معماری مجتمع شیراز مال ، دفتر معماری شهرنیاز

معماری مجتمع شیراز مال

معماری مجتمع شیراز مال

معماری: دفتر معماری شهرنیاز

معماران مسئول: نیاز اسمعیلی، شهرام زارع

همکار معماری: حسین شکوهی

طراحی و معماری‌ داخلی: نیاز اسمعیلی

نورپردازی: همراه قشقایی

موقعیت: شیراز

مساحت زمین: حدود ۵۰۰۰ متر‌مربع

زیربنا: حدود ۴۰۰۰۰ متر‌مربع

سال: ۱۴۰۰ – ۱۳۹۵

گرافیک: مریم ابراهیم‌نژاد حقیقی

عکاس: آرش اختران

شرح پروژه معماری مجتمع شیراز مال از زبان معمار

حجم کلی پروژه معماری مجتمع شیراز مال که چرخش کلی دو مکعب در دو نمای اصلی ساختمان را نشان می‌ دهد با توجه به بستر، جهات جغرافیایی، دید مناسب و نیز بهترین بهره‌ گیری از سطح اشغال زمین در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه این پروژه در بستری با ارزش اقتصادی زیاد واقع شده است توجه به استفاده‌ ی حداکثری از زمین بسیار حائز اهمیت بود و ما سعی کردیم با ایجاد چرخش در این دو مکعب (که حتی منجر به داشتن کنسولی در حدود ۸ متر در جنوب شرقی بنا شد) در کنار استفاده‌ ی بهینه از زمین، حجمی نسبتا پویا را ایجاد کنیم.

این دو مکعب از دو متریال کاملا متفاوت یکی آجر (متریالی تو‌پُر، سنگین و صلب) و دیگری شیشه با داشتن شفافیت و انعکاس در کنار هم در ‌نظر‌گرفته شده‌ اند. استفاده از آجر به عنوان مصالحی با داشتن هویت بومی (البته با رنگ و ترکیبی جدید) در کنار شیشه ترکیبی ایجاد کرده‌ اند که به نوعی تصویری از خاطره‌ ی دیروز در آینه‌ ی امروز است. ایجاد دو فضای نیمه‌ باز در بدنه‌ ی اصلی ساختمان در کنار ایجاد تنوع فرمی، ارتباط بصری قوی را ایجاد کرده‌ اند که خصوصا در بالکن اصلی با ایجاد حس و حالی ارگانیک در سقف خصوصا در شب با نورپردازیِ خاص باعث شاخص شدن این فضا و کشش به این سمت شده‌ اند.

عموما فضاهای تجاری خود را با بدنه‌ های بسته در منظر شهری مطرح می‌ کنند ولی در اینجا به لحاظ ترکیب فضاهای تجاری با فضاهای تفریحی، اداری و فرهنگی از بدنه‌ ی شفاف (شیشه سانرژی) در کنار بدنه‌ ی بسته استفاده شده است تا بدین شکل حضور افراد و اتفاقات داخلی ساختمان از بیرون قابل رویت بوده و در شب نیز با نورپردازیِ خاص، این فضا‌ها جلوه‌ی بصری در بدنه‌ی شهری ایجاد شود.

به لحاظ خوانایی و گرافیک محیطی مجموعه، از شش پالت رنگی در طبقات پارکینگ، اداری و تمامی تابلوهای راهنما استفاده شده است.

استفاده از ۳ رنگ شاخص از این پالت (سبز پسته‌ ای، سرخابی و نارنجی) در پارکینگ با توجه به خاص و تاثیر‌گذار بودن این رنگ‌ ها باعث آدرس‌ دهی مناسب پارکینگ‌ ها برای استفاده‌ کنندگان شده است. استفاده از رنگ‌های خاص در ورودی طبقات اداری و نیز تابلو‌ی ورودی هر واحد نیز شخصیت طبقات اداری را مشخص‌ تر و خوانا‌تر کرده‌ اند.

فرش ایرانی به عنوان یکی از با ارزشترین هنرهای ایران شناخته می‌شود که شامل ترکیبی از گره‌ها، نقش‌ها و رنگ‌هاست و شاید بتوان به نوعی تجسم این گره‌ ها را در آجرکاریِ بناهای ایرانی نیز دید. در بدنه‌ ی شیراز مال ما آجرها را با ابعادی کشیده و با ترکیبی (درون و بیرون) مانند گره‌ های فرش به گونه‌ ای در‌هم بافتیم که در روز با ایجاد سایه روشن و در شب با قرار دادن منابع نوری دست‌ ساز هماهنگ با سایز آجرها ترکیبی ایجاد کنند که شخصیت ایرانی ساختمان را نشان دهد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان تجاری شیرازمال دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: اقتباسی از دانشنامه هنر معماری

تعداد بازدید: 15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *