پروژه روستا: روستای کنگ

پروژه درس روستا،روستای کنگ

پروژه روستا: روستای کنگ

در این بخش برای همراهان گرامی خط معمار که به دنبال پروژه روستا هستند، یک پروژه روستای دیگر را آماده نموده ایم. پروژه روستای کنگ از توابع شهر مشهد. روستای کنگ به دلیل ویژگی های جغرافیایی، یکی از مقاصد گردشگری در استان خراسان رضوی به شمار می رود. این روستا از طبیعت فوق العاده ای برخوردار است و قرار گرفتن آن در دامنه کوه و پلکلانی بودن خانه های روستا، این روستا را شاخص و ممتاز نموده است.

اما در این بخش، دو فایل کامل مربوط به بررسی روستای کنگ آماده شده است که در این دو فایل به بررسی تمام اطلاعات مورد نیاز برای پروژه درس روستا، پرداخته می شود. برای دانلود رایگان این دو فایل از لینک های دانلود زیر استفاده نمایید.

 

   پروژه درس روستا، روستای کنگ

   حجم: ۱۳٫۵ مگابایت

 

—« کنگ» درلغت نامه ها به چندین معنا آمده است :

—در برخی لغت نامه های نامدار ، به معنی”پرنده ای قوی پنجه که درمناطق کوهستانی زندگی میکند” مانند شهباز.

— لغت نامه دهخدا در زیر این نام چندین معنی را یاد کرده ؛ از جمله : بال پرندگان  ، شاخه درختان ، دست انسان ، … همچنین در اشاره به نام روستا ، آن را از آبادی های دهستان طرقبه از توابع شهر مشهد معرفی میکند.

—درمعنایی که سینه به سینه گشته است به معنی« دژمستحکم » که بی گمان به سبب موقعیت استراتژیک تپه های این منطقه و یا برگرفته از دژ باستانی روستا با نام«قلعه حصار» این نامگذاری صورت گرفته است .

—این روستا از گذشته های بسیار دور ، پابه پای فرهنگ و تمدن پربار شهر توس ، از گذرگاههای پرفراز و نشیب تاریخ گذشته و در پیچ و خم های زمانه درسهایی ژرف از همسازی و همزیستی پرمعنای انسان و طبیعت ، به پویندگان فرهنگ ، هنر و معماری این مرز و بوم هدیه می کند.

—کنگ، در گذشته های باستانی این حماسه ، استراحتگاه میانراهی (اتراقگاه) توس به نیشابور بوده و گویا در زمانهای پس از چپاول تازیان ، گنجینه و خزانه فرمانداران نیشابور و شاهان خراسان بوده است .

در سفر نامه چالز ادوارد در مورد این روستا آمده است

از جاغرق از تپه ها عبور کردیم به کنگ رسیدیم این دهکده نزدیک ۹ میل د ر شمال غرب جا غرق واقع شده است ۲۰۰ خانوار د ران زندگی می کنند. ارتفاع دهکده ۱۶۰۵ متر بود در باغ سیب اردو زدیم این ناحیه تقریبا خشک ترین قطعه ا ز مسیرمان را تشکیل می داد . جا غرق هوای بسیار مرطوبی داشت دست به هر چیزی می زدیم خیس بود.

مردم روستای کنگ به زبان فارسی و با لهجه محلی سخن می گویند مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

کوه‌ها و ارتفاعات و چشم‌اندازهای زیبای کنگ یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی حومه مشهد به شمار میرود و برای فعالیت‌های تفریحی و ورزشی مناسب است.

کنگ به دلیل چشم اندازهای کوهستانی زیبا و وجود چشمه ها و درختان گوناگون بر دامنه کوهپایه های آن، بسیار مورد علاقه کوهنوردان میباشد. معماری روستای کنگ شباهت بسیاری به معماری ماسوله دارد و تقریباً بام هر خانه به عنوان حیات منزل بالاتر محسوب می شود.

—روستای کنگ در دامنه ارتفاعات بینالود قرار دارد. بررسی اوضاع اقلیمی منطقه این روستا را می توان در دو مقیاس ماکرو و میکرو مورد ارزیابی قرار داد. هر چند تحولات آب و هوایی بطور کلی از یک روند بین المللی تبعیت می کنند، اما نقش پدیده های محلی را نیز در ایجاد میکرو کلیما نمی توان نادیده گرفت.

—از نقطه نظر ماکرو کلیما منطقه شمال فلات ایران بطور اخص، و مناطق بزرگ فلات ایران بطور اعم، تحت تأثیر سیستمهای پرفشار و کم فشار بین المللی قرار دارند. اما وجود ناهمواریها، شکل و فرم عمومی آنها باعث گردیده تا نقاط مختلف آب و هوایی و مناطق اقلیمی متفاوتی بر پهنه سرزمین شکل گیرد. بنابراین به منظور درک و استنباط درستی از اوضاع آب و هوای منطقه در ابتدا لازم است تا شناختی کلی از دو جریان یا دو سیستم فوق الذکر حاصل گردد.

—از آنجایی که آنتی سیکلون« سیبری » پدیده غالب ترازهای پایین جو است و ضخامت عمودی آن از ۳۰۰۰ متر تجاوز نمی کند و از گذرگاههای کوهستانی پیشروی می کند، در نتیجه از معابر و نواحی کم ارتفاع کوههای خراسان وارد چاله مرکزی ایران می شود. بنابراین مشاهده می شود که آرایش توپوگرافی و ارتفاعات نقش قابل توجهی را در چگونگی جذب این پدیده بازی می کند.

 

 

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 13,338

3 دیدگاه‌

  1. مسعود گفت:

    ادمین عزیز خوبید لینک کار نمی کنه درستش کنید سپاس

  2. علی گفت:

    درود بر شما. بسیار مفید بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *