طراحی ویلای Book-Nook ، دفتر معماری آینه

طراحی ویلای Book-Nook

طراحی ویلای Book-Nook

معماری: دفتر معماری آیینه

معماران اصلی: علی سلطانی، عاطفه کرباسی

مساحت: ۹۰ متر مربع

موقعیت: ایران، دماوند

سال: ۱۴۰۲

عکاس: علی گرجیان

دستیار طراحی: بهنام امامی، صبا مسعودی نژاد

مهندس عمران: آقای پور اکبر شریفی

مدیر اجرایی: آقای رمضانی

شرح پروژه از زبان معمار

آقای خواجوی پدر خانواده برای لذت بردن از دوران بازنشستگی غوطه ور در طبیعت و دور از شلوغی ویلایی خلوت در دماوند را می خواست. و مهمتر از آن، او قصد داشت مجموعه عظیم کتاب‌هایش را که سال‌ها در انباری در تهران گرد و غبار جمع می‌کرد و در انتظار خواندن بود، به این ویلای جدید منتقل کند، جایی که روزهای غرق شده در کتاب را در آنجا سپری کند و گهگاه میزبان عزیزان باشد.

این ویلا بین آسمان و زمین معلق به نظر می رسد و در شیب رو به طبیعت قرار دارد. گرچه زمین جهت شمال به جنوب است، ویلا عمداً طوری قرار گرفته است که کل مسیر رودخانه را از سرچشمه تا جایی که در جنگل ناپدید می شود، به تصویر بکشد. بخشی از نیمه پایینی کتابخانه در داخل یک فرورفتگی شیبدار تعبیه شده است. یک راه پله فلزی سبک وزن با ظاهری ارگانیک از بالای شیب به پایین پایین می آید و در میانه راه با سمت ویلا برخورد می کند. ویلا یک سازه مستطیل شکل است.

حجم از دو دال کف و سقف و پانل های شیشه ای تشکیل شده است. قفسه‌های کتاب از سقف آویزان شده‌اند و از دیوارها و کف فاصله دارند تا خلوص حجم را تغییر ندهند. ستون‌ها از سازه‌های شیشه‌ای جدا شده‌اند و فضایی را به وجود می‌آورند که هم روان و هم بی‌وزن است، گویی در محیط طبیعی شناور است. در انتهای ویلا که در شیب فرو رفته است، فضای سرویس شامل آشپزخانه کوچک و سرویس بهداشتی وجود دارد. قسمت اصلی ویلای Book-Nook توسط یک چشم انداز وسیع و باز احاطه شده است. قفسه های کتاب نمایی اجمالی از طبیعت اطراف را ارائه می دهند و مناظری از درختان زیر و آسمان بالا را تقریباً از هر زاویه ای قاب می کنند. علاوه بر وسایل راحتی که برای مطالعه و سرگرمی طراحی شده است، یک فرش تک تکه بختیاری جادار، با رنگی پر جنب و جوش و گرم، جلوی آفتاب باز می شود و مکانی دلپذیر برای استراحت فراهم می کند.

این ویلا برای دعوت مردم به مطالعه، تفکر، معطل ماندن و اقامت طولانی طراحی شده است. پدر در این خانه جدید تنها نخواهد بود، در یک سطح در میان دوستان صمیمی خود، کتاب ها آرامش می یابد و در سطحی دیگر آرامش را در آغوش طبیعت، زمین، آسمان، آب و نور خورشید می جوید.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 205

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *