معماری ساختمان مسکونی سایه ، علی حقیقی

معماری ساختمان مسکونی سایه

معماری ساختمان مسکونی سایه

معماری: معماران علی حقیقی

مساحت: ۳۵۰۰ متر مربع

سال: ۱۴۰۲

موقعیت: ایران، تهران

عکاس: استودیو دید، علی حقیقی

معمار مسئول: علی حقیقی

تیم طراحی: محمدمهدی زمانی، هادی احمدی، ثمر اصغری، ندا فیض مند، مجید ایزدیار

تیم اجرا: محمدمهدی زمانی، ثمر اصغری

رندرهای سه بعدی: متین حاتم

سازه: مهدی محمدی، محمدمهدی خشنود

مشاور مکانیک: حسینعلی رحمانی

 مشاور برق: محمد خوانین زاده

شرح پروژه از زبان معمار

پروژه معماری ساختمان مسکونی سایه در زمانی به معماران ارجاع داده شد که ساختار آن بر اساس طرحی نئوکلاسیک بود. درخواست کارفرما بازنگری در طراحی پلان ها و نما به سبک مدرن بود. این ساختمان دارای ۵ واحد مسکونی به مساحت ۳۳۰ متر مربع در هر طبقه، یک واحد مسکونی در طبقه همکف در جوار لابی و سه طبقه زیر زمین می باشد. با توجه به سازه موجود و اجرای رمپ های زیرزمین به منظور تامین حداکثری پارکینگ در طبقات مذکور، قسمت های مشترک ساختمان شامل فضای ورزشی و فضای اشتراکی با سقف متحرک بر روی پشت بام و در مجاورت روف گاردن قرار گرفت.

سازه اجرا شده محدودیت هایی مانند ستون های ثابت، ارتفاع کم کف و اریب ۴۵ درجه در نما را برای طراحان ایجاد کرده بود. همزمان با تغییر پلان و دستیابی به نظم فضایی بهتر، ایده اصلی طراحان طراحی نما بود. که علاوه بر درک کلی از سادگی در زمینه ای که تنوع رنگ ها، مصالح و جزئیات زائد ظاهر شهری را مخدوش کرده است؛ با مراجعه به اصول زیبایی شناسی شامل تناسبات، مقیاس، ریتم و تعادل خطوط عمودی و افقی می توان به ترکیب بندی ایستا به طور کلی و در عین حال پویا در جزئیات دست یافت.

استفاده از شمش های سنگ تراش خورده صیقلی که به صورت حائل (بادگیر) عمودی با مقطع ذوزنقه ای از پوسته نما عبور کرده و وارد فضاهای اصلی می شوند، علاوه بر محصور بخشیدن به فضاهای خصوصی تر (اتاق مهمان و تراس)، نور خورشید را منعکس می کنند.

این دیوار در قسمت مشرف به همسایه شرقی بسیار فشرده است و مانع از رویت و دیده شدن می شود و در قسمت مشرف به همسایه های جنوبی بنا به نیاز باز شده و امکان ارتباط با شهر و بیرون را فراهم می کند. به عبارت دیگر، در خصوص موضوع نور و حریم خصوصی، به جای استفاده از پاسخ های رایج مانند دو پوسته متحرک، با بهره مندی از عناصر سنگی ثابت، نما در مرز دو پوسته قرار می گیرد.

تغییر زاویه برش شمش های سنگ تراشیده شده در چینش پوسته باعث ایجاد سایه ها و نیم سایه های متنوعی در ساعات مختلف روز می شود و سطح سفید و صیقلی آنها نیز در انعکاس نور خورشید در داخل نقش دارد. همچنین امتداد شمش های سنگ در فضای داخلی و ترکیب با آینه های عمودی با ایجاد هماهنگی نور، سایه و انعکاس، علاوه بر تعمیق نما، به ایجاد توهم و درک شاعرانه از فضای داخلی کمک می کند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان مسکونی سایه دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 394

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *