معماری بازار در کنار کلیسای مریم مقدس اصفهان
عنوان پروژه: بازار در کنار کلیسای حضرت مریم در اصفهان
موقعیت: ایران – اصفهان
معماری: دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری
معمار ناظر: الهام گرامی زاده، احسان حسینی
تیم طراحی: محمد حسین منشئی، امیرعلی پورکیان، اشکان شیرانی
سال: ۱۳۹۳
معماری این بازار با تناسبات بسیار دقیقی که در آن بکار رفته است شناخته می شود.
پس از ساخت خیابانی که از محدودهی میدان جلفا در اصفهان میگذرد، با افزایش ارزش اقتصادی زمین و املاک این منطقه، خانهی صفوی در حیاط مرکزی این پروژه نیز مانند دیگر بناهای قدیمی اصفهان تخریب شد. پس از تخریب این بنای ثبت شده توسط مالکان آن و کسب مجوز ساخت برای احداث یک مرکز تجاری و موافقت سازمان میراث فرهنگی اصفهان، دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری برای طراحی این پروژه انتخاب شد.
عدم داشتن تجربهی کافی در فضای شهری اصفهان که آن هم تنها به چند بنا مثل میدان جلفا محدود می شود باعث شد که ساختمان تجاری همچنان به صورت یک حیاط خلوت شهری دقیقا در کنار گذرگاه پیادهرو خیابان جدید قرار گیرد. چنین رویکردی از مقیاس معماری گرفته تا طراحی شهری در اغلب اماکن عمومی بافتهای قدیمی امری عادی و معمول است. با ایجاد تغییرات جزئی در سایت پروژه و زاویهی خانهی تخریب شدهی صفوی و با قرار دادن محور حیاط خلوت بر روی محور گنبد کلیسای حضرت مریم موفق شدیم که خط آسمان فراموش شدهی کلیسا را به فضای منطقه بازگردانیم.
طبقهی زیرزمین را نیز تا اندازهای حفر کردیم. شکل هندسی احجام خانهی صفوی به عنوان معیاری برای تیغهها و دیوارهای حائل به کار گرفته شد. ریزهکاریهای ساختمان از نگارهها و آجرچینیهای ساختمانهای منطقهی جلفا الهام گرفته شده است. طراحی و اجرای ریزهکاریها و جزئیات با نهایت دقت و ظرافت انجام شد و تمام مراحل آجرچینی و تعداد آجرهای به کار رفته در پروژه از لحاظ زمانبر بودن به اندازهی تعداد نگارهها بود. بافت و ترکیب آجرها به صورت کاملا سازگار با گنبد کلیسا طراحی و تولید شد.
حفظ شیوههای طراحی و الگوهای معماری ایرانی در بافتهای قدیمی و پاسخگویی در مقابل درخواست و انتظارات کارفرمایان و مراجعین این مرکز خرید مدرن، اصلیترین چالش این پروژه بود. بنابراین، تلاش کردیم در طراحی این پروژه، از مقیاس شهری گرفته تا پیش پا افتادهترین جزئیات را مد نظر قرار بدهیم.
استودیو طراحی سفید
تحریریه خط معمار
منبع: SKYCRAPPERCITY
تعداد بازدید: 8,449
چه ایده های جالبی پشت این طراحی بوده. اما من بعنوان یک مخاطب و کسی که از نوجوانی محله جلفا و خیابان نظر برام یکی از فضاهای خرید و خوش گذرانی و پرسه زدن بوده، هیچ وقت تمایلی نداشتم وارد این بازار بشم. اوایل که افتتاح شد، یکبار رفتم داخل و هیچ حس خوبی بهم نداد. فضاش برام خفه و بشدت درونی و بسته بود. نحوه ی کاربرد این فضا هم تاثیر داره مسلما اما این بنا با روح بازار و فضای خیابان های اطراف فاصله داره.مثل یه بن بست عریض روبروی جلفاست. با توجه به اینکه ورودهای به جلفا از سمت خیابان توحید، با کوچه های باریک و بلند هست و این تجربه(که خاطره و نوستالژی رو می سازه) هر رهگذری از اونجاست، مستطیل خاکی رنگ با دیوارهای ضخیم حس بن بست و انسداد می ده.