وقتی معماران دفتر خود را طراحی می کنند: طراحی داخلی دفتر معماری بایو-دیزاین

ایده پلان دفترکار معماری

معماری: دفتر معماری بایو-دیزاین

معماران مسئول: آرش ضیاء، حسین حلاج

موقعیت: ایران، اهواز، کیان پارس

مساحت: ۹۰ مترمربع

نقشه فاز ۲: آرش ضیاء، حسین حلاج

طراحی و دکوراسیون داخلی: آرش ضیاء، حسین حلاج

نورپردازی: آرش ضیاء، حسین حلاج

اجرا: آرش ضیاء، حسین حلاج

عکاسی: آرش ضیاء، حسین حلاج

به طور معمول معماران در طراحی داخلی دفترکارشان سعی می کنند تا خلاقیت و قابلیت خودشان را به کارگیرند و دفتری را طراحی کنند که تجربه، خلاقیت و اعتبارشان را به نمایش بگذارد. کارفرمایان نیز با مراجعه به دفتر معماری و مشاهده طراحی فضای کاری طراحان می توانند تا حدود زیادی با سبک کاری طراحان و توانمندیهای آن ها آشنا شوند. از طرفی دیگر نیز باید گفت که مطالعه طراحی و دکوراسیون دفاتر معماری توسط معماران و سایر افراد جذابیت بالایی دارد و افراد کنجکاوند تا ببینند که معماران چگونه فضایی را برای کار خود طراحی خواهند کرد. خط معمار در بخش های گذشته سعی کرده تا نمونه های مختلفی از طراحی دفاتر معماری در ایران و سراسر جهان را برای شما به اشتراک بگذارد. در این بخش نیز قصد دارد تا طراحی داخلی و پلان دفترکار معماری بایو-دیزاین را برای کاربران گرامی اش به اشتراک بگذارد.

شرح پروژه از زبان معمار

طراحان نام دفترشان (بایو-دیزاین) را از رویکردی زیست دوستی (Biophilic Design) اقتباس کرده اند. این نظریه در سال ۱۹۸۶ توسط ادوارد ویلسون مطرح شد. او در شرح نظریه اش بر این موضوع تأکید داشت که به منظور حفظ محیط زیست از آلودگی ها و به علاوه کاهش سوخت های فسیلی، در ابتدا و اول از همه می بایستی انسان را به طبیعت نزدیک کرد و او را با اصالتش پیوند داد. در ادامه بعد از این نظریه لزوم عشق به طبیعت و حفظ آن را شرح می دهد. در این پروژه نیز طراحان ایده اصلی و مبنای کار در طراحی داخلی را هماهنگی و نزدیک ساختن فضای داخلی به طبیعت و فرم های موجود در طبیعت قرار دادند. طراحان در این مجموعه علاوه بر استفاده به جا و مناسب از گیاهان زنده و رنگ آمیزی دیوارها به رنگ سبز، از سایر رنگ های هماهنگ با طبیعت چون سبز (برگ گیاهان) در کنار رنگ های تیره (دریا، مرداب) در سقف و دیوارها؛ همچنین سعی کردند از فرم های مدور مانند برگ نیلورآبی در سقف فضای داخلی استفاده کنند که المان و نماد معماری زیست دوست، پاکیزگی و خود تمیزشوندگی می باشد. در طراحی مبلمان ها نیز، برای این که مراجعه کنندگان ارتباط و نزدیکی بیش تری با طبیعت داشته باشند، از چوب اَش ستفاده کردند. در مجموع باید گفت که طراحی این دفتر معماری بر اساس تفکر زیست دوستی بوده، و به مراجعه کنندگان حسی از طبیعت دوستی و بهره مندی و لذت از طبیعت را القا کرده و تأثیر مستقیمی بر سلامت و آرامس روانی آن ها بگذارد.

فرآیند طراحی پروژه

این دفتر در یکی از بهترین موقعیت های اداری در شهر اهواز قرار دارد، با این وجود سایر واحدهای ساختمان دارای پلان هایی با تیپ پزشکی هستند. بدین ترتیب چالش اصلی در طراحی پروژه این بود که حال و هوای پزشکی فضا را به یک دفتر معماری تغییر دهند. تایل های به کار رفته در سقف همانند بسیاری از فضاهای درمانی، دارای ابعاد ۶۰ در ۶۰ سانتی متر بودند. به همین جهت ابتدا طراحان این تایل ها را خارج ساخته و سقف اصلی را به رنگ مشکی رنگ آمیزی کرده تا بتوانند پتانسیل مرداب را تقویت کنند.

بعد از این مرحله تصمیم گرفتند تا آویزها را به شکل برگ نیلوفر بسازند. برای ساخت آن برگ ها از ورق آهن استفاده نموده و آن ها را به شکل دایره CNC کردند. سپس این فرم ها را به رنگ های سبزی که در طراحی لوگو از آن استفاده کرده بودند در آوردند. همچنین با الهام از شکاف برگ لوتوس، یک روزنه مدور ایجاد کردند و نورها را از روزنه عبور دادند. سپس تمامی دیوارها را به رنگ های مکمل سبز و بادمجانی رنگ آمیزی کردند.  لوگوی دفتر معماری روی ام دی اف خام CNC شد و به رنگ‌های سبز روشن تا تیره درآمد؛ و پس از آن پشت کانتر منشی جانمایی شد.

کانتر منشی در عرض لابی به صورت کشیده اجرا شد و از چوب اَش در ساخت آن استفاده شد. به علاوه برای طراحی میزهای مدیریت و قفسه کتابخانه نیز از چوب استفاده شده است. همچنین طراحان از گیاهان زنده در طراحی و مبلمان فضا استفاده کرده اند. در سالن جلسات طراحان جهت ارتقاء کیفیت سرزندگی و خارج شدن فضا از حالت مرسوم اداری، از دیوار سبز با پوشش گیاه پاپیتال استفاده کرده اند. در مجموع باید افزود که در طراحی این پروژه تلاش شده است تمامی جزئیات درکنار یکدیگر یک کل هماهنگ و سرزنده مرتبط با عملکرد “دفتر معماری بایودیزاین” را بسازد و به مراجعه کننده حس و حال رویکرد این دفتر را القاء کند.

در ادامه با دیدن تصاویر طراحی پلان دفترکار معماری خط معمار را همراهی کنید.

ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماریایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری

الگوی طراحی

ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری

تصاویر قبل از بازسازی

ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری ایده پلان دفترکار معماری

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به شرح ایده پلان دفترکار معماری پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,788

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *