طراحی فروشگاه سیسمونی نی نی ماه، دفتر معماری شباهنگ

معماری: دفتر معماری شباهنگ

معمار مسئول: سروش روغنیان

موقعیت: ایران، قم

مساحت: ۹۰۰ مترمربع در ۳ طبقه

تیم طراحی: الهه موسوی، لیلا اسدبیگی، الهه روشندل، نیما میرزایی، هدی امتیاز

اجرا: دفتر معماری شباهنگ، علی زینی وند

گرافیست: سحر قربانی

عکاس: سارنگ فرزام فر، امید صدیقی

سال: ۱۳۹۶

شرح پروژه

در این بخش در خط معمار قصد بررسی بازسازی و طراحی فروشگاه سیسمونی نی نی ماه را داریم. این پروژه در سه طبقه و با مساحت ۸۶۵ مترمربع در خیابان دورِشهر استان قم واقع شده است. پروژه حاضر شامل فروشگاهی بود که پیش از این نیز دارای کاربری تجاری بوده، اما به دلیل نداشتن ریزفضاهای مناسب، صاحب این فروشگاه تصمیم به بازسازی آن گرفت تا فضای نابسامان فروشگاه بر اساس نیازهای وی تأمین گردد.

طراحان در جلسه اول ملاقات با کارفرما زمان زیادی را صرف یافتن مکان پروژه کردند. خیابان دورشهر در استان قم، خیابانی سرد و بی روح با بافتی آشفته بود. به علاوه ساختمانی که انتخاب شده بود ساختمانی خاموش بود که توجه هیچ رهگذری را به خود جلب نمی کرد. فضای داخلی نابسامان نیز بر میزان سردی و خشکی فضا می افزود. در این میان راهروی ورودی که به پلکان منتهی می شد، جرقه ای را در ذهن طراحان برای طراحی پروژه بر افروخت.

لکه ی رنگی گرم که بر سردی فضا  بنشیند و توجه عابران را به خود جلب کند. لکه ای که از حجم بیرونی پروژه آغاز گشته و تا داخل فضا امتداد پیدا کند. سپس طراحان فضای اصلی فروشگاه را به دو بخش تقسیم کردند که شامل بخش های تقسیم طبقات و فضای نمایش محصولات می باشد. آن ها قلم مو را به دست گرفته و جریان رنگی مورد نظر را ایجاد کردند. فضای تقسیم طبقات را با رنگ های روشن و پر انرژی رنگ آمیزی کردند که در تضاد با بافت خودنمایی می کرد. آن ها باید رنگی را انتخاب می کردند که از بیرون مخاطبان را جذب و غافلگیر کرده و از داخل فروشگاه از همان ابتدا تا انتها با وی همراهی کند. همه چیز و هر آنچه که در این فضا قرار می گرفت را زرد کردند.

سایر بخش ها  با رنگ قالب سفید برای نمایش محصولاتی که خود سرشار از رنگ هستند، ترکیب شد. اثر قلم موی آغشته به رنگ زرد در طبقه ۱- به پایان کار خود رسید و بر روی زمین لکه رنگی چکیده شده از قلم طراحان نقش بست.

در مرحله بعدی طراحی، فضاهای مناسب برای نمایش محصولات ایجاد شد. محصولاتی که ابعاد گوناگونی دارند. بنابراین طراحان به برنامه ریزی پیرامون چیدمان اجناس از لحاظ ابعاد و  نیاز مخاطبان پرداختند. آن ها به علاوه در جانمایی عملکردها به سهولت استفاده اندیشیده و بر این اساس محصولات بزرگتر در طبقات بالا و پایین و محصولات پر فروش و کوچک تر مانند لباس و محصولات بهداشتی در طبقه همکف قرار دادند.

زیرزمین: فضای نمایش محصولات (کالسکه، ماشین شارژی، اسباب بازی و …) آسانسور، سرویس بهداشتی

همکف: فضای نمایش محصولات (پوشاک ، کالای بهداشتی و …) ، مدیریت ، صندوق، آسانسور، انبار، سرویس بهداشتی

اول: فضای نمایش محصولات (سرویس خواب کودک و کالای خواب )، صندوق، آسانسور

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

تصاویر پیش از بازسازی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 453

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *