معماری و طراحی داخلی خانه گویم، علیرضا تغابنی

معماری و طراحی داخلی خانه گویم، معماری معاصر ایران

معماری و طراحی داخلی خانه گویم ، علیرضا تغابنی

در این بخش به معماری و طراحی داخلی خانه گویم اثر علیرضا تغابنی می پردازیم. بسیاری از ارجاعات به معماری مبتنی بر تاریخ هنوز در معماری معاصر به کار می رود. خواه آن تکنیک های ساخت ساختمان های قدیمی باشد، استفاده از متریال، یا رابطه میان معماری و طبیعت باشد، گذشته همیشه برجسته باقی مانده است. در این راستا دفتر معماری دیگر، مرزهای میان فضای داخلی و خارجی را در خانه از میان برداشته است، و از عناصر معماری ایران باستان برای طراحی و معماری خانه معاصر استفاده کرده است. چهارطاقی یا چهارطاق یک عنصر برجسته و ممتازی در معماری دوره های گذشته در ایران باستان بوده است. این عنصر برای اهداف گوناگونی از جمله ساختمان های مذهبی و غیر مذهبی استفاده می شد و شامل چهار طاق بود که بالای هر یک گنبد قرار دارد.

چالش اصلی در این پروژه نیز یافتن راهی برای گسترش ساختار سیستم چهارطاقی بود تا فضایی مکعب شکل و غیر منسجمی را به طور همزمان ایجاد کند. اکنون این سوال پیش می آید که چگونه یک حجم با مرزهای مکعبی شکل  توسط ساختارهای ملهم از چهارطاقی بتواند به تفکیک فضا بپردازد؟ آیا این ساختارهای گنبدی شکل قادر به پاسخ دادن به ایجاد مناطق عمومی و خصوصی در داخل خانه هستند؟ امکانات این ویژگی دوگانه طرح چیست؟

 قطعاتی و صفحات منحنی که توسط طاق ها شکل گرفته اند، به ساختارهای گنبدی شکل در این پروژه تبدیل می شوند. در طبقه همکف، حجم مجاور نیمه گنبدی، فضاهای بسته  و نیمه بسته ای را ایجاد می کند. بر اساس چنین رابطه بین سازه ها، سه نیم گنبد درون خانه پشت به پشت در داخل یک باکس شیشه ای قرار دارد، و فضایی برای آشپزخانه، حمام، در نزدیکی ورودی و اتاق میهمان را ایجاد کرده است. فضای “سیال” بین عناصر نیمه گنبدی به فضای عمومی داخل خانه تبدیل شد. این فضاها منجر به ارتباط مستقیم و بدون واسطه به باغچه می شود. در طبقه اول این سه نیم گنبد روبروی یکدیگر واقع شده اند، و یک حیاط مرکزی را منطبق با اتاق های خواب ایجاد می کنند که منعکس کننده حریم خصوصی و صمیمیت در این طبقه می باشد. ساختارهای نیمه گنبدی که در بالای یکدیگر قرار می گیرند، بار ساختاری را از یک طبقه به طبقه دیگر بر اساس سیستم ساختاری چهارطاق، انتقال می دهند.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

معماری و طراحی داخلی خانه گویم، معماری معاصر ایران معماری و طراحی داخلی خانه گویم، معماری معاصر ایران معماری و طراحی داخلی خانه گویم، معماری معاصر ایران معماری و طراحی داخلی خانه گویم، معماری معاصر ایران معماری و طراحی داخلی خانه گویم، معماری معاصر ایران معماری و طراحی داخلی خانه گویم، معماری معاصر ایران معماری و طراحی داخلی خانه گویم، معماری معاصر ایران معماری و طراحی داخلی خانه گویم، معماری معاصر ایران معماری و طراحی داخلی خانه گویم، معماری معاصر ایران

پلان ها، دیاگرام، سکشن وغیره.

در این بخش به شرح معماری و طراحی داخلی خانه گویم که از آثار معماری معصر ایران بود پرداختیم. در بخش های بعدی به شرح سایر پروژه های معماری و طراحی داخلی اثر معماران معاصر ایران خواهیم پرداخت.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 5,155

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *