طراحی داخلی دفتر بازتاب اثر نیما میرزا محمدی

طراحی داخلی دفتر بازتاب اثر نیما میرزا محمدی

طراحی داخلی دفتر بازتاب اثر نیما میرزا محمدی

نام پروژه: دفتر بازتاب

عملکرد: اداری

معمار: نیما میرزامحمدی [فضای فَرا تُهی] تیم طراحی: ملیکا میرمیران

مدیر پروژه و اجرا: نیما میرزامحمدی

سرپرست کارگاه: امیر علی کاظم تبریزی

مدلسازی: ملیکا میرمیران، نگین اصانلو

رندرینگ: ملیکا میرمیران

ترسیمات: مهسا یادگاری، نگین اصانلو

دیاگرام و گرافیک: ملیکا میرمیران، نگین اصانلو، شمیم پروانه، رعنا سیاقی

عکس: محمدحسن اتفاق

محل اجرا: تهران، نیاوران

زیربنا: ۳۸۰ مترمربع

تاریخ شروع پروژه: ۹۸

تاریخ اتمام پروژه: ۹۹

این پروژه در ارتباط با بازسازی و دکوراسیون داخلی دفتر اداری بازتاب می باشد. نخستین چیزی که تیم طراحی در این پروژه با آن مواجهه شدند و توجه آن ها را به خود جلب کرد، پنجره‌ های قدی در طبقه‌ هفتم رو به پارک و کاخ نیاوران بودند. که با توجه به شیب پارک و باغ نیاوران، گویی پارک و بناهای کاخ درست روبروی این دفاتر واقع شده‌ اند. در ادامه به شرح ویژگی ها و طراحی مجدد این پروژه خواهیم پرداخت.

تجمیع سه واحد و طراحی پلان

چالشی که در این پروژه وجود داشته، درخواست کارفرما برای تجمیع ۳ واحدی بود که به صورتی غیر متداول در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند. به دلیل شکل قوسی بنای اطلس‌ مال، این ۳ واحد تقریبا به صورت حرف L و به دور باکس آسانسورها و تاسیسات مجتمع واقع شده‌ اند. از سوی دیگر کارفرما، معماری مدرن و در عین حال فاخری را برای این مجموعه مد نظر داشته است.

همچنین کارفرما می‌ خواست بخش مدیریتی و پذیرش را از بخش پرسنلی به گونه‌ ای جدا نماید که به هر دو قسمت‌، دسترسی و تسلط کافی داشته باشد. بنابراین فضای مدیریتی به صورت جزیره‌ ای در مرکز و در محل قبلی واحد میانی که رو به شمال و پارک نیاوران نیز بود، در نظر گرفته شد.

قسمت غربی را به فضای پذیرش و اتاق کنفرانس و قسمت شرقی را هم به بخش پرسنلی و کارشناسی اختصاص داده شده است. به این ترتیب ورودی اصلی از واحد غربی معین شده است و پرسنل برای رسیدن به بخش های پرسنلی می‌ بایست از واحد میانی بگذرند.

به دلیل نحوه‌ جانمایی آبدارخانه‌ ها و سرویس‌ های قبلی، فاصله‌ کمی تا قوس پنجره‌ های رو به پارک باقی مانده بود و اگر با همان وضعیت، این ارتباط صورت می‌ گرفت، هم عرض اتاق مدیریت کم می‌ شد و هم تردد مداوم در مجاورت اتاق مدیریت ایجاد می شد که مطلوب نبود.

طراحی جعبه اتصال

بنابراین ایده‌ یک جعبه‌ کشیده که در میان فضا قرار می گیرد به ذهن طراح متبادر شد. به این ترتیب، جعبه‌ ای که آبدارخانه‌ ها و سرویس‌ ها را در خود داشت از دیوار جنوب واحدها کندیم و فاصله دادیم تا راهرویی پدید آید. این راهرو، فضای پذیرش در غرب را به فضاهای پرسنلی در شرق متصل می‌ نماید بی‌ آنکه مزاحمتی برای فضای مدیریت که در میان است، پدید آید.

جعبه میانی را هم تا جاییکه امکان داشت، کشیده شده تا علاوه بر سرویس‌ های بهداشتی و خدماتی، فضای پذیرش در سمت غربی آن و یک پنتری باز در سمت شرقی آن بتوانند قرار گیرند. این جعبه‌ کشیده در دو سوی شرقی و غربی به صورت سقفی نورانی و معلق امتداد یافته اند تا هم سبک باشند و هم بر شفافیت فضا بیفزایند.

حال در این فضایی مکعبی قرار دارد به طول تقریبی ۲۰ متر که از یک سو اکثر فضاهای خدماتی و پذیرش را در خودش جای داده و از سوی دیگر بواسطه راهرو‌ی مجاور آن اتصالی قوی میان فضاها پدید آورده است.

انتخاب متریال شیشه ای برای مکعب اتصال

۳ وجه این جعبه رو به پنجره‌ های قدی داشتند با منظر پارک و شهر، بنابراین تصمیم گرفته شد تمام بدنه‌ این جعبه از آیینه‌ ای تشکیل شود تا هم “بازتاب” شهر و پارک در آن جاری شود و هم از وزن بصری خود آن کاسته شود. این رویکرد سبب شد تا راهرو‌ی پدید آمده میان جعبه‌ و دیوار هم با بازتابی که در آیینه‌ های جعبه دارد، عریض‌ تر‌ و‌ دلباز‌تر جلوه کند.

جعبه رو به شمال و فضای مدیریت، بازتابی از سبزی درختان پارک است، پس در پاسخ به آن، برای دیوار جنوبی راهرو را نیز تا آنجا که می‌ شد پوشش گیاهی در نظر گرفته شده است. تا راهرو هم اثری از بازتاب سبزی گیاهان را داشته باشد. این رویکرد علاوه بر تلطیف فضای پروژه، احساس خوب عبور از این راهرو را دو‌ چندان کرده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از پروژه طراحی داخلی دفتر بازتاب اثر نیما میرزا محمدی دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: aoapedia

تعداد بازدید: 494