۴۰ نمونه انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن

انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن

۴۰ نمونه انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن

در ادامه ی معرفی و بررسی ساختمان های ویلایی، در این مطلب قصد داریم به بررسی ۴۰ نمونه از انواع نمای ساختمان ویلایی بپردازیم. همانطور که پیش تر در مبحث طراحی ویلا به این موضوع پرداخته ایم، برای یک ویلا معمولا هر ۴ طرف نما در نظر گرفته می شود. یعنی ویلاها عمدتا در میان زمین قرار می گیرند و از ۴ طرف توسط زمین احاطه می شوند. از این رو در میان نماهای ارائه شده در این بخش، برخی از ویلاها دارای تصاویر نما از هر ۴ طرف هستند تا بتوانید ساختمان ویلا را از تمامی زوایا مشاهده نمایید.

سبک معماری مدرن و حجم معماری

همانطور که در عنوان اشاره شد، ویلاهایی که در این بخش مورد بررسی قرار خواهند گرفت، بر اساس سبک مدرن طراحی شده اند. سبک مدرن از جمله سبک هایی است که در طراحی نما ، بسیار محبوب و مورد استفاده است. همانطور که لویی سالیوان، معمار معروف مدرنیته در مورد سبک مدرن بیان می کند، در این سبک " فرم تابع عملکرد " است. سبک مدرن در اصول، عملکردگرا و فاقد تزئینات است. منظور از تزئینات، آن چیزی است که در سبک کلاسیک بر روی نمای ساختمان اتفاق می افتد.

اما در حال حاضر، سبک مدرن نیز کمی دستخوش تغییرات شده است و به شکلی که سالیوان به طور محض عنوان نموده بود، مورد استفاده نیست. هر چند از اصول اصلی پیروی می شود اما طراحان می کوشند از طریق بازی با حجم معماری ساختمان و فرم ها، متریال های مختلف و رنگ، جذابیت بصری ساختمان را ارتقا دهند. در سبک معماری مدرن، حجم ساختمان معمولا به صورت باکس هایی در نظر گرفته می شود که بر روی یکدیگر بصورت منظم یا نامنظم قرار می گیرند. به عنوان مثال در یک ویلای ساده ی دو طبقه، دو حجم مکعب را می بینید که بر روی یکدیگر سوار شده اند و با ایجاد فضایی نظیر تراس و عقب نشینی و جلو آمدن طبقات روی یکدیگر، از سلب بودن حجم کلی کاسته می شود. در حالات پیچیده تر، از طریق ترکیب باکس های مختلف با اندازه های متفاوت، حجم های بسیار جذاب تری ساخته می شود.

طراحی نما و انتخاب متریال

فرآیند طراحی حجم ویلا، خود یک مسئله پیچیده و وقت گیر است. معماران حرفه ای ساختمان را یک مکعب ساده نمی بینند که تنها نیاز به طراحی نما دارد! بلکه با حجم ساختمان بازی می کنند تا به بهترین حالت ممکن برسند. حالتی که هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ عملکرد، نیازهای کارفرما را برطرف نموده و از سوی دیگر از نظر اقتصادی دارای توجیه باشد. همان چیزی که در حرفه ی معماری با نام روند طراحی شناخته می شود. در نهایت پس از طرح ریزی حجم کلی ساختمان، طراحی نمای ویلا آغاز می گردد. همانطور که اشاره شد، بر روی نما، معماران با در نظر گرفتن شرایط بسیار از جمله شرایط اختصاصی سایت پروژه، شرایط اقلیمی و …، اقدام به انتخاب متریال می کنند. پس از اینکه شکل کلی نما طراحی شد، به سراغ انتخاب متریال رفته و در این بخش می توان جذابیت های زیادی را به ویلا اضافه نمود.

در حال حاضر متریال های بسیار زیادی بر روی نمای ویلا قابل استفاده هستند. انتخاب متریال به مسائلی نظیر اقلیم پروژه، بودجه در نظر گرفته شده توسط کارفرما و در نهایت دانش و خلاقیت طراح بستگی خواهد داشت. منظور از خلاقیت معمار این است که لزوما به دنبال استفاده از متریال گران قیمت برای راحت کردن کار نباشیم. بسیاری از معماران با ترکیب متریال هایی نظیر فلز با بتن و سیمان و … نماهایی خلق می کنند که گران نیستند اما زیبایی بصری فوق العاده ای دارند.

متریال های مورد استفاده روی نما از سیمان و بتن تا انواع سنگ و ترمووود گسترده است. متریال هایی بسیار زیادی در بازار برای استفاده بر روی نما یافت می شوند. اگر در انتخاب متریال برای نما دچار شک و تردید هستید، با بررسی نمونه های ارائه شده در این بخش می توانید لیستی از متریال هایی که می توانید بر روی نمای ویلا بکار ببرید را تهیه نمایید.

در نهایت اینکه، هیچ چیز به اندازه ی مشاهده نمونه کارهای طراحی شده توسط سایر معماران در نقاط مختلف دنیا، نمی تواند برای طراحی خوب به ما ایده بدهد. نه اینکه به قصد کپی کردن به طرح های ارائه شده توسط سایر معماران نگاه کنیم، اما خلاقیت ها و تجربیات بکارگرفته شده توسط سایر معماران می تواند دانش فنی ما را برای طراحی یک کار خوب، ارتقا دهد و با ذهنی پر از ایده اقدام به طراحی نماییم. در حقیقت این نمونه کارها، مانند یک کلاس درس عملی هستند.

در گذشته نمونه های بسیار زیادی از انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن را در خط معمار مورد بررسی قرار داده ایم که از طریق لینک های زیر می توانید برخی از آنها را مشاهده نمایید:

طراحی نمای ویلای مدرن، بررسی ۵۰ نمونه

کانسپت های طراحی نمای ویلا و حجم ساختمان

طراحی نمای ساختمان ویلایی مدرن، معرفی ۲۰ نمونه

بررسی ۳۰ نمونه از طراحی ویلای مدرن ایرانی

نمای ساختمان بتنی : بررسی ۲۰ ایده طراحی

در ادامه دعوت می کنیم نمونه های ارائه شده در این بخش را مشاهده نمایید.

انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن

در این مطلب به بررسی بیش از ۴۰ نمونه از انواع نمای ساختمان ویلایی مدرن پرداختیم. اگر در رابطه با مقوله طراحی ویلا به سبک مدرن ایده یا نظر خاصی در ذهن دارید، می توانید از طریق بخش زیر نظرات خود را با ما و سایر معماران به اشتراک بگذارید.

 

تحریریه خط معمار

منبع: ArchLine

تعداد بازدید: 4,287

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *