بازسازی مجموعه چند منظوره نعیم ، استودیو معماری ازنو

بازسازی مجموعه چند منظوره نعیم

بازسازی مجموعه چند منظوره نعیم

معماری: استودیو معماری ازنو

معماران اصلی: رضا حبیبی، ملیحه شیرزاد

مساحت: ۱۰۰۰ متر مربع

سال: ۱۴۰۳

عکاس: استودیو دید

سرپرست تیم ساخت و ساز: علی همتی

همکاران طراحی: مانا مجد، زهره احمدی

نقشه های فنی: الناز ملک زاده

مدلینگ سه بعدی: سارا اسدگل

گرافیک، نمودار و ارائه: سحر رجب

رندر و هنر تجسمی: ​​یوسف ستاری

مشاور سازه: آقای کلانکی

مشاور مکانیک: آقای زبرجدی

مشاور برق: سرکار خانم پاشایی

موقعیت: ایران، تهران

شرح پروژه از زبان معمار

قبل از اینکه کارم را آغازکنم، مجسمه در داخل بلوک مرمر کامل شده است. قبلاً آنجاست، فقط باید مواد اضافی را از بین ببرم.»_میکل آنژ

ساختمانی که در ابتدای کار با آن مواجه شدیم آشفتگی بیش نبود. جسمی بی جان و کثیف که سال ها در کما بود. زمانی خانه بوده و امروز بی خانمان است. تهدیدی در خیابان ایرانشهر که می توانست سرنوشت بهتری داشته باشد. نمی توانست وزن خود را تحمل کند و در شرف شکسته شدن بود. با همه اینها روح داشت. روحی زنگ زده در قفس، یادگار روزهای گذشته با طاق های چکشی که می خواست دوباره زندگی کند. تصمیم گرفتیم غبار زمان را از آن بزداییم، روحش را بار دیگر زنده کنیم و زنده کنیم.

در جستجوی یافتن راهی برای احیای آن، قلب تپنده اش را یافتیم و می خواستیم با حفظ هویتش آن را برای زندگی امروز آماده کنیم. برخی از دیوارهای داخلی را برداشتیم و اسکلت آن را با سازه های فلزی آشکار تقویت کردیم. سقف ها را در معرض دید قرار دادیم و آجرهای پروژه را بازسازی کردیم تا بتوانند در مجموعه به زندگی خود ادامه دهند. دیوارهای خارجی در نمای جنوبی نمی توانستند بایستند. با شاتکریت هم آنها را تقویت کردیم. آجرهایی که محکوم به اعدام بودند را احیا کردیم و از آنها نرده ای درست کردیم. زیرزمین نیز باید به چرخه زندگی باز می گشت. برای این منظور حفاری و فضای خالی ایجاد کردیم تا نور خورشید بیشتر و دید بهتری از حیاط در دسترس باشد. به این ترتیب فضای جدیدی که درون و بیرون را به هم می دوخت از زمین بیرون آمد و نور خورشید و روح را به دل تاریک زیرزمین بخشید.

پلکان مجسمه‌ ای حیاط، زیرزمین، حیاط و طبقه اول را مستقیماً به هم متصل می‌کند به طوری که فضاهای غذاخوری اکنون به هم متصل شده‌اند. از آنجایی که وجود هر موجودی به آب متصل است و وجود آب باعث شادی میهمانان می شود، جوهر حیات را به مجموعه تزریق کردیم تا با جریان آب به آن کمک کنیم تا دوباره زنده شود. صدای آب نیز به زندگی ساختمان کمک می کند.

این ساختمان باید خود را با زندگی جدید خود وفق می داد به طوری که دو طبقه پایین به یک کافه رستوران و فضایی برای گذراندن زمان نسل جدید تبدیل می شد. آن مرده زنده شد و آماده خدمت به نسل جدید شد. آشپزخانه صنعتی نیز در زیرزمین قرار گرفت و آماده سرویس دهی به طبقات بالا بود. برای ایجاد تنوع بصری چند رنگ اضافه کردیم و سعی کردیم ارتباط فیزیکی و بصری قابل توجهی با فضای باز و حیاط داشته باشیم. ساختمان باید زنده بماند و حفظ شود. از این رو در طبقات بالا فضایی منعطف برای گردهمایی ها و رویدادها در نظر گرفتیم تا بتوان هر روز داستان جدیدی از روایات پویا و زنده؛ و توالی های غیر تکراری زندگی را روایت کرد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر بازسازی مجموعه چند منظوره نعیم دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 83

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *