طراحی داخلی طبقه هفت ، استودیو طراحی هامون
معماری: دفتر معماری هامون
معمار مسئول: سپهر مهردادفر
موقعیت: ایران، تهران
تیم طراحی: سعید میرطهماسب، حسین خراسانی، سپیده سروی
طراحی و معماری داخلی: هامون
اجرا: آرویناژ
نظارت پروژه: فرشید ملکی
عکاس: نادر سماواتی
سال آغاز پروژه: ۱۳۹۸
سال اتمام پروژه: ۱۳۹۹
شرح پروژه
خط معمار در این بخش نیز با معرفی نمونه ای دیگر از آثار معماران و طراحان ایرانی همراه شما عزیزان می باشد. اندیشه اصلی در طراحی داخلی طبقه هفت ، نمایش ارتباط میان «اثاث» و «فضا» بوده است. سعی و تلاش طراح در این فرآیند مطرح کردن و کاوشِ کنش میان «اثاث» و «فضا» به عنوان دو مولفه «اثرگذار» و «اثرپذیر» بود تا بتواند این موضوع را به عنوان میراثی از ارتباط انسان با محیط معماری ارایه دهد. از این رو وی تا حد امکان از دخالت در جسم ساختمان فاصله گرفته و تفکر طراحی خود را متوجه قدرت تاثیر اثاث بر فضا کرده است. در این ارتباط فضا صاحب هویتی منحصر به فرد و تکرارناپذیر شده و کیفیاتی مکانی یافته است.
در طراحی پروژه ی «طبقه ۷» فعل طراحی داخلی با رویکرد معمول انجام نشده و طراح تا حدی که ممکن بود با طراحی اثاث منقول به خلق «مکان» پرداخته است. هر ابژه به سهم خود در پیرامونش عرصه ای تعریف کرده و «مکان» به عنوان یک «کل» در حصار مجموعه ای از ابژههای هماهنگ تفسیر شده است. اثاث استطاعت فضای داخلی را بالا برده و نوعی پنهان از معماری را جاری ساخته است. عرصه ها را تفکیک و به «جا»هایی از محیط داخلی تاکید کرده است. در این محیط هرچه هست از آن اثاث است و با حذف این مهم از بستر، فضا «بی مقدار» می شود.
اثاث، فضای معماری را تبیین کرده و امکان حضور را برای انسان فراهم میکند. به عبارتی می توان گفت اثاث فضا را جهت حضور انسان اهلی می کند و به او موقعیت «بودن» می بخشد. بدین ترتیب شاید بتوان گفت در ساحت معماری، اثاث یکی از ارکان «وجود» است. در واقع نقش اثاث در این طرح فارغ از عَرَض، تماما جوهری ست.
در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر طراحی داخلی طبقه هفت دعوت می نماید.
پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.
تحریریه خط معمار
نگارنده: مینا مقدم
منبع: Aoapedia.ir
اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری
تعداد بازدید: 249