چوب در طراحی نما ویلا

چوب در طراحی نما ویلا

در یک اتفاق غیرمعمول، کارفرما در اواسط ساخت و ساز، زمانی که مدیریت پروژه را از والدینش به عهده گرفته بود، با درخواستی برای بازطراحی ویلا به طراحان مراجعه کرد. او به عنوان فردی جوان‌، با ایده‌ های جدید و دیدگاهی متفاوت به معماران مراجعه کرد. او از طراحان خواست تا کاربردهای معمول و روابط معمول در طراحی مسکونی را به طور انتقادی بررسی کنند.

این راهنمایی کارفرما را به سمت مداخله ‌ای سوق داد که منجر به شفاف‌ سازی مصالح و هندسه سطوح بیرونی خانه و این ایده شد که این عناصر باید در فضاهای داخلی نیز منعکس شوند. دیوارها، سقف ‌ها و صفحات کف معلق (جدا از دیوارها) آستانه ‌های انعطاف ‌پذیر و نامنظم و پیش ‌آگهی ‌های زاویه ‌داری ایجاد کردند که فضاها را به جریان یافتن از یک منطقه به منطقه بعدی انتقال می دهد. دیوارهای زاویه ‌دار، حرکتی را در خانه ایجاد می ‌کنند که ماهیتی سینمایی دارد. در هر پیچ و خم، می‌توان نگاهی اجمالی به مناظر، فضاها و نور مشاهده کرد. از آنجا که اکثر فضاها خوانشی چندوجهی دارند، تلاش ‌هایی برای محو کردن نشانه ‌های برنامه‌ریزی ‌شده معمول مانند درها و راهروها صورت گرفته است. مبلمان عمداً کم و مجسمه ‌وار هستند و در صورت وجود، نشان ‌دهنده چندین حالت سکونت هستند.

چوب در طراحی نما ویلا

این ایده ‌ها همچنین به تلاشی برای روشن کردن انتخاب مصالح خانه تبدیل شدند که از درک مفهومی از محل پشتیبانی می‌کنند. این خانه در یک دشت سیلابی واقع شده است که توسط رسوبات رسوبی در پیچ‌ های پر پیچ و خم دلتای رودخانه فریزر – طولانی‌ ترین رودخانه بدون سد در آمریکای شمالی – تشکیل شده است. این زمین در برابر سیل ‌های دوره‌ای، به ویژه در دوره‌ هایی که بارندگی شدید با جزر و مد زیاد همزمان می‌شود، آسیب ‌پذیر است. آکویا، نوعی چوب کاج فرآوری شده طبیعی که در هلند برای استفاده در موقعیت ‌های تماس با آب ‌های زیرزمینی (مانند پوشش دیواره‌های کانال) توسعه یافته است، در طراحی نما سراسر پروژه استفاده شده است. علائم “برچسب” متنوع منحصر به فرد، که یک مصنوع فرآوری صنعتی است، به عنوان یادآوری بصری از فرآیند استیلاسیون چوب عمل می ‌کند، که آن را در شرایط غرقاب بادوام، پایدار و بادوام می ‌کند. چوب به حال خود رها شده است تا به طور طبیعی در معرض هوا قرار گیرد و به رنگ خاکستری ملایمی درآید که یادآور درختان شوکران باقی مانده در محل است. پایین‌ترین سطح خانه برای تحمل این رویدادها ساخته شده است. برای جلوگیری از آسیب آب، از پرداخت ‌هایی مانند دیوار گچی و عایق حرارتی صرف نظر شده و تجهیزات مکانیکی در یک مخزن ضد آب قرار گرفته ‌اند.

منظر به عنوان امتدادی از تالاب اطراف در نظر گرفته م ی‌شود و از لایه‌ های چین ‌خورده تشکیل شده است: رسوب‌ گذاری، پوشش گیاهی تالاب و عناصر شناور. لایه اول نشان ‌دهنده رسوبات رسوبی رودخانه است که به طور نامحسوسی به عنوان مسیر ماشین‌ رو، سطوح کاربردی و پله ‌های هم ‌سطح با منظر ادغام شده است. لایه دوم که توسط پوشش گیاهی تالاب به هم متصل شده است، شامل فرشی انعطاف‌پذیر از مخلوط گیاهان بومی و غیربومی است که به درختچه‌ های برگ‌ریز و مخروطیان تبدیل می ‌شوند و جریان طبیعی بین تالاب و کرانه‌ های بالاتر را افزایش می‌دهند. و لایه سوم عناصر ساخته‌شده مانند پیاده ‌روها، مسیرهای پیاده‌ روی و نیمکت‌ ها را معرفی می‌کند که مرتفع و شناور بر فراز لایه‌های دیگر هستند.

این پروژه، تأملی بر رابطه‌ی متقابل بین جهان طبیعی و شیء است، جایی که تمام تصمیمات طراحی سعی در بازتصور یک خانه‌ی خانوادگی در یک مکان بسیار خاص دارند. تا زدن، چه روی زمین، چه با خانه، و چه با زبان مادی آن، نقشی در بازتاب درک این مکان و مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند، ایفا می‌کند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصویر چوب در طراحی نما ویلا دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 23

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *