معماری ویلا و نیم ، دفتر معماری WHY

معماری ویلا و نیم

معماری ویلا و نیم

معماران: معماران WHY

مساحت: ۵۲۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۴

عکس ها: استودیو دیمان

معماران: امیررضا اسفهبدی، چکامه تقی زاده، محمدحسین ذوقی

طراح محصول معماری: امیررضا اسفهبدی

تیم طراحی: لعیا رفیع نژاد، شراره فریادی، مهشید گویا

گرافیک: مهلا مجتهدین یزدی

طراحی: محمدحسین ذوقی

مهندس سازه: مهدی فخری

مهندس برق: مصطفی پاکدل

مهندس مکانیک: امیر شیخی

مشاور کاشت: هادی نوربخش

موقعیت: ایران، طرقبه

شرح پروژه معماری ویلا و نیم از زبان معمار

معماران این پروژه، طراحی یک ویلای تک‌ خانواره‌ ای را در دامنه تپه‌ ای در حومه مشهد در سال ۱۳۹۶ آغاز کردند.
پنهان در سایه دره‌ای که به نام گیاه بومی آن سرخ‌وود شرقی یا ارغوان دره نامگذاری شده است، وضعیتی لانه‌مانند را برای این سایت ایجاد کرده است.

کارفرما از معماران می خواست که یک “خانه” در یک بافت کم تراکم و محیطی آرام طراحی کنند، جایی که خانواده چهار نفره بتوانند در آن زندگی کنند. یکی دیگر از چالش های طراحی ویلا ، مجموعه اضافی بود که پسرشان – یک وکیل جوان تازه فارغ التحصیل شده در آن زندگی و کار می کند. بیانیه کارفرما در مورد چرخه زندگی آینده خانه آنقدر قدرتمند بود که معماران فوراً به دنبال یک راه حل مشترک رفتند. یک خانه و نیم، که از طریق یک حیاط کوچک در طبقه دوم به هم متصل شده و توسط یک راه پله آشکار که دسترسی مستقلی را برای دفتر خانه فراهم می کند، احاطه شده است. با این حال یکی دیگر از «نیاز» مشتری/کاربر یک فضای باز خصوصی بود که دیگر خانه‌های همسایه نمی‌توانستند دید مستقیمی به آن داشته باشند.

برنامه فیزیکی پیچیده و چرخه زندگی کاربر همراه با محیط خارق‌ العاده‌ای که در سراشیبی قرار گرفته است، ظاهراً داشتن حریم خصوصی کامل برای خانواده را غیرممکن کرده بود. این باعث شد دو واحد زندگی در سه سطح مختلف ایجاد کنیم که به اندازه کافی انعطاف پذیر هستند تا در صورت نیاز از آنها استفاده شود. این به همراه یک رویکرد محتاطانه برای تداخل فیزیکی و بصری در سایت باعث شد تا پروژه در شیب تپه لانه کند و تنها نمای باز به دره را قاب کند، بدون اینکه قد بلند شود تا خطوط آرام و ملایم دره را بشکند.

این چالش طراحی معماری در واقع یادآور یکی از قدیمی‌ترین چالش‌های طراحی در سنت ایرانی مسکن بود: حریم خصوصی تقریباً مطلق، مسکن چند نسلی، و عناصر محیطی و سایت شدید. راه حل ارائه شده فقط یک پاسخ منطقی به یک مشکل طراحی منطقی نیست، بلکه یک آزمایش انتقادی در مورد مفهوم مسکن حیاط با پیچاندن و بلند کردن حیاط به دور خود است که ترکیبی نوار مانند موبیوس ایجاد می کند که طیفی از خصوصی و نیمه عمومی را ایجاد کرده است. مناطق در ملک این برخلاف پاسخ‌های سنتی افراطی به مشکل حریم خصوصی است که معمولاً یک حیاط کاملاً محصور است که در لایه‌های زیادی از فضاها و باغ‌ها در یک صفحه مسطح قرار گرفته‌اند.

این ترکیب نسبتاً پیچیده، پلان ها و بخش ها را با لحظات متعدد نورپردازی غیرمستقیم و فیلتر شده و همچنین مناظر قاب شده در هر اتاق یا فضای خانه فراهم کرده است. تأکید بر این حفره‌های دو یا سه‌ارتفاع و مناطق خصوصی و مهمان متقاطع از طریق طرح‌های رنگی مختلف که برداشتی انتزاعی از رنگ‌های مواد طبیعی در محیط اطراف است، انجام می‌شود.

اهمیت ترکیب شدن با دامنه تپه به جای برجسته شدن جسورانه، تیم طراحی را به سمت پالت موادی سوق داد که منابع محلی و به راحتی در محل ساخت و ساز در دسترس بود. این همچنین پاسخ مناسبی به درخواست مستقیم مشتریان برای یک فرآیند ساخت و ساز مقرون به صرفه و اقتصادی بود.
اگرچه روند ساخت و ساز به دلیل بیماری همه گیر کووید و چالش های اقتصادی که پس از آن به وجود آمد مانع شد، جلسات طراحی شدید و نظارت مجدانه ساخت و ساز ارائه شده توسط شرکت جوان این امکان را فراهم کرد که پروژه در نهایت در آرامش در دره ردوود قرار گیرد و خانه ای برای خانواده فراهم کند. برای نسل های آینده زندگی کنید

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ویلا و نیم دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 19

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *