طراحی و ساخت خانه پدری ، استودیو معماری زی

طراحی و ساخت خانه پدری

طراحی و ساخت خانه پدری

معماران: استودیو معماری زی

معماران اصلی: نسرین نبی، شهره عرب زاده

موقعیت: ایران، یزد

مساحت: ۷۰۴ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

عکاس:خاطره عشقی

مهندس سازه: علی بحری

مهندس برق: محدثه زابلی

شرح پروژه از زبان معمار

تمرکز بر یک طبقه همکف تک طبقه و دسترسی آسان و سریع والدین به مناطق اصلی زندگی با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و علاقه خانواده به فضاهای باز با حفظ حریم خصوصی، تصمیمات اصلی پروژه را تعیین کرد. حیاط ها با در نظر گرفتن عملکرد آنها در میانه و حداکثر بهره برداری از فضاها شکل گرفتند. تنوع حیاط ها و تفاوت ماهیت آنها باعث شد تا بتوان از هر یک از حیاط های سرپوشیده یا بیرونی بنا به عملکردشان از فضاهایی استفاده کرد. در نتیجه طبقه همکف به زندگی خانوادگی و زیرزمین به یک واحد یک خوابه، پارکینگ، انباری و یک اتاق مکانیکی اختصاص یافت.

مسیر طراحی با هماهنگی بین الگوی زندگی جدید و رفتارها و عادات خانواده در عین احترام به خاطره خانه قدیمی شکل گرفت. علت رفتارها مشخص شد و فضاهای جدیدی بر این اساس طراحی شد. طراحان تلاش می کنند دلیل وجود فضاهای خاص در خانه قدیمی را پیدا کنند. به عنوان مثال چرا یک آشپزخانه در انتهای خانه محصور شده بود، چرا یک اتاق نشیمن با گلخانه در وسط بود بدون هیچ گونه اتصالی به فضای باز، چرا یک اتاق بزرگ با درهای همیشه بسته به عنوان یک فضای مهم مهمان استفاده می شد، و به همین ترتیب در طراحی جدید با کمک حیاط های داخلی که در گذشته نقش برجسته ای در اقلیم یزد داشته است، ارتباط با فضاهای باز هم در طبقه همکف و هم زیرزمین برقرار شد.

فضاها با حفظ حریم خود از فضاهای بسته به سیال تبدیل شدند و در رابطه مناسبی با یکدیگر قرار گرفتند. در محل گلخانه قبلی، یک دهانه در پشت بام ایجاد شد و یک جعبه گل در زیر آن قرار گرفت که نور را به خانه می آورد و به عنوان یادآور خانه قبلی بود.

استفاده از نمای آجری به دلیل سایه اندازی و عمق بخشیدن به پنجره ها در اتاق نشیمن از مواردی است که با توجه به شرایط اقلیمی مورد توجه قرار می گیرد.

همچنین با توجه به تاکید بر داشتن فضای سرپوشیده تک طبقه، پله های زیرزمین در یکی از حیاط های داخلی قرار گرفت و راه پله پشت بام به بیرون آورده شد و فضای کمتری را اشغال کرد و به جای تبدیل شدن به فضای غبارآلود و تاریک در خانه به یک عنصر مهم در نمای اصلی خانه تبدیل شد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر طراحی و ساخت خانه پدری دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 55

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *