معماری خانه کوچه پالیز ، سید محمدرضا مقدم

معماری خانه کوچه پالیز

معماری خانه کوچه پالیز، سید محمدرضا مقدم

اطلاعات پروژه معماری خانه پالیز

معماری: استودیو رمو

معمار مسئول: سید محمدرضا مقدم

موقعیت: ایران، بهشهر

مساحت: ۲۴۰ مترمربع

سال: ۱۳۹۵

عکاس: حسین فراهانی

شرح پروژه از زبان معمار

در این بخش خط معمار قصد دارد تا به شرح پروژه معماری خانه کوچه پالیز بپردازد. کوچه پالیز در میان باغ های مرکبات در قلب بهشهر قرار گرفته است. در سال های اخیر ساختمان های مسکونی جای این باغات را گرفته اند. نامی که برای پروژه انتخاب شد می تواند یادآور آن چه که در این منطقه وجود داشته و این که احتمالا تسکینی بر روی زخم های درختان قطع شده، باشد.( پالیز به زبان فارسی به معنای باغ است.) پالیز کوچه ای بن بست است که در  ۶۰ در صد از فضای آن تا کنون ساخت وساز صورت گرفته است. پروژه حاضر در انتهای این کوچه که خود به دو کوچه بن‌بست شش‌متری در هر دو طرف ختم می‌شود، قرار دارد.

اراضی موجود در این دو بن بست با سایر مناطق متفاوت است، زیرا آنها تحت الشعاع سایر آپارتمانهای بلندتر اطرافشان قرار گرفته و چشم انداز دلپذیری ندارند. (بر طبق قوانین شهرداری، دو طبقه مسکونی را مجوز می دادند در حالی که خانه های مقابل آن را تا ۳و ۴ طبقه هم مجوز می دادند.)

ایده طراحی:

ایده اصلی طرح از سه موضوع اصلی تشکیل شده بود که در ابتدا موجب نگرانی طراحان شد.

اول: نبود دورنمای دلچسب و چشم انداز زیبا از داخل سایت برای ساکنین

دوم: آب و هوای مرطوب بهشهر به همراه دمای بالای آن در مقایسه با سایر شهرهای غرب مازندران در فصل تابستان، بارندگی شدید در فصل زمستان، خاک بیش از حد مرطوب که حتی با وجود عایق بندی خوب ، ممکن بود که به تخریب ساختمان ختم شود.

سوم: نگرانی های کارکنان ، که عمدتاً مربوط به زیبایی شناسی و کیفیت بصری ساختمان بود.

با وجود این که متراژ زمین کم بوده  و طراحان مساحتی حدود ۲۰۰ مترمربع را در اختیار داشتند، کارفرما از طراحان خواست تا ساختمانی که ساخته می شود، مراتب باشکوه‌تر و بزرگ‌تر از آنچه که می‌تواند در این زمین اتفاق بیافتد، نمود داشته باشد. پس از بررسی دقیق چالش های پیش رو ، طراحان با الگویی یکپارچه روبرو شدند تا کلیه موضوعات مربوط به ساختمان و ارتفاع جنوبی آن را بررسی کنند. مدل ارسال شده به کارفرما شامل موارد زیر است:
۱_ ساخت بنا بر سطح یک پیلوت از طرفی برای تأمین دید و از طرفی دیگر برای گردش جریان هوا در زیر ساختمان و فاصله گرفتن ساختمان از زمین جهت مقابله آن با رطوبت بالای خاک.

۲_ تقسیم نمای ساختمان به چهار بخش، دو بخش فرورفته و دو بخش برجسته، برای ایجاد مکش و فشار و بر روی نما است تا اجازه دهد که هوای تازه به داخل ساختمان جریان یابد و در نتیجه نیازی به استفاده از دستگاه های سرمایشی وجود نداشته باشد. راه حل دیگر که مورد استفاده قرار گرفت استفاده از دو نوع مواد مختلف برای نما جهت تسهیل بیشتر و سرعت بخشیدن به روند کار بود:

_ رنگ سفید برای بازتاب نور خورشید.

_ چوب ، که از ظرفیت حرارتی بالایی برخوردار است و می تواند نوسانات دما را در داخل ساختمان کاهش دهد.

۳_ تامین خواسته کارفرما برای کیفیت بصری طرح و رسیدن به چهره ساختمانی به مراتب عضلانی و باشکوه، به وسیله باکس‌های نما و شکست‌های اطراف پنجره‌هایی که فاقد باکس هستند.

در ادامه با دیدن تصاویر معماری خانه کوچه پالیز خط معمار را همراهی کنید.

معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز معماری خانه کوچه پالیز

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به معماری خانه کوچه پالیز پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Architizer

تعداد بازدید: 3,079

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *