پلان های خانه روبی، فرانک لوید رایت + نما و مقطع

پلان های خانه روبی، فرانک لوید رایت

پلان های خانه روبی، فرانک لوید رایت + نما و مقطع –

در این بخش برای همراهان عزیز خط معمار، پلان، برش نما، حجم سه بعدی نما و … از خانه روبی ( Robie House )، اثر معمار معروف آمریکایی، فرانک لوید رایت را آماده نموده ایم و برای دانلود قرار داده ایم. برای دانلود این مجموعه فایل از خانه روبی، از لینک دانلودی که در انتها قرار داده شده است، استفاده نمایید.

منزل روبی (به انگلیسی: Robie House) خانه‌ای است که معمار معروف آمریکایی، فرانک لوید رایت، در سال ۱۹۱۰در ایلینوی آمریکا طراحی کرده‌است و جز یکی از برترین آثار معماری قرن بیستم به شمار می‌رود. این خانه در شهر شیکاگو و در سبکی از معماری به نام سبک بین‌المللی ساخته شده آست.

اجرای طرح خانه روبی یکی از بزرگ‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین آثار اولیه رایت نبوغ رو به تکامل او را به اوج پختگی رسانید. خانه روبی همانند خانه‌های سبک پرایری ما قبل خود ساختمانی است عریض کم ارتفاع و افقی که نمایانگر لایه گذاری منسجم و کارآمدی می‌باشد که نمونه آن قبلاً مشاهده نشده است. به نظر می‌رسد که رایت در طراحی این بنا تحت تأثیر آخرین دستاوردهای فناوری ماشینی روز بوده چراکه خانه رابی شباهت زیادی به هواپیما و کشتی‌های بخار اقیانوس پیمایی دارد که در زمان طراحی و ساخت این خانه بسیار شگفت آور بودند.

در طرح این خانه به سبک پرایری نوعی استحکام خاص وجود دارد که با بافت شهری واقع شده در آن متناسب است. تدبیر رایت در طراحی این بنا صفحات افقی بزرگی است که با استادی تمام طوری روی هم چیده شده که توانسته‌اند سطوح داخلی چندگانه بالکن‌های روباز و بهار خواب‌های احاطه شده‌ای ایجاد کنند.

frank_lloyd_wright_-_robie_house_3

دیوارهای خارجی پوشیده با آجر قرمز رومی رنگ بلند و باریک در بالاترین ارتفاع دارای نوعی پوشش از جنس سنگ آهک هستند.

در این بنا نیز همچون آثار دیگر رایت موقعیت ساختمان نقش کلیدی ایفا می‌کند و شکل صلیب که ایده بسیاری از طرح‌های او در این دوره است در پیش آمدگی گسترده طبقه فوقانی به چشم می‌خورد. خانه همانند دژی محکم ساکنان را در برابر سر و صدا و هیاهوی خیابان محافظت کرده و ورودی را در سمت راست خود پناه می‌دهد. قرار دادن اتاق‌های نشیمن و نهارخوری در طبقه دوم و اتاق بازی بچه‌ها و اتاق بیلیارد در طبقه پایین از جمله تغییراتی است که رایت به واسطه آنها و به نوعی با شکستن ترتیبات زندگی سنتی توانست به حریم خصوصی در خانه دست یابد که این خود حرکتی غیر متعارف در طراحی یک خانه به حساب می‌آمد.

 

    پلان های خانه روبی، فرانک لوید رایت

    حجم: ۱.۰۴

 

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 12,365

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *