معماری خانه بوتیک سعید ، مازیار صارمی

معماری خانه بوتیک سعید

معماری خانه بوتیک سعید

معماران: مازیار و همکاران

مساحت: ۴۴۰ متر مربع

سال: ۱۴۰۲

عکاس: پرهام تقی اف

معماران اصلی: مازیار صارمی

تیم طراحی: مهسا بهرامی نیکو، شادی فرهادی، گلرخ سجادی

موقعیت: ایران، هشتگرد

شرح پروژه معماری خانه بوتیک سعید از زبان معمار

خانه بوتیک سعید به عنوان ویلای آخر هفته برای یک خانواده دو نفره و مهمانانشان طراحی و ساخته شده است. به منظور پردازش ایده، طی بحث هایی که با کارفرما داشتیم، چهار خواسته اصلی در طراحی ویلا برای تیم ما مطرح شد که عبارتند از:

۱. حداکثر استفاده از عنصر آب و توجه ویژه به تاثیر آن در طراحی
۲. توجه به امنیت فضای خصوصی کارفرما
۳. ایجاد محیط مناسب برای حضور مهمانان در ویلا
۴. تاکید بر طراحی فضاهای متنوع

در نهایت بر اساس نیازسنجی صورت گرفت و با توجه به پدیده های مختلفی که از سایت، برنامه ریزی ها و معماری های خاص (به ویژه معماری ایرانی) برخاسته بود، هدف پروژه ایجاد تجربیات فضایی متفاوت و تبدیل ویلا به مکانی بود که پاسخی برای بهبود کیفیت تجربه زیسته انسان در مواجهه با بسیاری از چالش های پیرامونی باشد. چنین هدفی بیش از هر چیز گروه ما را به سمت رویکردی سوق داد که تمامی رگه های ادراکی- معنایی و رفتاری-کارکردی را در تعامل کاربر با فضا می بیند و به نیازهای روانی و معنایی کاربر بیشتر توجه می کند. به عبارت دیگر، بر اساس داده‌ های به‌ دست‌ آمده از تحلیل کرنش ادراکی-معنای و کرنش عملکردی-رفتاری، می‌ توان ویژگی‌ هایی را در مورد چگونگی پاسخگویی فضا به آن نیازها پیشنهاد کرد.

با کنار هم قرار دادن این لایه ها، فرآیند تصمیم گیری ما در این پروژه آغاز شد و در نهایت گزینه نهایی با رفت و برگشت های فراوان انتخاب شد. در این راستا، سیستم فضایی پروژه با شکل گیری در اطراف فضای باز میانی (فضای آب) به الگوی برون گرا- درونگرا رسید. پلان U شکل که حداکثر دسترسی به آب را به کاربران ویلا می دهد تا بتوانند در فضا حرکت کرده و بچرخند و آن را کشف کنند.

در طراحی ایده حجمی ساختمان، خواسته اصلی ما سادگی، خوانایی و پرهیز از تظاهر در فرم و مصالح و تلاش برای ایجاد رابطه ای ملموس بین فضاهای بسته و باز بود. اگرچه با پرداختن به برخی جزئیات از جمله استفاده از آجر در موقعیت‌ های خاص، طراحی زه‌کش‌ های آب و…، بر آن شدیم تا امکان تجربه فضا با تمام حس بصری، شنیداری و لامسه را فراهم کنیم، در نهایت غنا و غنای را فراهم کنیم. به لایه های ادراکی پروژه اضافه کنید. در تعریف و چیدمان فضایی پروژه، طبقه همکف به نشیمن و اتاق خواب دوستان و اقوام و طبقه اول به حریم خانواده اختصاص داده شد. فضایی خصوصی با امکانات ویژه مانند استخر چهارفصل بنا به درخواست کارفرما از مراحل اولیه طراحی. در رابطه با فضاهای باز، محوطه آبی که تا وسط فرم کشیده شده است به منظره ای دنج و آرامش بخش تبدیل شده است. از طرفی سقف به کمک حریم خصوصی ایجاد شده توسط دیوارهای جان پناه و پوشش گیاهی به تراس کاربردی ویلا تبدیل شده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری خانه بوتیک سعید دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archdaily

 

تعداد بازدید: 218

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *