معماری ویلای سالاری ، گروه معماری معماریان و همکاران

معماری ویلای سالاری

معماری ویلای سالاری

معماران مسئول: علیرضا معماریان، مهدی رزاقی

موقعیت: ایران، مازندران

تاریخ: ۱۴۰۰

مساحت: ۵۵۰ مترمربع

تیم طراحی: نیوشا چمنی، مائده نبی‌ زاده روشن

سازه: هانی مهدی‌ نژاد گرجی

تاسیسات مکانیکی: مصطفی عسگری دون

تاسیسات الکتریکی: عباس قربانیان

عکاس: محمدحسن اتفاق

شرح پروژه از زبان معمار

پروژه توسط کارفرمای محترم در زمینی به مساحت ۶۰۰۰ متر مربع با پیشنهاد ساخت ویلای فلت به مساحت تقریبی ۲۰۰ متر مربع به تیم ما واگذار گردید. پس از تجزیه و تحلیل وضعیت سایت و کیفیت محیط، باغی با درختان میوه مختلف بود که مشتری ما حاضر به قطع هیچ یک از آنها نبود و فقط با پیوند درختان جوان موافقت کرد، بنابراین ویلا با توجه به موجود در سایت قرار دارد. محدودیت ها و ما تصمیم خود را برای ساخت آن بالاتر از سطح زمین به دلیل سه هدف گرفتیم.

۱- تامین فضای سرپوشیده برای امکاناتی مانند پارکینگ و استخر

۲- جلوگیری از اطراف ساختمان توسط درختان به دلیل تامین روشنایی و تهویه مناسب.

۳- استفاده از حداکثر دید به محوطه چاله ما به ویژه رشته کوه البرز و دماوند در قسمت جنوبی سایت.

در طراحی ویلا مهم ترین خواسته مشتری سالن بزرگ برای مراسم خانوادگی و بالکن کاربردی برای استفاده روزانه بود. از این رو تیم طراحی ما پله های خارجی را در ضلع شمالی ساختمان در نظر می گیرد که نشانه دسترسی سنتی به بنا در آن منطقه در گذشته است، از طرفی سالنی طولانی در جنوب قرار دارد که دسترسی مستقیم دارد. به بالکن با عمق ۳/ متر. این بالکن زمانی که در سالن نشسته اید و قهوه خود را می نوشید و در عین حال از منظره پانوراما از مناظر لذت می برید، تجربه بهتری از حضور در منطقه ایجاد می کند. علاوه بر این، بالکن به سمت شرق برای مناظر دیدنی گسترش یافته است.

در طرح اولیه، پلکان اکسپوز سفید برای دسترسی آسانتر از ایوان به قسمت جنوبی بنا در نظر گرفته شده است. اما در حین اجرای پروژه، کارفرما به ما اعلام کرد که برای خشک کردن محصولات خود در فصل تابستان و بهار به نور مستقیم طبیعی بیشتری نیاز دارد، بنابراین این موضوع باعث شد تغییراتی ایجاد کنیم. ما پله اکسپوز را به پشت بام گسترش می دهیم تا از آن به عنوان منطقه ای برای خشک کردن میوه استفاده کنیم.

نکته دیگری که در اینجا به آن اشاره می شود کاهش شدت تابش مستقیم خورشید در پنجره های غربی و شمال غربی با ایجاد یک فرورفتگی ۶۰ سانتی متری در عمق پنجره ها است. با این آماده سازی سایه های مورب ایجاد شد که باعث افزایش پویایی بصری این دو ارتفاع می شود.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ویلای سالاری دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archilovers

تعداد بازدید: 278

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *