ایران مال ، در بین ۵ مجتمع تجاری اداری رفاهی بزرگ دنیا

ایران مال

ایران مال ، یکی از بزرگترین مجتمع های تجاری – اداری – رفاهی دنیا

بازار بزرگ ایران که با نام ایران مال شناخته می شود (IRAN MALL)، بنا بر اظهارات کارشناسان و متخصصین حوزه، به عنوان یکی از پنج مجتمع بزرگ تجاری، اداری و تفریحی در کل دنیا و بزرگترین در ایران و خاورمیانه شناخته می شود. مبنای این قضاوت، متراژ مفیدی است که این مجتمع عظیم در اختیار شما قرار می دهد. اگر در یک جمله بخواهیم ایران مال را خلاصه کنیم، باید بگوییم که شما برای گشت و گذار در تمامی قسمت های این مجتمع باید قریب به ۱۵ کیلومتر پیاده روی کنید.

ایران مال به لحاظ زیربنا، از تمامی مال های بزرگ خاورمیانه واقع در شهر دبی، شهرهای قطر و استانبول ترکیه بزرگ تر است. در این راستا می توان به مال های اصلی کشور ترکیه از جمله استانبول مال، ایستینیه پارک، مرکز زورلو، کانیون استانبول و پالادیوم ، و همینطور مال های اصلی کشور امارات از جمله دبی مال، امارات مال، مرکز خرید برجمان، سیتی سنتر دیره، مرکز خرید ابن بطوطه با ۱۱۱ هزار مترمربع مساحت، دبی مارینا مال و وافی سیتی اشاره نمود. دلیل این امر چیزی نیست جز اینکه ایران مال، بیش از ۱٫۴۰۰٫۰۰۰ مترمربع مساحت دارد. مساحتی عجیب و باورنکردنی برای یک مجتمع تجاری – اداری و تفریحی. در واقع اگر بخواهیم مساحت کل پروژه را ملاک بگیریم (با احتساب بخش هایی که در آینده افتتاح خواهند شد)، باید آن را بزرگ‌ترین مجتمع تجاری، اداری و تفریحی جهان بنامیم.

و اما در این بخش، هر آنچه راجع به ساختمان بزرگ ایران مال نیاز است بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد و در نهایت به بررسی معماری این مجتمع عظیم تجاری – اداری – تفریحی خواهیم پرداخت. با خط معمار همراه باشید.

مختصری در رابطه با زمان شروع پروژه تا افتتاحیه:

اولین نکته ای که راجع به ایران مال باید بدانید، این است که ساخت این مجموعه عظیم، تا کنون در حدود ۷ سال طول کشیده است و هنوز هم ادامه دارد. یعنی از از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷٫ در ادامه تصاویر تایم لپس از شروع تا پایان ساخت و ساز بخش های اولیه را طی سالیان خواهید دید:

مراحل ساخت ایران مال مراحل ساخت ایران مال
مراحل ساخت مجتمع در سال ۱۳۹۲ مراحل ساخت مجتمع در سال ۱۳۹۱

مراحل ساخت ایران مال

مراحل ساخت ایران مال

مراحل ساخت مجتمع در سال ۱۳۹۴ مراحل ساخت مجتمع در سال ۱۳۹۳

مراحل ساخت ایران مال

مراحل ساخت ایران مال

مراحل ساخت مجتمع در سال ۱۳۹۶ مراحل ساخت مجتمع در سال ۱۳۹۵
مراحل ساخت ایران مال مراحل ساخت ایران مال
مجتمع در سال ۱۳۹۷ مجتمع در سال ۱۳۹۷

 

بعد از آشنایی با حدودی با این مجتمع عظیم، به سراغ سایر ویژگی های این مجتمع و آشنایی با کاربری های تعریف شده در بازار بزرگ ایران خواهیم رفت.

ابتدا به ساکن اینکه باید بدانید ایران مال در منطقه ۲۲ تهران، در نزدیکی دریاچه چیتگر یا خلیج فارس واقع شده است. ساکنین منطقه ۲۲ تهران که در گذشته از مناطق دور افتاده شهر محسوب می شد، به خواب هم نمی دیدند که روزی این منطقه با افتتاح ایران مال، رزمال، دریاچه چیتگر و بام لند، روزی به قطب گردشگری شهر تهران تبدیل گردد.

ایران مال بطور خلاصه شامل موارد زیر است که هر کدام را به تفضیل توضیح خواهیم داد:

  • الف – بخش تجاری با ایران‌مال با حدود ۷۰۰ واحد تجاری و زیربنای خالص تجاری بیش از ۳۰۰ هزار مترمربع
  • ب – ۴ مجموعه فودکورت بزرگ و حدود ۲۰۰ رستوران و کافی شاپ
  • پ – شهربازی سرپوشیده ایران‌مال در دو طبقه
  • ت – مجموعه‌ پیشرفته سینمایی با ۱۲ سالن و ظرفیت بیش از ۱۸۰۰ نفر
  • ث – مجموعه ورزشی ایران مال
  • ج – جاذبه‌های بازار بزرگ ایران شامل: مسجد جامع، باغ کتاب، باغ دیدار، باغ ایرانی، تالار آیینه، بازار سنتی، سفره خانه، شربت خانه، موزه، نمایشگاه آثار هنری، ایوان بلور، نمایشگاه تخصصی خودرو، تالار الماس و دریاچه و آبنمای موزیکال
  • چ – مرکز نمایشگاهی در ۴ طبقه
  • ح – و هتل‌ ایران مال شامل هتل ۵ ستاره اول و هتل ۵ ستاره دوم

موارد ذکر شده، خود گویای این امر است که با مجتمعی روبرو هستیم که برای تک تک نیازهای شهروندی پاسخ مناسبی دارد و سعی در رفع انواع نیازهای یک شهروند خواهد داشت. در مورد موقعیت و جایگاه ایران مال اینطور ذکر می شود این مجتمع در جایی میان دو کلان شهر تهران و کرج قرار گرفته است به نحوی که اگر دایره ای به شعاع ۲۷ کیلومتری دور این مجتمع بکشیم، این دایره از مرکز شهرهای تهران و کرج عبور خواهد کرد.

در ادامه به بررسی جزئیات هر یک از بخش ها خواهیم پرداخت.

الف – بخش تجاری ایران مال:

بخش تجاری ایران مال در حدود ۱۷ درصد از کل این مجتمع را بخود اختصاص داده است. این مجتمع در حدود ۷۰۰ واحد تجاری را با زیربنای خالص تجاری بیش از ۳۰۰ هزار مترمربع در خود جای داده است. به همین سبب، یکی از بزرگترین مراکز خرید منطقه و جهان خواهد بود و این بخش برای پاسخگویی به ردیف مشاغل مختلف تدارک دیده شده است. حوزه خرید بازرا بزرگ ایران شامل کاربری های: هایپرمارکت، چندین دپارتمان فروش از برندهای مطرح بین‌المللی می باشد.

لازم به ذکر است در راستای تعامل هر چه بهتر مخاطب با بخش های تجاری، هریک از طبقات تجاری این مجتمع بر اساس نوع کالاها و خدمات، به رسته‌های کالایی و صنوف مختلف اختصاص یافته است. این رسته های شغلی عبارتند از:

  • بخش مد، پوشاک و البسه ورزشی
  • بخش محصولات فرهنگی و تفریحی
  • بخش محصولات زیبایی و آرایشی
  • بخش لوازم و دکوراسیون منزل
  • بخش لوازم خانگی و الکترونیکی
  • بخش کفش و محصولات چرمی
  • بخش خرده فروشی، هایپرمارکت ها
  • بخش ساعت، جواهرات و زیور آلات

بخش تجاری ایران مال بخش تجاری ایران مال بخش تجاری ایران مال

 

ب – مجموعه فود کورت ایران مال:

در این مجموعه عظیم، ۴ مجموعه فودکورت با در برگیری۲۰۰ رستوران و کافی شاپ ر قسمت های مختلف مال پخش شده اند تا بهترین و لذیذترین غذاها با تنوع طعم و جلوه بصری متفاوت برگرفته از تمامی قاره ها و کشورها را در اختیار بازدید کننده قرار دهد. لازم به ذکر است، زاویه دید این فود کورت ها، مناظر چشم‌نواز رشته کوه البرز در کنار فواره‌های موزیکال دریاچه می باشد.

بخش های مختلف غذایی ایران مال:

  • رستوران
  • فست فود
  • کافی شاپ
  • نان و شیرینی

فود کورت ایران مال

فود کورت ایران مال فود کورت ایران مال

 

پ – شهربازی سرپوشیده ایران مال:

شهربازی بزرگ و سروشیده بازار بزرگ ایران در ۲ طبقه واقع شده است و دسترسی های به نحوی تعریف شده است که از بخش های مختلف به آن دسترسی مستقیم وجود داشته باشد. خدمات این بخش شامل موارد زیر می باشد:

  • نمایشگاه تصاویر
  • اتاق مادر و کودک
  • امکان نگهداری از کودکان و خردسالان در طول خرید والدین
  • ارائه خدمات سرگرم کننده برای خردسالان، کودکان و نوجوانان
  • امکان تماشای فیلم‌های ویژه کودکان و خردسالان در اتاق های مخصوص
  • امکان برگزاری مسابقات مختلف
  • امکان برگزاری جشن‌های تولد و مناسبت‌ها

 

ت – مجموعه سینمایی :

ایران مال ۱۲ سالن سینما با ظرفیت ۱۸۰۰ نفر را در دل خود جای داده است. سالن های سینما، به آخرین تکنولوژی های سینمایی در زمینه نور، صدا و تصویر مجهز شده اند که وعده کیفیت بالای تماشای فیلم را می دهند. این سینماها دارای ویژگی های زیر هستند:

  • طراحی داخلی سالن‌ها مطابق با آخرین روش های روز دنیا
  • کامل‌ترین روش ایزولاسیون صوتی
  • بزرگترین پرده نمایش سینما در ایران
  • مجهز به جدیدترین فناوری پخش فیلم با کیفیت ۴K
  • مجهز به سیستم صدای سه بعدی
  • دارای ۳ سالن VIP و منحصر به فرد
  • دارای کامل‌ترین سیستم ایمنی حریق

مجموعه سینمایی ایران مال

مجموعه سینمایی ایران مال  مجموعه سینمایی ایران مال

مجموعه سینمایی ایران مال مجموعه سینمایی ایران مال

 

ث – مجموعه ورزشی ایران مال :

بازار بزرگ ایران در کنار سایر مجموعه خدماتی رفاهی خود، از چند مجموعه ورزشی نیز بهره می برد. این مجموعه های ورزشی شامل بخش های زیر می باشند:

مجموعه استخر و اسپا

جاده تندرستی

مرکز امادگی جسمانی و سلامت

کلینیک پزشکی ورزشی

بولینگ

سالن های اسکواش

استادیوم ورزشی چند منظوره

پیست یخ

مجموعه ورزشی ایران مال مجموعه ورزشی ایران مال

 مجموعه ورزشی ایران مال مجموعه ورزشی ایران مال

مجموعه ورزشی ایران مال مجموعه ورزشی ایران مال

 

ج – بخش جاذبه ها

شاید یکی از مهم ترین بخش های ایران مال را بتوان بخش جاذبه های آن دانست. در این بخش کوشیده شده است تا جاذبه های فرهنگی، تاریخی و هنری ایران، به نمایش درآید. این جاذبه ها در بخش های مختلف مجتمع قرار گرفته اند تا بازدید کننده در هنگام سایر فعالیت ها نظیر خرید و … بتواند از این جاذبه ها استفاده نماید. یکی از این جاذبه ها، باغ ایرانی است. باغ ایرانی در ایران مال با الگوگیری از باغ شازده ماهان کرمان طراحی و ساخته شده است. در واقع سعی بر این بوده است که این مجتمع، بیانگر اصالت و معماری ایرانی نیز باشد. به همین دلیل باغ ایرانی در بخش اصلی ایران مال واقع شده است تا همگان بتوانند آن را بازدید کنند.

در ادامه به تفضیل به معرفی و بررسی این بخش ها خواهیم پرداخت.

۱ – مسجد جامع

مسجد جامع با عنوان نگین ایران مال شناخته می شود. این مسجد مساحتی در حدود ۱۲۰۰ مترمربع مساحت دارد و با تزئینات خاص به همراه بهره گیری از اصول معماری ایرانی و اسلامیطراحی شده است. در بعضی از نمادها و مولفه­‌های این مسجد از مسجدالنبی الهام گرفته شده است. مسجد جامع ایران مال دارای دو ﺻﺤﻦ ﺑﺎﻧﻮان و آﻗﺎﻳﺎن است. طرح گنبد مسجد با الهام از گنبد حافظیه شیراز طراحی شده است و متشکل از ۵ گنبد می باشد. در ادامه تصاویر این مسجد را مشاهده می نمایید:

مسجد جامع ایران مال مسجد جامع ایران مال

مسجد جامع ایران مال مسجد جامع ایران مال

مسجد جامع ایران مال مسجد جامع ایران مال

 

۲ – باغ کتاب

در جهت حمایت از فرهنگ مطالعه و کتاب خوابی، مجتمع ایران مال در یک حرکن متفاوت دارای یک کتابخانه بزرگ با نام باغ کتاب است. این باع کتاب ۳۳۰۰ مترمربع مساحت دارد. معماری این بخش از ایران مال، ترکیبی از معماری کلاسیک اروپایی و تزئینات معماری ایرانی است. در ادامه تصاویر باغ کتاب را مشاهده می نمایید:

باغ کتاب ایران مال باغ کتاب ایران مال

باغ کتاب ایران مال باغ کتاب ایران مال

باغ کتاب ایران مال باغ کتاب ایران مال

 

 3 – باغ ایرانی

همانطور که شاره شد، باغ ایرانی به عنوان قلب بازار بزرگ ایران شناخته می شود. بالاتر اشاره نمودیم که این باغ، با الهام گیری از باغ شازده‌ ماهان کرمان طراحی شده و در واقع به بازطراحی و تعریف دوباره الگوی باغ ایرانی در بزرگترین مجتمع تجاری کشور پرداخته است. این باغ به‌صورت باغ تخت با پنج سطح و آبریزهای خود یادآور شکوه باغ‌های زیبای ایرانی است. در مسیر این باغ ۴ رستوران واقع شده اند که قرار است برای گردشگران مجموعه اوقاتی خوش، همجوار با یک باغ اصیل ایرانی رقم بزنند. در ادامه تصاویر باغ ایرانی را مشاهده می نمایید:

باغ کتاب ایران مال باغ کتاب ایران مال

باغ کتاب ایران مال باغ کتاب ایران مال

 

۴ – مجموعه باغ دیدار

باغ دیدار با مساحتی در حدود ۳۰۰۰ مترمربع در جوار بازار سنتی ایران مال واقع شده است. طراحان هدف از این کار را، قرار گیری یک فضای مدرن در جوار یک فضای سنتی عنوان نموده اند. باغ دیدار ۱۴ متر ارتفاع دارد و توسط سقف شیشه ای محافظت می شود. این باغ را با درخت های پالم کالیفرنیایی پوشانیده اند. در ادامه می توانید تصاویر این باغ زیبا را مشاهده نمایید:

باغ دیدار ایران مال باغ دیدار ایران مال

باغ دیدار ایران مال باغ دیدار ایران مال

 باغ دیدار ایران مال باغ دیدار ایران مال

باغ دیدار ایران مال باغ دیدار ایران مال

 

۵ – تالار آیینه

تالار آیینه را می توان از شاخص‌ترین بخش‌های بازار سنتی دانست. این تالار با الگوبرداری از طراحی داخلی تالار آیینه مجلس شورای ملی طراحی و اجرا شده است. راه های ورودی این تالار، یک ارسی ۵ دربی و ۲ درب طرفین ارسی هستند. قرار بر این است که تالار آیینه به میزبانی از میهمانان ویژه اختصاص یابد. لازم به ذکر است که در تالار آیینه براساس الگوی تاریخی، دیوارها و سقف­‌ها با آیینه‌کاری با نقش گره­‌های مرسوم در این تکنیک طراحی شده اند.شاید باور نکنید اما بیش از ۳۸  میلیون قطعه آیینه در این تالار مورد استفاده قرار گرفته است وﻦ ﺑﻴﺶ از ۲۰۰ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ آیینه کاری در آن صورت گرفته است. کف این تالار، با فرشی به مساحت ۱۲۶ متر مربع پوشانیده شده است. این فرش توسط هنرمندان اصلی فرش ایران یعنی هنرمندان نیشابوری بافته شده است. در ادامه تصاویر این تالار را مشاهده خواهید نمود:

تالار آیینه ایران مال تالار آیینه ایران مال

تالار آیینه ایران مال تالار آیینه ایران مال

  

۶ – بازار سنتی

بازار سنتی را می توان نقطه عطف طراحی و معماری ایرانی – اسلامی بازار بزرگ ایران دانست. این بازار فضایی مشتمل بر ۱۰ هزار مترمربع دارد و فضاهایی نظیر تالار آینه، شربت‌‌خانه، راسته بازار، حجره‌ها، چهارسو زیر مجموعه ها و بخش های این بازار را تشکیل می دهند. بازار سنتی با الهام از بازارهای مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، قزوین، کاشان و … فضایی است که بر اساس الگوها و شیوه‌های تاریخی معماری ایران با توجه به بازارهای تاریخی و بناهای مرتبط طراحی و ساخته شده است.بازار سنتی در اصل شامل دو راسته ی اصلی و فرعی است که بر هم عمود اند و حجره ها و فروشگاه ها  در چهار جهت راسته‌ها به وجود آمده اند. مرکز ثقل بازار، چهارسوق بازار است. چهارسوق، بازار را به ۴ بخش تقسیم می‌کند و فضای هر فروشگاه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر است. این فروشگاه ها به عرضه محصولات ایرانی اصیل نظیر فرش، شروف صنایع دستی و … اختصاص یافته اند. در ادامه تصاویر بازار سنتی را مشاهده می نمایید:

بازار سنتی ایران مال بازار سنتی ایران مال

بازار سنتی ایران مال بازار سنتی ایران مال

  بازار سنتی ایران مال بازار سنتی ایران مال

بازار سنتی ایران مال بازار سنتی ایران مال

 

