معماری ساختمان مسکونی پاکت ، معماران رویداد

معماری ساختمان مسکونی پاکت

معماری ساختمان مسکونی پاکت

معماری: معماران رویداد

معماران اصلی: زهرا آرمند، مصطفی امیدبخش

تیم طراحی: سارا غفوری، مهسا شیخ اکبری، سپیده غلامحسینیان، علی گرجیان، شاهین جعفری دانش، هانیه فارغ دفاعی

تیم فنی: سید محمد حسن ابطحی، علی نعمتی

موقعیت: ایران، اصفهان

مساحت: ۱۲۳۰ متر مربع

سال: ۱۳۹۹

عکاس: آرش عاشورنیا

شرح پروژه معماری ساختمان مسکونی پاکت از زبان معمار

چندی پیش، بن‌ بست‌ های دروازه‌ ای (سیبه) وجود داشت که توسط خانه‌ هایی احاطه شده بود که اقوام اطراف یک حیاط را در خود جای می‌دادند. این سیبه (فضای شهری نیمه عمومی) و حیاط (فضای نیمه خصوصی) هنگام بیرون آمدن به ما “آسمان” را هدیه داد. اما امروزه همه این افراد در آپارتمان هایی با سقف کم و آسانسور زندگی می کنند. پس از بیرون آمدن، فضاهای محدود و محیط های دلگیر را می بینند.
اما «آسمان» کجاست؟ چتر آبی مرموز…
در «پاکات» «آسمان» را به خانواده اکبری هدیه کردیم.

پاکت بودن

«پاکت» با مدل خانه حیاط مرکزی، در شمال بسته و در جنوب دارای دیوار مشبک است. هیچ چیز و همه چیز نیست، درست مثل هر پاکت! برخلاف نمای همسایه‌ هایش، «پاکت» جعبه‌ ای ساده و بزرگ است که تنها به خواست ساکنانش باز می‌ شود. نوعی درون‌ گرایی را مطرح می‌ کند که یادآور معماری کویر مرکزی است، که معماری برون‌ گرای شهر امروزی را که اغلب اقلیم و فرهنگ را نادیده می‌ گیرد، نقد می‌ کند.

خانه یا آپارتمان؟

خانواده اکبری خواهان آپارتمانی بودند که بتوانند به طور مستقل اما با هم زندگی کنند. ما خانه ای را در اطراف یک حیاط تصور کردیم، علی رغم ماهیت مملو از سایت! خواستن دسترسی، تنوع فضایی و اتصال به حیاط‌ های خصوصی متنوع در طبقات مختلف، علی‌رغم محدودیت‌ های آپارتمان‌ های پرشده و مقررات شهرداری اصفهان، خانه‌ای را در ذهن ما به تصویر می‌کشد که «پاکت» تجسم فیزیکی آن بود!

شهر و خانه: متصل یا منفصل؟

ارتباط فیزیکی توده‌ های مسکونی با گذرهای شهر شلوغ امروز از یک سو و آرامش که نیاز ذاتی مفهوم خانه است، دوگانگی را ارائه می‌ دهد که چالش اصلی طراحی مسکن‌های شهری است. ما سیبه را از شهرسازی بیابان مرکزی به عنوان یک فضای واسطه ایده آل برای اتصال واحدهای محله با یکدیگر و شهر انتخاب کردیم. قبلاً به دلیل مسائل مربوط به مالکیت، محدودیت منابع شهرداری، افزایش ارزش زمین و غیرممکن بودن اقتصادی رها شده بود. «پاکت» ساختار افقی سیبه را به یک ساختار عمودی تبدیل می کند. با افزودن راه پله به آن، جنبه اقتصادی آن توجیه می شود و سیبه با بهره مندی از عملکردهای آن مانند فیلتر کردن صدا، تقویت اتصالات واحدها و ایجاد ارتباط مناسب بین مناطق عمومی و خصوصی، احیا می شود.

مشبک کاری

«پاکت» در ضلع جنوبی خود از هنر مشبک سنتی (میراث دوره سلجوقی و صفوی که ریشه در معماری سنتی اصفهان دارد) به شکلی جدید بهره می برد تا ضمن حفظ حریم خصوصی و کنترل نور تیز تابستان، حداکثر گشودگی را فراهم کند.

حیاط و راه پله

“آسانسور تمام کیفیات معمارانه پله ها را بی ارزش می کند!”  رم کولهاس

در پروژه ی معماری ساختمان مسکونی پاکت، استانداردهای شهرداری در اصفهان ساختمان ها و اتصال آنها به شهر را محدود کرده و ارتفاع دهانه های رو به روی گذرگاه را به ۱۷۰ سانتی متر محدود کرده و کیفیت نما و نور طبیعی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. اما «پاکت» با تعریف حیاط شمالی، ایجاد تراس بین ساختمان و خیابان و بازکردن آنها به سمت یکدیگر، کیفیت نور و منظر و مقیاس بازشوها را بدون محدودیت و متناسب با نیاز فضا تامین کرده است. همین حیاط میانی شمالی نیز همچون سیبه مکانی است برای تعامل و برخوردهای اتفاقی.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان مسکونی پاکت دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 266

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *