معماری ساختمان لوتوس ، استودیو معماری مانا

معماری ساختمان لوتوس

معماری: استودیو معماری مانا

معماران مسئول: مریم صادقیان، نوید مقیمی

موقعیت: ایران، دزفول

مساحت: ۱۴۲ مترمربع

مساحت زیربنا: ۴۴۸ مترمربع

سال: ۱۴۰۳-۱۴۰۲

اجرا: گروه ساختمانی سروش

عکاس: آرش عیدیان

شرح پروژه معماری ساختمان لوتوس از زبان معمار

در پيدا كردن راهكار براي تعريف یک پروژه تجاری-اداری که می خواهد در یک بلوار شهری با تهرنگی زاویه دار خودش را معرفی كند، طبیعتاً استفاده از پاسخ های تاریخی در معماری غنی شهر تاریخی دزفول بهترین گزینه بود. تونجه ها در معماری آجری دزفول با همنشینی هندسی آجرها به خوبی گوشه ها و پخی های معابر شهری دزفول را در گذشتۀ تاریخی شکل داده اند و با سایه اندازی مناسب این جداره های شهری را هویت بخشیده اند.
بنابراین پروژه لوتوس برای داشتن یک نمای پوسته ای مدرن که هم سایه اندازی و کنترل نور را در اقلیم گرم دزفول داشته و هم در تعریف حجم کلی تناسبات و تقسیمات لازم را دارا باشد و همچنین با استفاده از یک جدارۀ پوسته ای دارای چین و شکن سر و صدای بلوار پرتردد را خنثی کند، از بهترین مرجع موجود در معماری غنی شهر تاریخی دزفول استفاده کرده است.


در سایه اندازی ها الگوی مناسب، فرم آجرکاری ها یا همان خون چینی های تاریخی در جداره های شهر بوده که با نقوش پرتکرارشان تا همین یک قرن پیش نماد اصلی پوسته های هنرمندانۀ شهر دزفول بوده اند.
استفاده از این نقوش هندسی غنی در پروژه لوتوس تلاشی بوده برای رهایی از فراموشی تاریخی که با توجه به پوسته بیرون زده این پروژه در زوایای تابش متفاوت آفتاب در جداره ها نمود پیدا خواهد کرد.
در ابتدای طراحی طبیعتاً استفاده از پنل های خورشیدی سبک بهترین گزینه برای نمای پوسته ای این پروژه در یک اقلیم پرتابش به نظر می رسید اما با توجه به مقرون به صرفه نبودن، این گزینه به کلی منتفی شد و به جای آن پوسته ها با مصالح سبک آلومینیومی به صورت اجرای فاق و زبانه طراحی گردید اما مجری یا همان کارفرما تأکید بر اجرای بومی و ارزان قیمت پوسته نما با ورق های آهنی داشت. بنابراین در نظارت بر اجرای پروژه تماماً سعی بر رعایت اصول فنی و اجرایی کار به منظور دوام و کنترل وزن ورق ها و اتصالات صورت گرفت که علی رغم استفاده از یک مصالح ارزان قیمت، استفاده از مهارت استادکاران بومی که با آموزش و صبر و حوصله ارتقا یافت، نقطۀ قوتی برای پروژه شد.

کارفرما که مجری پروژه نیز بوده است در ابتدای تعریف پروژه، الزام به ترکیب کاربری های منعطف و متفاوت را درخواست نمود که با توجه به اهمیت فضای تجاری همکف و قرارگیری آن در یک بلوار شهری پر تردد،وجود یک جدارۀ شیشه ای و شفاف اجتناب ناپذیر می نمود، اما در طراحی فضای زیرزمین و طبقۀ بالا در نظر گرفتن محصوریت و محرمیت به صورت کامل امکان پذیر بود، لذا سعی بر آن شد تا با ساماندهی دسترسی های فضای زیرزمین و طبقۀ بالا در جدارۀ پشتی، فضای همکف را برای یک فضای تجاری چند منظوره با بیشترین دسترسی به بلوار در نظر گرفت. معماری طبقه بالا نیز به صورت یک فضای مسکونی یا اداری دارای دو اتاق مستقل طراحی شده که در تهرنگ آن سعی شد که زوایای نامنتظم و غیر گونیای پلان به شکل مناسبی ساماندهی شوند. فضای زیرزمین نیز با کاربری ورزشی با رعایت حداقل استاندارها و رساندن نور طبیعی از پیاده رو طراحی شده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان لوتوس دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: دفتر معماری مانا

تعداد بازدید: 675

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *