معماری خانه عناب ، دفتر معماری آینه

معماری خانه عناب

معماری خانه عناب

معماران: دفتر آیینه

منطقه: ۲۸۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۱

عکاس: علی گرجیان

معماران مسئول: علی سلطانی، عاطفه کرباسی

تیم طراحی: کارن کلانتری، شادی امیرکاوه

گرافیک: مهسا نوایی زاده

مهندس عمران: آقای گودرزی

مهندس مکانیک: آقای حاجی عرب

مهندس برق: سعید کاظمی

مدیر اجرایی: علی احمدی

ناظر: دفتر آیینه

موقعیت: ایران، نجف آباد

شرح پروژه معماری خانه عناب از زبان معمار

خانه عناب یک پروژه دو طبقه است که هم به عنوان یک خانه خصوصی و هم به عنوان مهمان خانه طراحی شده است و نیازهای خانواده را برآورده می کند. این طرح حفظ عناصر طبیعی سایت، به ویژه درخت عناب کهنسال (عناب) را در اولویت قرار داده است. یکی از مفاهیم کلیدی ایجاد مسیری بود که از ورودی سایت به یک حیاط کوچک با یک راه پله منحصر به فرد منتهی می شد. این راه پله می تواند به عنوان یک ویژگی برجسته و دعوت کننده عمل کند. علاوه بر این، حفره های کوچک متعددی برای هدایت نور طبیعی به فضاهای داخلی طراحی شده اند و یک فضای فضایی منحصر به فرد ایجاد می کنند.

این خانه که در شمال سایت قرار دارد، حیاط جنوبی را که توسط ساختمان و دیوارهای جانبی تشکیل شده است، در بر می گیرد. ساختمان کمی عقب افتاده است تا با همسایه شرقی هماهنگ باشد و با محیط اطراف هماهنگ شده و بر درخت عناب تاکید دارد. یک مسیر غربی به یک حیاط کوچک و دنج منتهی می شود که ورودی خانه در آن قرار دارد. راه پله دسترسی به طبقه اول به عنوان یک عنصر منحصر به فرد در طول همین مسیر شکل گرفته است. ورود به سایت به گونه ای است که حس حریم خصوصی را برای ساکنان فراهم کند.

در آن سوی حیاط، دیواری ورودی را از بقیه خانه جدا می کند. این عنصر معماری جدایی متمایز بین این فضاها و همچنین مناطق عمومی و خصوصی را فراهم می کند.

اتاق نشیمن با درخشش ملایم پنجره ای رو به شرقی، پشت این دیوار قرار گرفته است. آشپزخانه و اتاق نشیمن به حیاط جنوبی باز می شود و از نور طبیعی فراوان بهره می برد. سه اتاق خواب در قسمت شمالی ملک واقع شده اند که هر کدام نور طبیعی را از جنوب یا شرق دریافت می کنند. فضای خالی دیگری در منطقه شمالی یک ویژگی متمایز به حمام اضافه می کند.

طبقه اول خانه به عنوان یک واحد مهمان مستقل طراحی شده است که دارای یک اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب مستر و حمام است. این بنا که در ضلع شمالی قرار دارد، دارای یک بهارخواب است که از نور خورشید جنوب بهره می برد. اتاق خواب و آشپزخانه رو به شمال و اتاق نشیمن رو به جنوب است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان مسکونی عناب دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع:Archdaily

تعداد بازدید: 136

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *