
طراحی داخلی تجاری ميان پرسِه بانوان (مرکز تندرستی و زیبایی اُپال شی)، گروه معماری ماد

دفتر معماری: گروه معماری ماد
معماران: شقایق رضایی، علیاکبر اکبری
همکاران طراحی: پارمیدا حکیمی، ایمان عیسی نصیری، مهناز نقدی، سمیرا گلچین، سپهر طاهری، رومینا ایزدخواه
طراحی و معماری داخلی: شقایق رضایی، علیاکبر اکبری
نورپردازی: توسعه افراز هوراد
مهندس تاسیسات: علی محرمی
مهندس سازه: بابک شهریوری
موقعیت پروژه: تهران، سعادتآباد، بلوار فرحزادی، میدان کتاب، مرکز تجاری اُپال
مساحت زمین: 2500 مترمربع
زیربنا: 4440 مترمربع
تاریخ شروع-پایان ساخت: آذر۱۴۰۰- بهمن۱۴۰۱
عکاس پروژه: محمد حسین آقاجانی، الناز دولت آبادی
شرح پروژه از زبان معمار
به طور کلی یکی از تفاوت های بارز میان مراکز خرید نوین در مواجه با بازارهای سنتی دهه ی۵۰ را می توان اضافه شدن کاربریهای مکملِ بخش خرده فروشی مانند بخش تفریح و سرگرمی، بخش فرهنگی و بخش سبک زندگی اَلانه به برنامهی مراکز خرید در دههی گذشته برشمرد.
معمولا هر چه تعداد طبقات فروشگاهی بیشتر میشود، میزان جذب مخاطب به آن طبقات سختتر میشود. بنابراین با جانمایی کاربریهای غیرفروشگاهی / خدماتی آن طبقات به یک مقصد تبدیل میشوند. مرکز خرید اُپال واقع در بلوار سعادتآباد تهران با بخش فروشگاهی متمرکز در طبقات مختلف از سال ۱۳۹۸ در صنعت مجتمعهای تجاری فعالیت خود را آغاز کرده است. در ابتدا کاربری طبقات ۱۳ و ۱۴ با ارتفاع ۷۰ متر از سطح زمین برای موضوع نمایشگاه و سپس پردیس سینمایی طبق سازهی اصلی پروژه در نظر گرفته شده اما به دلایل مختلف از جمله میزان رقابت در سطح منطقه هیچوقت عملی نشد و این دو طبقه فاقد عملکرد فعال بودند.
پس از مدتها در سال ۱۴۰۰ با هماندیشی کارفرما و مشاور بازار به تعریف کاربری متفاوتی برای این دو طبقه رسیدیم؛ پاتوقی برای بانوان به گونهای که همزمان بتواند به بانوان متخصص در زمینهی زیبایی و تندرستی واگذار شود و از سوی دیگر مخاطب را تا این طبقه به بالا کشاند.
کانسپت طراحی داخلی تجاری ميان پرسِه بانوان (مرکز تندرستی و زیبایی اُپال شی)
سوال اصلی در شروع پروسهی طراحی این بود که چطور میتوان علیرغم کاربرهای مختلف، یک کل منسجم را در این دو طبقه فراهم آورد؟
از یک طرف محدودیت های وضع موجود پروژه موجب شد تا عناصر ثابت مانند دسترسی های عمودی، محل پله های فرار، سیستم تاسیسات مکانیکی و تهویه مطبوع را به عنوان ارکان اصلی طراحی در برنامه ریزی فضایی بشناسیم. از طرف دیگر ماهیت کاربری های تعریف شده می بایست هم شخصیت مستقلی داشته باشند، هم هدف یکسانی را دنبال کنند. بدین منظور ۸ واحد با کاربریهای مکمل در کنار هم قرار گرفتند که نیاز به خلق فضایی به عنوان فصل مشترک داشتند که موجبات گپوگفت زنانه را فراهم کند.
مراکز قدرت:
مسیر پرسه زنی: سازماندهی فضاهای داخلی بر پایهی مسیر اتصالدهندهی لابیهای پله فرار و آسانسور در سه وجه طبقه شکل گرفته و با استفاده از بافت و رنگ خاص، حس دیده شدن را از بدوِ ورود به مخاطب القا میکند.
دیوارهای کانسپت: در جهت حفظ حریم هر کاربری، دیوارها علی رغم نقش جداکنندهی درون و بیرون، مسئولیت پویایی فضا را نیز ایفا میکنند و فرمهای لطیف زنانه و رنگهای شاد را به خود گرفتهاند. علاوه بر این در راستای حفظ حس یکپارچگی مجموعه ارتفاع دیوارهای کانسپت کوتاهتر از دیوارهای اصلی در نظر گرفته شد.
فضای میانجی و تعامل: مسیرهای ارتباطی به یک نقطهی تلاقی میرسند که به لحاظ عملکرد نقش فضای میانجی را دارند که بازیگران اصلی آن یک مبل قرمز سه وجهی در میان و پیش ورودی واحدها در اطراف آن هستند که با یکدیگر گفتمان برقرار میکنند. همچنین شبکهای معلق در سقف و کفسازی همسان پیشورودیها بر یکپارچهسازی فضای میانی تاکید ویژه می نماید؛ به مثابهی مرکز محلهای که کسبه دورتادور آن چیده شدهاند و بخشی از اتفاقات درون خود را با دیگران به اشتراک میگذارند کاربر هنگام حضور و پرسهزنی در مجموعه تجربهی فضایی جدیدی را از یک مرکز زیبایی و تندرستی بدست میآورد.
“امید است که خلق این فضا سهم کوچکی در جلوه گری بانوان عزیز کشورمان داشته باشد.”
در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر طراحی داخلی تجاری ميان پرسِه بانوان (مرکز تندرستی و زیبایی اُپال شی) دعوت می نماید.
پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.
تحریریه خط معمار
منبع: اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری
تعداد بازدید: 4
















