معماری مجتمع مسکونی خواب آرام، استودیو use

معماری ساختمان مسکونی، طراحی نما

معماری مجتمع مسکونی خواب آرام، استودیو use

معماری : استودیو use

موقعیت: ایران، اصفهان

معماران: محمد عرب، مینا معین الدینی، الهه حاج دایی

گروه طراحی: میلادعلی دوستی، مهلا ابراهیم پور، پریساگلی

سال: ۲۰۱۷

عکاس: احسان حاجی رسولی ها

شهراصفهان: امروزه شهر اصفهان همانند بسیاری از شهرهای دیگر، از یک طرف از لحاظ رشد جمعیت و تراکم ساختمان ها، از طرف دیگر از لحاظ مسیرها و طراحی های شهری جدید تغییر کرده است.

یکی از این مسیرها خیابان «حمزه» می باشد که از شمال به جنوب عمود بر محور زاینده رود طراحی شده است؛ خیابانی که بدون توجه به موقعیت، از روی پلاکهای شهری عبورکرده و قطعاتی با اشکال چند وجهی را به وجود آورده است.

در طول سالیان، این قطعات به ساختمان های بلندی تبدیل خواهند شد که دورنمای شهر را خواهند ساخت، و آنچه از شهر درذهن ما باقی می ماند، خاطره همین اجزاست. از این رو تصمیم گیری و برنامه ریزی ما، سرنوشت شهر و این پلاک ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

زمین: یک زمین مثلث شکل به متراژ۳۸۰ متر مربع در که غرب خیابان حمزه واقع شده است. با وجود اینکه «مادی نیاصرم» در بخش شمالی محل قرار گرفته است؛ بنابر مشرف بودن به سوی واحدهای مسکونی پیرامون ، اجازه ایجاد ورودی و چشم انداز را نمی دهد. و از سوی دیگر، محور سبز زاینده رود، به فاصله ای کمتر از ۱۵۰ متر از جنوب پلاک واقع شده، ولی ساختمانی پنج طبقه ، راه را در این میان سد کرده است .

اکنون این چالش ها افزایش یافته است: چگونه با ترافیک این خیابان برخورد کنیم درکنار اینکه آرامش و چشم انداز برای ساکنین آن با پنجره های مرتفع به همراه داشته باشد.

استراتژی طراحی این است که نیازها و درخواست های مشتری وکاربر را بشناسد! امروزه با وجود اینکه شهرها رو به رشد می باشند، خانه ها کوچکتر وکوچکتر می شوند! و متاسفانه سبک ساخت وساز به سمت یک حجم پرتلألو پوچ که کیفیت پایینی را به همراه دارد در حال تغییرشکل می باشد. کلمه «لاکچری» جایگزین کیفیت از دست رفته شده است. تراس ها کاهش یافته است و بنابراین ارتباط بین فضای سبز وآسمان نیز از بین رفته است. اکنون که این فاصله ها کاهش یافته وفضای سبز به کنار رودخانه متصل می شود چگونه کیفیتی بیش از باورلاکچری معمول به همراه بیاوریم؟

قوانین شهرسازی اصفهان اجازه می دهدکه یک پنجره تا عرض ۴ متری به سمت شرق برای باز کردن آن به سمت جنوب  ۲۵  درجه چرخش از لبه شرقی به سمت جنوب باشد تا بتواند بیشترین چشم انداز را داشته باشد و پروژه را با پنجره های بزرگ به سمت رودخانه وفضای سبزش هدایت کند.

برنامه ریزی: برنامه ریزی ما بدین گونه است که ساکنین چگونه زندگی خواهند کرد، بنابراین تفکر ما رفتار آینده و تعاملات اجتماعی انسان هایی را که در این ساختمان ها ساکن خواهند شد را شکل خواهد داد. به نظر می رسد خانه هایی که در سال های اخیر ساخته شده اند ، فقط واحدهای مسکونی هستندکه شامل  “سالن های نشیمن بزرگ و حمام های لاکچری” هستند. فضاهای باز با حداقل اندازه ممکن بدون اتصال به فضای داخلی می باشند. بر این اساس رویکرد ما به طراحی ، یک مکان برای استراحت و زندگی با کیفیت برای به حداکثر رساندن ارتباط بین فضای بیرونی و درونی با ارائه تراس های مختلف، هم در اندازه و هم خدماتی که آنها به فضای داخلی می دهند، بود.

معماری ساختمان مسکونی، طراحی نمامعماری ساختمان مسکونی، طراحی نما معماری ساختمان مسکونی، طراحی نما معماری ساختمان مسکونی، طراحی نما معماری ساختمان مسکونی، طراحی نما معماری ساختمان مسکونی، طراحی نما معماری ساختمان مسکونی، طراحی نما معماری ساختمان مسکونی، طراحی نما معماری ساختمان مسکونی، طراحی داخلی ساختمان معماری ساختمان مسکونی، طراحی داخلی ساختمان معماری ساختمان مسکونی، طراحی داخلی ساختمان

پلان، دیاگرام، سکشن و…

تحریریه خط معمار

مترجم: مینا مقدم

شزکت معماری آوگون

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 5,640

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *