoa.ir) منتشر شده برای تمامی شرکت کنندهها الزامی است.
· ثبت نام فقط از طریق آپلود فایلها، حداکثر پنج شیت ۷۰*۵۰ فقط به صورت دیجیتال در سایت (aoa.ir)، یا از طریق تکمیل فرم ثبت نام و ارسال به آدرس ایمیل ( aoaholding@gmail.com) امکانپذیر است.
· در بخش نقد نیز فایلها باید بصورت PDF آماده و ایمیل یا آپلود گردند.
· کانسپت پروژهها و مبانی نظری آن جهت رویت و بررسی داوران باید روی شیتها منتشر شده باشد.
· از ذکر نام معماران و طراحان و یا نام دفاتر معماری برروی شیتها و مقالات کاملاً خودداری شود.
· مدارک ارسالی به هیچ عنوان عودت داده نخواهد شد.
زمانبندی:
آخرین مهلت ارسال آثار: ساعت ۲۴ روز ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹
اعلام برندگان دوسالانهی معماری و شهرسازی ایران: ۱۳۹۹/۷/۲۳
بدلیل مشکل جهانی ویروس کرونا و دستور مراجع و سازمانهای ذیربط تا اطلاع ثانوی برگزاری مراسم اختتامیهی رویدادها مقدور نخواهد بود.
برای اطلاعات بیشتر در رابطه با ارسال آثار بصورت آپلود و معیارها به وبسایت مسابقه مراجعه نمایید:
سایر اطلاعات:
تحریریه خط معمار
منبع: دبیرخانه دو سالانه
تعداد بازدید: 231