۷ – سفره خانه

سفره خانه، فضایی برای پذیرایی از بازدیدکنندگان به سبک سنتی است. سفره خانه فضایی در حدود ۱۳۰۰ مترمربع دارد. در سفره خانه با غذاهای سنتی ایرانی به همراه موسیقی زنده و اصیل ایرانی، نقالی و … از میهمانان پذیرایی به عمل می آید. در ادامه می توانید تصاویر این مجموعه را ببینید:

سفره خانه ایران مال

۸ – شربت خانه

در فرهنگ اصیل ایرانی، فضاهایی با عنوان شربت خانه ها، نقش چایخانه ها و قهوه خانه های امروزی را بازی می کرده اند. در مجموعه بزرگ ایران مال، فضایی با عنوان شربت خانه برای پذیرایی از میهمانان تدارک دیده شده است. شربت خانه در فضایی با مساحت ۲۵۰ مترمربع، با الگوبرداری از کاشی‌ کاری‌های معماری ایرانی- اسلامی طراحی و اجرا شده است. در ادامه می توانید تصاویر این شربت خانه را مشاهده نمایید:

شربت خانه ایران مال شربت خانه ایران مال

شربت خانه ایران مال شربت خانه ایران مال

شربت خانه ایران مال شربت خانه ایران مال

 

۹ – موزه

ایران مال از فضایی فرهنگی و آموزشی نظیر موزه غافل نشده است. در ضلع شمال غربی ساختمان بازار بزرگ ایران، فضایی ۱۵۰۰ متری به موزه اختصاص داده شده است. این موزه در واقع موزه تجارت است و ابزارآلات اندازه‌گیری وزن، طول، حجم، انواع محاسبه گرها و … در آن به نمایش گذاشته خواهند شد.

موزه ایران مال

۱۰ – نمایشگاه آثار هنری

نمایشگاه آثار هنری ایران مال در فضایی با حدود ۸ هزار مترمربع در جوار هتل بازار بزرگ ایران، به برگزاری نمایشگاه های هنری خواهد پرداخت. این نمایشگاه در راستای ارائه آثار هنری ایرانیان و معرفی آن به گردشگران و اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی، ایجاد شده است.

۱۱ – ایوان بلور

این ایوان در واقع یکی از مراکز تجاری بازار بزرگ ایران است. طراحی این ایوان باعث شده که مانند کریستال‌های فرو رفته در ساختمان به نظر آید و فضایی برای قرارگیری برندهای مطرح خارجی و ایرانی است. این ایوان ۲۵ مترمربع ارتفاع دارد و با ایوان الماس در ارتباط است.

تالار ایران بلور ایران مال

تالار ایران بلور ایران مال

۱۲ – نمایشگاه تخصصی خودرو

از آنجایی که در بازار بزرگ ایران، هدف بر پوشش انواع رسته های شغلی است، فضایی ویژه با عنوان نمایشگاه تخصصی خودرو در نظر گرفته شده است. در این بخش از بازار بزرگ ایران، علاوه بر نمایش و ارائه خودروهای کلاسیک و مدرن، رویدادها و ایونت های خودرویی کشور پوشش داده خواهند شد. هدف از این بخش، ایجاد فضایی برای اطلاع رسانی بخش خودروی کشور است.

۱۳ – تالار الماس

این تالار در شرق ایران مال به عنوان یکی از نقاط عطف مد نظر است. در طراحی داخلی این تالار، از درخشش، طرح و زاویای الماس گونه بهره گرفته شده است. هدف از نامگذاری این تالار با نام الماس، ایجاد این حس در مخاطب است که این قسمت، بخش خاص و ویژه ای است و فضایی برای درخشش است. این تالار به بخش مد و پوشاک اسلامی اختصاص خواهد یافت.

۱۴ – دریاچه و آبنمای موزیکال

یکی از شاخص ترین نقاط بازار بزرگ ایران، دریاچه و آبنمای موزیکال است. این آبنما ۱۱۲۰۰ مساحت را به خود اختصاص داده است. این آبنما قابلیت ایجاد فواره های آب تا ارتفاع ۱۵ متر را داراست. در کنار این دریاچه و آبنما، رستوران های متعددی قرار گرفته اند تا فضایی آرامش بخش و لدت بخش برای بازدیدکنندگان رقم بزنند.

در این قسمت بخش جاذبه های هنری و تاریخی ایران مال به اتمام رسید و در ادامه به معرفی دیگر بخش های اصلی این مجتمع خواهیم پرداخت.

چ – مرکز نمایشگاهی ایران مال:

مرکز نمایشگاهی ایران مال در ۴ طبقه ، فضایی برای ارائه محصولات، داد و ستد و تجارت کالاست. این بخش از ایران سیاستی نظیر دیگر نمایشگاه های کشور را برعهده خواهد داشت.

مرکز نمایشگاهی ایران مال مرکز نمایشگاهی ایران مال

ح – هتل ایران مال:

یکی از نقاط قوت ایران مال، وجود هتلی ۵ ستاره در جوار آن است. این بخش اقامتی را می توان نیاز چنین مجموعه بزرگ تفریحی – تجاری – فرهنگی دانست. این هتل در مجاورت مناطق گردشگری تهران نظیر پارک جنگلی چیتگر، دریاچه خلیج‌ فارس و پارک ملی گیاه‌شناسی قرار گرفته است و با سبک معماری مدرن و منطبق بر آخرین تکنولوژی ها استانداردهای روز دنیا و آخرین فناوری های ممکن، طراحی شده است.

هتل بازار بزرگ ایران، زیربنایی در حدود ۱۲۳ هزار مترمربع دارد. این هتل در ۱۸ طبقه ساخته شده است و مشتمل بر ۳۵۹ اتاق است. هتل دارای رستوران های مختلف برای پذیرایی از سلایق مختلف است. در ادامه می توانید تصاویر برخی از قسمت های هتل را مشاهده نمایید:

هتل ایران مال هتل ایران مال هتل ایران مال هتل ایران مال هتل ایران مال

 

در این بخش به پایان معرفی نامه قسمت های مختلف بازار بزرگ ایران رسیدیم. به طرز باورنکردنی ای، تمامی خدمات و مجموعه های ذکر شده، ذیل یک نام یعنی ایران مال جمع آوری شده  و آماده خدمت رسانی به شهرواندان تهرانی، سایر ایرانیان و مسافرین و گردشگران خارجی است. بی شک، معماری این مجموعه بویژه در بخش های سنتی نظیر بازار سنتی و …، به قدری زیبا و گیراست که چشم هر بیننده ای را اسیر خواهند کرد. همانطور که اشاره شد، ایران مال با صرف تمام ویژگی های ذکر شده، در بین ۵ مال بزرگ دنیا قرار دارد و با آنها به راحتی رقابت می نماید. همانطور که در ابتدا ذکر شد، برخی منابع، ایران مال را بزرگترین مجتمع تجاری – رفاهی – اداری – اقدامتی ساخته شده به دست بشر است. در حال حاضر برخی از بخش های ایران مال افتتاح شده و قابل استفاده اند و برخی قسمت ها نیز در دست بهره برداری هستند.

در ادامه به بررسی معماری این مجتمع تجاری بزرگ و ارائه نقشه ها و پلان های بخش های مختلف این مجتمع خواهیم پرداخت.

مطالعات معماری سایت پروژه:

ایران مال در فضایی میان دو کلان شهر تهران و کرج واقع شده است. مکان یابی این پروژه بر اساس استفاده حداکثری از ظرفیت ممکن در شهر تهران و کرج صورت گرفته است. در جوار این پروژه، مناطق گردشگری شهر تهران قرار دارند. دریاچه خلیج فارس، موزه گیاهشناسی، پارک جنکلی چیتگر، همجواری با کوه های البرز و … تنها بخشی از پتانسیل منطقه هستند.

مطالعات معماری سایت پروژه ایران مال

طرح توسعه بازار بزرگ ایران در ضلع غربی پروژه :

با توجه به خالی بودن پهنه ی غربی ایران مال، در برنامه ریزی صورت گرفته، قرار بر این است که زمین های غرب مجموعه به مجتمع های اداری و تجاری مرتبط با بازار اصلی، تبدیل شوند. در واقع قرار بر این است که در طرح توسعه فضایی در حدود ۶۰۰ هزار مترمربع به بازار بزرگ ایران اضافه شوند. این فضاها شامل ساختمان اداری، پارکینگ، مجموعه مبلمان ایکیا و … خواهد بود.

طرح توسعه ایران مال

بازار بزرگ ایران، یکی از لوکس ترین مجتمع های تجاری دنیا:

احترام به مخاطب، یکی از اصول بزرگ در تبدیل شدن یک مجتمع تجاری، به یک مجتمع تجاری استاندارد است. این احترام در قالب ارائه فضاهایی نظیر رستوران و فودکورت، شهربازی، فضاهای فرهنگی و تاریخی و … خواهد بود. همانطور که از نظرتان گذشت، بخش عمده ای از ایران مال به فعالیت های غیر تجاری نظیر موزه، تالارها و ایوان های مختلف اختصاص یافته است. این امر در راستای دستیابی به کیفیتی جهانی اجرا شده است.

ایران مال

هتل بازار بزرگ ایران

همانطور که از نظرتان گذشت، یک هتل مدرن در کنار مجموعه بازار بزرگ ایران وجود دارد که در واقع از دو هتل ۵ ستاره تشکیل شده است. این هتل حدودا ۱۲۳ هزار مترمربع مساحت دارد. و در ۱۸ طبقه ساخته شده است و مشتمل بر ۳۵۹ اتاق است.

از دیگر مجموعه های موجود در قالب هتل بازار بزرگ ایران می توان به تالار پذیرایی و آمفی‌تئاتر اشاره نمود. در ادامه توضیحات مربوط به احداث هر دو هتل را می توانید در قالب تصاویر مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است که هنل ایران مال در واقع متشکل از دو هتل کوچکتر است. هتل اول ایران مال ۲۱۱ اتاق و باقی مانده اتاق ها مربوط به هتل دوم است.

هتل بازار بزرگ ایران، ایران مال هتل بازار بزرگ ایران، ایران مال هتل بازار بزرگ ایران، ایران مال هتل بازار بزرگ ایران، ایران مال هتل بازار بزرگ ایران، ایران مال

باغ ایرانی

همانطور که از نطرتان گذشت، یکی از بخش های کلیدی و مهم بازار بزرگ ایران، بخش باغ ایرانی است. این باغ در فضای میانی بازار بزرگ قرار گرفته و یک فضای کانونی است. باغ ایرانی با الهام گیری از باغ شازده ماخان کرمان طرح ریز و اجرا شده است. سقف این باغ از جنس شیشه است و بوسیله این سقف شیشه ای از باع ایرانی محافظت می شود.

باغ ایرانی ایران مال

تصویر فضای داخلی باغ ایرانی

در ادامه تصاویر مربوط به فضای داخلی باغ ایرانی را مشاهده می نمایید. پیش تر، تصاویر اجرا شده ی این باغ ارائه شد.

باغ ایرانی ایران مال

باغ ایرانی، به شکلی طراحی شده است که در فضای پیرامون آن مرکز خرید واقع شده است. در واقع باغ مانند یک آتریوم عمل می کند. از سوی دیگر در کنار این باغ دو رستوران بزرگ هر یک به مساحت ۳۰۰ مترمربع آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان هستند.

باغ ایرانی ایران مال

بخش نمایشگاه تخصصی خودرو

همانطور که در قسمت معرفی بخش های بازار بزرگ ایران اعلام نمودیم، یکی از بخش های مهم ایران مال، مرکز تخصصی خودرو است. این بخش از بازار، مساحتی در حدود ۶۸۰۰ مترمربع دارد از طبقه همکف تا طبقه آخر ایران ادامه پیدا می کند.

نمایشگاه تخصصی خودرو ایران مال نمایشگاه تخصصی خودرو ایران مال نمایشگاه تخصصی خودرو ایران مال

مجموعه پردیس سینمایی ایران مال

یکی از بخش های فرهنگی ایران مال، پردیس سینمایی این مجموعه است. ابتدا به ساکن تعداد سینما های ایران مال ۱۴ سالن اعلان شد. در اخبار بعدی، تعداد سالن ها ۱۸ عدد اعلام شد و طی آخرین اخبار مجموعه بازار بزرگ ایران، تعداد سینماهای پردیس، ۳۰ سالن است!

پردیس سینمایی ایران مال پردیس سینمایی ایران مال

مجموعه آمفی تئاتر بازار بزرگ

همانطور که اشاره شد، در راستای تکمیل فضاهای فرهنگی، یک مجموعه آمفی تئاتر به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع برای پذیرایی از ۱۰۰۰ میهمان در مجموعه ایران مال تدارک دیده شده است. آمفی تثاتر در ساختمان هتل واقع شده است.

آمفی تئاتر ایران مال

تالار پذیرایی ایران مال

یکی از فضاهای دیگری که در ساختمان ایران مال تعریف شده است، تالار پذیرایی است. تالار پذیرایی مساحتی بالغ بر ۱۵۰۰ مترمربع دارد و برای پذیرایی از ۷۰۰ میهمان آماده گردیده است. تالار پذیرایی به طور مستقیم با ساختمان هتل در ارتباط است اما به طور دقیق، در تراس طبقه چهارم بخش تجاری واقع شده است.

تالار پذیرایی ایران مال تالار پذیرایی ایران مال

تالار الماس بازار بزرگ ایران

در بخش جاذبه های ایران مال، بخشی با عنوان تالار الماس معرفی شد. بخش تالار الماس همانطور که از نام آن پیداست، محل درخشش است. این بخش برای سازماندهی لوکس ترین برندهای جهان و ایران تدارک دیده شده است.

تالار ایران مال تالار ایران مال

مرکز تفریحات خانوادگی و شهر بازی سرپوشیده:

همانطور که از نظرتان گذشت، یکی از بخش های ایران مال، مرکز تفریحات خانوادگی و شهربازی است. این بخش از ایران مال، در طبقه سوم و در جوار فود کورت واقع شده است.

شهر بازی سرپوشیده ایران مال

فود کورت بازار بزرگ ایران

فود کورت ایران مال، در دو بخش قرار گرفته است. یکی در فضایی با متراژ ۲۰۰۰ مترمربع در بخش مجزایی در طبقه سوم قرار بخش تجاری قرار گرفته است  و دیگری با مساحتی در حدود ۸۵۰ مترمربع، در طبقه اول طراحی و ساخته شده است. هر چند رستوران های زیادی در مجموعه ایران مال تعبیه شده اند اما فود کورت های مرکزی، همین دو بخش هستند. برای پوشش سلیقه های مختلف غذایی، نیاز به فضایی بزرگ برای اجتماع رستوران های مختلف است. رستوران هایی با تنوع غذایی بسیار گسترده که پاسخگوی هر نوع سلیقه ای باشند.

فود کورت ایران مال

تالار ایران بلور

تالار ایران بلور، همانطور که پیش تر توضیحاتی در رابطه با آن ارائه شد، تالاری است که برای تعبیه فضاهای تجاری لوکس در نظر گرفته شده است. همانند تالار الماس. این تالار دارای بلورهای شیشه های بزرگی است که ارتفاع آن ها به ۲۵ متر می رسند. در فضای میان بلورهای طراحی‌شده در ایران بلور ۲۱۰ مترمربع فضای تجاری در نظر گرفته شده است.

تالار ایران بلور ایران مال تالار ایران بلور ایران مال

دریاچه مصنوعی و آبنمای ایران مال

یکی از بزرگترین جاذبه های بازر بزرگ ایران، به طور حتم آب نمای موزیکال آن است که از ۷۱۰ فواره مرتفع به ارتفاع ۱۵ متر و ۱۸ فواره چرخنده ۶ فواره خورشیدی تشکیل شده است.

دریاچه مصنوعی ایران مال دریاچه مصنوعی ایران مال

مجموعه پیست یخ ایران مال

پیست یخ ایران مال، اولین در نوع در کشور ایران بویژه مجتمع های تجاری است. این پیست فضایی در حدود ۳۱۰۰ مترمربع دارد و دارای سکوی تماشاچیان در طرفین است. این پیست، محلی برای ورزش های زمستانی در تمام فصول سال است.

پیست یخ ایران مال پیست یخ ایران مال

 

آنچه از نظرتان گذشت، مستندات معرفی مجموعه بازار بزرگ ایران است. در این بخش سعی نمودیم اطلاعات کاملی در مورد بخش های مختلف این مجموعه بی نظیر به شما ارائه نماییم. در ادامه، گالری تصاویر مجتمع ایران مال را مشاهده خواهید نمود:

ایران مال ایران مال  ایران مال ایران مال ایران مال ایران مال ایران مال ایران مال ایران مال ایران مال ایران مال ایران مال ایران مال ایران مال ایران مال

 

مالکیت ایران مال

در انتها و پایان، با توجه به آنچه بسیاری از دوستان در پی دانست آن هستید، به نقل از وب سایت ویکی پدیا، مالکیت ایران مال متعلق به بانک آینده و شخص اول این بانک، آقای انصاری است. برای مشاهده این مطلب اینجا کلیک کنید. بنا بر اظهارات رسمی، بانک آینده سرمایه گذار اصلی این مجتمع است اما، بنا بر اظهارات وب سایت رسمی ایران مال، این مجتمع دارای یک هلدینگ است که البته وجود هلدینگ تغییر در مالکیت آن ایجاد نمی کند.

دسترسی به ایران مال

همانطور که اشاره شد، ایران مال در غرب شهر تهران و در انتهای اتوبان همت به سمت گرمدره واقع شده است. ما در اینجا موقعیت ایران مال را بر روی نقشه مشخص کرده ایم و در اختیار شما قرار داده ایم. به این ترتیب با کلیک بر روی نقشه، می توانید از هر جایی به راحتی بهترین مسیر دسترسی به ایران مال را بیابید.

موقعیت ایران

 

تحریریه خط معمار

منبع: IranMall – ArchLine

تعداد بازدید: 31,936

3 دیدگاه‌

  1. َA11122a گفت:

    دستشون درد نکنه از ساخت همچین مجموعه بینظیری…

  2. امیر هوشنگ یزدان شاهمراد گفت:

    بسیار کار عظیمی انجام شده، افتخار ایران، همت بلند مردان و زنان بزرگ این مرز و بوم. آفرین

  3. Shayan گفت:

    کاش این ‌اطلاعات جامع به زبان های مختل داشت سایتتون تا با نشر اینها تو جوامع بین المللی!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *