طراحی سایبان بی ستون، مهران خوشرو
طراحی سایبان بی ستون، مهران خوشرو
معماری: گروه معماری الگو
موقعیت: ایران، تهران
معماراصلی: مهران خوشرو
تیم طراحی: حسین شیرازیان، نیلوفر اسماعیلی، ریحانه میرآفتاب، ثمین مصطفایی، روژین داوودیان، نسترن نامور
مساحت: ۳۵ مترمربع
سال: ۲۰۱۸
عکاس: محمدحسن اتفاق
دفتر معماری الگو
در این بخش خط معمار قصد پرداختن به پروژه طراحی سایبان بی ستون، اثر مهران خوشرو را دارد. اما قبل از پرداختن به آن اندکی راجع به این معمار ایرانی می پردازیم. مهران خوشرو از معماران معاصر ایرانی است که در شهر مشهد متولد شده و دانش آموخته کارشناسی ارشد از دانشگاه شهید بهشتی می باشد. وی فعالیت حرفه ای خود را با شرکت در مسابقات مختلف آغاز کرد و موفق به کسب جوایز مختلفی در داخل و خارج از کشور شد. مهران خوشرو دفتر شخصی خود را با عنوان “الگو” در سال تأسیس کرده است. از جمله پروژه های تقدیر شده او می توان به آثار زیر اشاره نمود:
پروژه انبار شرکت سیستم(فینالیست جایزه معمار سال ۱۳۹۶ )
انبار شرکت سیستم(رتبه اول دهمین جایزه معماری داخلی ایران سال۱۳۹۶)
طرح برگزیده در مسابقه طراحی آرامگاه شمس تبریزی( ۱۳۹۱)
مجتمع مسکونی باغ زعفرانیه( رتبه سوم در جایزه معمار سال ۱۳۹۵)
کسب رتبه اول در مسابقه معماری مرکز اداری هزار و یک شهر ( سال ۱۳۹۱)
ساختمان اداری – تحقیقاتی پردازش سامانه های پایدار( تقدیر شده در جایزه معمار سال ۱۳۹۰)
در گذشته خط معمار به برخی از پروژه های این معمار پرداخته است که می توانید از طریق لینک زیر به آن دسترسی یابید:
طراحی ساختمان انبار شرکت سیستم، مهران خوشرو
معماری مجتمع مسکونی باغ زعفرانیه، دفتر معماری الگو
شرح پروژه از زبان معمار
پروژه طراحی سایبان بی ستون، اثر مهران خوشرو در گوشه ای دنج و زیبا، محلی برای تجمع ساکنین، در خارج از ساختمان انتخاب شده است و هدف اصلی کارفرمایان، حضور در باغ در مراسم های کوچک بود، به طوری که دید واحد های مشرف به باغ به ویژه در فصل زمستان که درختان بی برگ هستند، کنترل شود. در این مرحله استفاده از آتش به عنوان یک عنصر باستانی برای جمع آوری ساکنان به خواسته های کارفرما افزوده شد. کیفیت و کمال باغ به قدری بود که هر یک از ساختمان ها به عنوان یک بلوک در برابر دید ساختمان بود. به هر حال، محدود کردن اشرافیت در واحدهای مسکونی اطراف ضروری بود، بنابراین نوعی از معماری با جرم و تراکم متغیر مورد مطالعه قرار گرفت.
بدین منظور یک فرم ۲۰ وجهی منتظم از آهن زنگ زده شده با مساحت ۳۵ مترمربع به عنوان حجم اولیه برای ایجاد حداکثر تفاوت با ساختار محیطی در اطراف تنظیم شده است و پروژه بعد مشخصی ندارد، همچنین فرایند تولید قانونی است و نمی تواند به دستگاه های دشوار متکی باشد( تمامی ورق های پروژه به روش گیوتن برش داده شده است.) حجم اولیه با برش هایی افقی به سمت مناظر باز شد و عمق صفحات افقی طوری در نظر گرفته شد که علاوه بر حفظ دید افقی به باغ ، اشراف واحد های مسکونی پیرامون به درون کنترل شود.
تایپولوژی
الگوی حامل قائم خطی، به عنوان یک شبکه ارگانیک از نقاط حامل تغییر یافته است تا حداقل وخالت در دید اتفاق افتد. به این ترتیب تعریف مرز در تایپولوژی پروژه به چالش کشیده شد و مفاهیم متناقصی مانند( خارج و داخل – باز و نزدیک – نور و سنگین – شفاف و مات) به وضعیت ناظران تغییر خواهد کرد و به یک طیف تبدیل خواهد شد. این طیف یک عملکردی مشابه از خارج و داخل دارد و محوریت آن موقعیت بیننده است.به طوری که تراکم پروژه در فاصله ها و ارتفاع مختلف تغییر می کند. از آنجایی که محوطه سازی تمام سایت با ورق های قاب ساخته شده بود و در زمان ساخت پروژه، به وفور وجود داشت، سایه بان با باقی مانده ورق های موجود به صورت زنگ زده به منظور ترکیب با طبیعت در حال تغییر محیط اطراف آن ساخته شد.
در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراه کنید.
پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.
تحریریه خط معمار
نگارنده: مینا مقدم
شرکت طراحی داخلی آوگون
منبع: Archdaily
تعداد بازدید: 4,680