معماری ساختمان مسکونی روشان ، گروه معماری رسین

معماری ساختمان مسکونی روشان

معماری ساختمان مسکونی روشان

معماری: گروه معماری رسین

معمار مسئول: رامین سبزقبایی

موقعیت: ایران، تهران، بلوار ایرانشناسی

سازنده: شرکت پترو کوار تدبیر

مساحت زیربنا: ۲۵۰۰ متر مربع ۱۰ واحد مسکونی

سال اجرا: ۱۴۰۱تا۱۴۰۲

عکاس: سیاوش باقری

شرح پروژه روشان از زبان معمار

پروژه معماری ساختمان مسکونی روشان تلاشی است برای تعامل با عوامل محدوده کننده پروژه های مسکونی آپارتمانی شهر تهران، برای رسیدن به وحدت فرم و حجم و کیفیت معمارانه فضا.

پروژه ای که در آن بتوان مباحث مختلفی از جمله سازماندهی فضایی و اقتصاد مناسب ساخت، را با رویکرد منسجم و فعال در پیکره بندی و فرم بنا -ونه منفعل و متآثر از شرایط تحمیل شده- ادغام کند تا در نهایت بنایی پاسخگو به نیازهای مختلف مادی و معنایی پدید آید. فرایندی که تهدیدهای پروژه را به فرصت تبدیل کند و نا امیدی از رفع تاثیرات ناخواسته از سوی ضوابط ساخت و ساز، مسایل سایت و … برای شکل گیری هویتی منسجم را از بین ببرد.

بنابراین از همان ابتدا از هندسه نامناسب و پر از شکستگی زمین استقبال کردیم. و تلاش کردیم با توجه به شکل خاص توده گذاری در منطقه و با استفاده از فرصتهای موجود، نوعی از توده گذاری را انجام دهیم تا با رعایت اصول همجواری، از یکسو هندسه معنادار شکل بگیرد و در وهله بعد روند طراحی به خلق  کیفیت مطلوب فضای داخلی و افزایش پتانسیل دید و منظر منجر شود.

شکستگی ها در لبه پلان راه حلی برای افزایش کارامدی فضاهای داخلی در هندسه نامنظم سایت به شمار می آمد. این پویایی در پلان با پویایی در مقطع عمودی پروژه و پلانهایی که در اجزای پر و خالی خود با هم تفاوت دارند ترکیب شد تا در پروسه ای موازی و پر از رفت و برگشت بین مختصات دوبعدی و سه بعدی پروژه، به پیکره ای منسجم و اکتیو دست پیدا کرد.

با تکنیک تفریق حجم و فضاهای خالی از یک حجم خاکستری که هویت اصلی بصری را شکل می دهد طراحی فرم جلو رفت. و برای ایجاد محیطی مناسب با فضای مسکونی ترکیبی از متریال آجری و آجرهای مشبک، پروژه را در وجهه بیرونی و تکمیل کرد.

هدف نهایی طراحی این پروژه رسیدن به بنایی بود که تکثر در پارامترهای اثرگذار، ضرورتها و محدودیتهای خاص پروژه های آپارتمانی را طوری روایت کند که  همچنان هویت واحد خود را به عنوان یک بنای پویا و یکپارچه و متفاوت و هویت مند حفظ کند. هویت مندی یک بنا از بیانی منسجم و مخصوص به خود نشات می گیرد. براین باوریم هویت خاص یک پروژه در زمینه و بستر محیطی آن، محصول رویکردی است که تمام المانهای خرد و کلان آن محصول زایش درونی از بستر فرهنگی اقتصادی و ضرورت های خاص پروژه است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان مسکونی روشان دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

منبع: گروه معماری رسین

تعداد بازدید: 271

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *