کاربرد خلاقانه آجر در کانسپت طراحی پارک

کانسپت طراحی پارک

کاربرد خلاقانه آجر در کانسپت طراحی پارک

آنچه در این بخش خط معمار قصد پرداختن به آن را دارد، کاربرد خلاقانه آجر در کانسپت طراحی پارک می باشد. آجر به دلیل دوام و استقامت بالا، حدود هزاران سال است که برای ساختن سازه های بیشماری مورد استفاده قرار گرفته است. بر خلاف سایر متریال، آجر متریالی کاربر پسند می باشد. از طرفی دیگر نیز تعمیر و نگهداری آن نسبت به سایر متریال، باعث ایجاد ساختمان های کارآمد در مصرف انرژی می شود، اما با این حال دارای عملکردهای مختلفی نیز می باشد. مزایای استفاده از آجر در معماری بیشمار است که خط معمار در این بخش به برخی از مهم ترین آن ها می پردازد.

-مقاومت در برابر فشار و یخ زدگی

-غیر قابل احتراق بودن

-براثر گرما و سرما تغییر سایز نمی هد.

– قابلیت جذب سریع گرما

-قابلیت استفاده مجدد و بازیافت

-موجود بودن در رنگ ها و بافت های مختلف

بدین ترتیب جای تعجب نیست که در طوال سالیان دراز معماران همچنان علاقه مند به استفاده از آجر در معماری می باشند. کارشناسان به شرح برخی از دلایلی که منجر به استفاده آجر توسط معماران شده است، می پردازند که در ادامه برخی از آن ها را برای شما کاربران گرامی به اشتراک خواهیم گذاشت.

استفاده از مواد پایه طبیعی

آجر، نتیجه ترکیبی از عناصر کاملا طبیعی می باشد. خاک رس، شن، آب، آتش. هیچ گونه ماده غیر طبیعی و سمی در ترکیب آجر وجود ندارد. علاوه براین آجرها موادی بی اثر می باشند. به مواد دیگری واکنش نشان نمی دهند و اگر هم باشد به سختی صورت می گیرد و هیچ گونه مواد سمی را تولید نمی کند. بنابراین هیچ گونه خطر آلودگی در آن وجود ندارد.

دوام واستقامت

استقامت و تأثیرات محیطی محدود بر روی آن ها منجر می شود تا کسانی که قصد ساخت بناهایی بادوام را دارند، از این متریال استفاده کنند. به این صورت که آجرها با ایجاد هزینه های محدود و طول عمر طولانی، امکان ایجاد ساختمان های زیبا را نیز ممکن می سازند. آجر نیاز به ترمیم و یا رنگ آمیزی ندارد. بر خلاف سایر متریال، آجرها در واقع با گذشت زمان بهتر و زیباتر نیز به نظر می رسند.

قابلیت بازیافت

دیوارهای آجری را می توان بسادگی از بین برد، حتی پس از تخریب نیز آجرها قابل استفاده هستند. به طور مثال می توان آن ها را برای بازسازی و ساخت پروژه های جدید استفاده کرد. آجر در طی این سال ها در پروژه های مختلف معماری و طراحی شهری به کار رفته است. در پروژه حاضر آجر در کانسپت طراحی پارک به کار رفته است.

پس از زمین لرزه ای که در ایالت Morelos مکزیک صورت گرفت، بیش تر فضاهای عمومی آن منطقه آسیب جدی دید. بدین ترتیب معماران و طراحان شهری در صدد بازسازی مجدد فضاهای عمومی شهر پرداختند. یکی از چالش های اصلی در این پروژه، ایجاد تعامل نزدیک با ساکنان منطقه بود. حضور و مشارکت ساکنن در درک و ارتقای پروژه از اهمیت بالایی برخوردار بود.

ایده اصلی طرح از وجود درختان ناشی می شد. طاق هایی که در کنار درختان وجود دارند سازه هایی هستند  که تفسیر مجدد از معماری سنتی منطقه می باشند. آن ها به عنوان چهارچوبی برای رویدادهای مدنی و تفریحی مورد نیاز شهر به حساب می آیند. متریال انتخابی شامل آجر، سنگ خاکستری بازالت برای محل عبور عابرین و گونه های مختلف گیاهان بومی منطقه بود. تولید یک میدان مدنی با هویت جدید فقط با درک و ترتیب فضاهای تفکیک پذیر و دادن نقش جدید به هر یک از عناصر فضایی  و در عین حال حفظ رابطه محکم بین آنها امکان پذیر بود. ویژگی های مختلف فضایی و تجربی برای هر یک از فضاها به دست آمد. فضاهایی که عبور و مرور ، توقف ، اوقات فراغت و برخورد کاربرانشان را تشخیص داده و تقویت می کنند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن کانسپت طراحی پارک دعوت می نماید.

کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک کانسپت طراحی پارک

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Archdaily 

تعداد بازدید: 1,514

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *