بازسازی و مرمت خانه‌ ی منوچهری

مرمت و بازسازی خانه منوچهری

بازسازی و مرمت خانه‌ ی منوچهری

معمار مرمت و بازسازی: علی اکبر حلی

طراحی معماری داخلی: شهنازنادر

مساحت: ۸۴۰ متر مربع

تاریخ شروع مرمت: ۱۳۸۶

تاریخ پایان مرمت: ۱۳۸۹

عکاس: سید اکبر حلی

بازسازی و مرمت خانه‌ی منوچهری، اثر سید اکبر حلی

شرح پروژه:

 خانه‌ ی تاریخی منوچهری یکی از خانه‌ های دوران قاجاریه با حدود دو قرن قدمت از جمله نخستین هتل‌ های سنتی در کاشان است، که به دلیل کیفیت و نوع مرمت در سال ۱۳۹۵ فینالیست آقا‌خان گردید. در ادامه این مقاله به شرح و بررسی مرمت این خانه و تغییر کاربری آن به هتل می پردازیم.

پیشینه ساختمان

این بنا دارای یک باب حیاط مرکزی است که در سه جبهه‌ آن ساختمان‌ هایی احداث گردیده است. فضاهای خاص خانه شامل سرداب بزرگ و اتاق شاه‌ نشین و تالار جلوی آن به انضمام مهتابی وسیع، که در جلو‌ی رستوران زیبای هتل واقع شده است، می باشد.

معماری خانه بسیار ساده است و با حداقل تزئینات از اصالت خاصی برخوردار می باشد. مجموعه‌ ی ساختمان در برابر عوامل جوی باد و باران و موریانه شدیدا فرسوده شده بود و بخشی از آن تخریب گردیده و فرو ریخته بود.

اقدامات اولیه

برای شروع بازسازی و مرمت خانه‌ ی منوچهری ابتدا زباله و نخاله‌ های موجود انباشته شده در فضاها از خانه به بیابان منتقل شد. حدود میانگین ۷۰ سانتی‌ متر ارتفاع آوار برداری پشت بام‌ ها صورت پذیرفت و سپس ضمن شمع‌ بندی اصولی دیوارها و سقف‌ ها عملیات زیر بندی دیوارها، تعویض چوب‌ های موریانه‌ خورده و استحکام‌ بخشی طاق‌ ها انجام شده است.

 در بازسازی و مرمت خانه‌ ی منوچهری قسمت‌ های فروریخته نیز بازسازی شدند و مقاوم‌ سازی و یکپارچه‌ سازی بام کل ساختمان برای نخستین بار در ایران با مش گالوانیزه و گچ و کاه موصوف به شیوه‌ حلی صورت گرفته است. ضمن صندوقه‌ سازی پشت بام‌ ها عملیات شیب‌ بندی و بام‌ سازی صورت گرفته است.

اقدامات نهایی

سپس اقدام به ساخت درب‌ های چوبی و اجرای عملیات گچبری و آینه‌ کاری اطاق آینه و آجرکاری ازاره‌ ها و سایر نازک‌ کاری بنا شده است. و در خاتمه تثبیت متریال‌ های نازک‌ کاری انجام و پروژه تحویل داده شده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر بیشتر از پروژه بازسازی و مرمت خانه‌ ی منوچهری دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: aoapedia.ir

تعداد بازدید: 641

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *