
معماری آپارتمان مسکونی ماهور ، دفتر طراحی فام
معماری: دفتر طراحی فام
معمار مسئول: عبداله نوری
تیم طراحی: محمدجواد مهدوی نژاد، حمید گلزاری موقر، اباذر حیدری جوان، علی رمضانی واحد، مسعود ملکی اسفستانی
طراحی و معماری داخلی: دفتر طراحی فام
کارفرما: عباس بیگمحمدی
مجری: عبداله نوری، عباس بیگمحمدی، حمید گلزاری موقر، اباذر حیدری جوان، علی رمضانی واحد، مسعود ملکی اسفستانی
مهندس تاسیسات الکتریکی: مهندس سپیده حیدری
مهندس تاسیسات مکانیکی: حسین کامرانی قهرمان
مهندس سازه: حسین غیاثوند
موقعیت پروژه: ایرانف همدان
مساحت زمین: ۱۹۴.۵۵ مترمربع
مساحت زیربنا: ۱۴۱۷ مترمربع
سال: ۱۴۰۰-۱۳۹۷
عکاس پروژه: اباذر حیدری جوان
شرح پروژه معماری آپارتمان مسکونی ماهور از زبان معمار
مسئله ی اصلی طراحی پروژه معماری ساختمان مسکونی ماهور ۲ معماری وام گرفته از طبیعت و برخورد هوشمندانه با قوانین و محدودیتهای شهری بود که به پروژه حاکم میشد. همچنین پاسخ به نیازهای زیستی درون بنا و به رسمیت شناختن موضوعاتی بود که در جغرافیای بیرون پروژه در جریان بود. محدودیتهای شهری و نبود فرصتهایی برای حجمپردازی، گروه معماری فام را مجبور به طراحی بافت، توسط چند مصالح محدود، به گونهی جوهری میکرد؛ پوستهای که با آن بتوان سایهها را طراحی کرد و نور را به گونهی هوشمندانه به درون فضا کشاند. اگر خیابان عمار را در مقیاس شهری، به عنوان یک زمینه در نظر بگیریم، ساختمان ماهور قصد آن داشت که به شکل یک موضوع رفتار کند.
در مقیاس بنا نیز سطح عمود(نما)ی پروژه به عنوان یک زمینه، دارای موضوع (سطح) آجری شد، که طیفهای مختلفی از سایه و روشن، بافت و رنگ آجر را پدید میآورد که در عین حال برای ایجاد محصوریت فضایی و مرز بین درون و بیرون بود. این سطح به گونهی معاصر و امروزیسازی مفهوم فخر و مدین، وام گرفته از معماری رازی دورهی همدان بود؛ موضوع زمینه و موضوع نیز در سکانس سوم این پروژه در مقیاس اجزای شکلدهندهی سطح بنا بود که به عنوان زمینه، بهگونهای شکل میگیرد که هرکدام از عناصر آجری، دارای موضوع (رنگ فیروزهای) هستند. این پوسته یک نوع ادغام و برونسپاری مصالح یا در واقع همان موضوع و درون کشیدگی آن را به وجود آورد که وجه مرموز کار در برقراری دیالوگ معنادار با اتمسفر بیرونی است. این پوسته با پالایشی هدفمند، نور روز را به شکلی که ما میخواستیم به درون دعوت میکند و در طول شب، نور مصنوعی را به گونهی خالص به بیرون نشت میدهد. نورهای تنظیم شده از بیرون به درون در معماری گذشتهی ایران، موضوعی محبوب بوده است که به عقیدهی ما دلایلی طبیعی، مانند محصولی که همنشینی زمین و درخت و نور خورشید ایجاد میکند را دارد. همچنین به علت رسالتی که به پروژه قائل بودیم، وجه دیگری از بنا که در همسایگی این پروژه بود نیز نمیتوانستیم به حال خود رها کنیم. این جبهه از بنا به عنوان یک زمینهای تعریف شد که روی آن نقطههایی قرار گرفت. با بعددهی به این عناصر نقطهای توانستیم سایههایی ایجاد کنیم که در عین پویایی سطح، تداعیکننده تیرهای چوبی بیرون زده در معماری گذشته بود که این اتفاق، برای حضورپذیری پرندگان در سطح بنا میشد. بام پروژه که امکان دید و منظر به رشته کوه الوند را میداد را با اعمال یک جانپناه برای ماسکه کردن ساختمانهای دیگر شهر و همچنین با یک المان افقی در بالای این سکانس، به قاب کردن منظره کوه الوند اقدام کردیم. همچنین در مواجه با نمای قسمتی از دیاگرام ارتباط عمودی پروژه (پله و آسانسور) نیز که از بام بنا نمایان بود، با استفاده از اعمال عناصر توری بر روی یک زمینهی سفید سیمانی، رنگ طوسی را پدید آوردیم که یک برخورد اکسپرسیونسیتی یا ترکیب دو عنصر مستقل برای ایجاد یک همکاری و همنشینی دو عنصر برای تداعی رنگ طراحی شده از نمای دورتر بود.
در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر پروژه معماری آپارتمان مسکونی ماهور دعوت می نماید.
پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.
تحریریه خط معمار
منبع: اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری
تعداد بازدید: 174