بازسازی خانه سه در یک ، استودیو معماری گرا

بازسازی خانه سه در یک

بازسازی خانه سه در یک

دفتر معماری: استودیو معماری گرا

معمار مسئول: حسین نمازی

تیم طراحی: سروش عامری، امیرمسعود دریکوند، مهراد قادری، محمد شکوری

سال: ۱۴۰۱

مساحت زیربنا: ۹۰ مترمربع

تاسیسات: میثم کیا شمشکی

مدیر اجرایی: علی انتظاری

گرافیک: امیر مسعود دریکوند، عرفان رمضانی

عکاس: استودیو دید

جوایز: رتبه دوم در بخش ساختمان های شهری، جایزه معماری آسیا، دبی ۲۰۲۳

شرح پروژه از زبان معمار

در این پروژه به راهکاری نیاز داریم که محدودیت فضا مانع عملکرد آن نشود و همزمان به سلیقه کاربران مختلف پاسخ دهد، و مهم تر این که نیازی به بازسازی مجدد نباشد. در این پروژه یک آپارتمان ۹۰ متری فرصت مناسبی را برای پاسخ عملی به این چالش فراهم کرد. ابتدا سعی کردیم با بررسی نیازها و خواسته های کارفرما و افزودن نیازهای عمومی، سرانه مورد نیاز را به دست آوریم.

  1. در بخشی از زمان نیاز به یک اتاق خواب بزرگ با تمام امکانات وجود داشت که دسترسی آسان به آشپزخانه و ورودی و هال داشته باشد.
  2. بارها نیاز به دو اتاق خواب با دسترسی یکسان بود.
  3. گاهی به یک اتاق خواب کوچک و یک سالن بزرگتر نیاز بود.

با بررسی این خواسته ها مشخص شد که تنها یکی از آنها قابل تحقق است و چالش ما دستیابی به هر سه آنها بود، بنابراین داشتن دیوارهای قابل جابجایی و سکوی پویا بررسی شد. یک دیوار یکپارچه که می توان قسمت هایی از آن را با درب و قسمت متحرک به صورت لولا جدا کرد و یا فضاهای موجود را به یکدیگر تبدیل کرد، می تواند هر سه نیاز ما را به طور همزمان برآورده کند.

در طراحی داخلی منزل مسکونی سه در یک به دلیل عرض کم و عمق زیاد و اختلاف سطح سازه امکان دو اتاق خواب دائمی وجود نداشت. یکی از اتاق خواب ها بدون نورگیر و پنجره بود و چون چند بار نیاز به اتاق مهمان بود، نیازی به دو اتاق خواب همزمان نبود. معماری ما با انقباض و گسترش فضاها شکل گرفت به گونه ای که همزمان یک واحد نود متری با یک اتاق خواب مستر، یک واحد نود متری با دو اتاق خواب و یک واحد نود متری با یک اتاق خواب کوچکتر و یک واحد نود متری داریم.

یک سالن بزرگتر نصب این فرآیند با امکان جابجایی قسمتی از آشپزخانه با موتور برقی، جعبه ارتباطی و سه در برنامه ریزی شده بود. که نقش عملکردی راهرو که فضاهای متعددی را منتقل می کند و گاه در نقش جدید خود به عنوان رختکن، با تغییر یک فضای غیر کاربردی به تراس که در خدمت اتاق نشیمن، آشپزخانه و اتاق اصلی است، روند کار را شکل داده است.

در برخی موارد این دو فضا با بیرون ارتباط داشتند.با استفاده از تکنیک های معماری فضایی پویا ایجاد کرده ایم که می تواند پاسخگوی نیازهای کاربران مختلف و تمامی نیازهای کاربران فعلی باشد، از این رو گامی در جهت افزایش طول عمر این واحد برداشته ایم.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر پروژه ی بازسازی خانه سه در یک دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

منبع:Archilovers

تعداد بازدید: 259

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *