نگاهی جامع بر مفهوم رنگ ها در معماری

مفهوم رنگ ها در معماری

چگونه رنگ ها بر معماری و طراحی داخلی تأثیر می گذارند؟

رنگ ها عنصری جدا ناپذیر از دنیای ما هستند. ما رنگ ها را نه تنها در محیط طبیعی، بلکه در محیط معمارانه ساخته بشر نیز مشاهده می کنیم. رنگ ها همیشه نقشی اساسی در روند تکاملی انسان ایفا می کنند. محیط و رنگ موجود در آن توسط مغز دریافت شده و آن چه را که براساس هدف ذهنی و عینی دریافت شده را پردازش و  تشخیص می دهد. تأثیر روانشناختی، ارتباطی، مفهومی و تأثیرات آن بر روان، از جنبه های فرآیند های تشخیص مفهومی ما هستند. همانگونه که رنگ در یک اثر نقاشی و یا عکاسی می تواند بر روحیه و خلق و خوی افراد تأثیر بگذارد، به همان اندازه رنگ یک اثر معماری و یا فضای داخلی می تواند احساسات افراد را تحت تأثیر خود قرار دهند.

مطالعات روانشناختی نشان داده است که نور آبی میزان (مِلاتونین) را کاهش داده و باعث می شود تا افراد هشیار تر بوده و خوابشان کاهش یابد. همچنین از نظر روانشناختی، افراد می توانند تحت تأثیر روابط رنگ ها با نماد های فرهنگی و سایر تجربیاتشان قرار بگیرند. به عنوان مثال به دلیل ارتباط رنگ قرمز با خون، افراد حسی از ترس و یا تهدید را دریافت کنند.

درمجموع، نحوه رنگ آمیزی یک اثر معماری و یا فضای داخلی می تواند تأثیرات پیچیده ای در نحوه احساس کاربران آن داشته باشد، در حالی که بسته به نوع رنگ آن، یک نمای داخلی به طرز چشمگیری متفاوت درک خواهد شد. در ادامه خط معمار قصد دارد تا مفهوم رنگ در معماری و برخی از روابط احساسی رنگ ها را به طور خلاصه بیان می کند و تأثیرات مختلف آن ها را در استفاده از فضای معماری ارزیابی می کند.

مفهوم رنگ ها در معماری

قرمز

قرمز بسته به تنالیته آن می تواند شور، هیجان، گرمی و صمیمیت را را به شما منتقل کند، اما در برخی مواقع می تواند برعکس عمل کرده و با ترس و یا خطر همراه باشد. نحوه استفاده از آن و چگونگی قرار گرفتن آن در فضا می تواند بر نحوه چگونگی درک آن تأثیر گذار باشد. طیف های تیره و متمایل به بلوطی، گرم و اغوا کننده به نظر می رسد، در حالی که طیف روشن آن جذاب و صمیمانه به چشم آید. اگر در به کار بردن رنگ قرمز هوشمندانه عمل نکنید، ممکن است که نتیجه رضایت بخشی نداشته باشد و فضایی ضعیف از لحاظ بصری ایجاد کند، اما اگر به درستی به کار رود می تواند تأثیر عمیقی در ایجاد فضای منحصر به فرد و انتقال انرژی و حس مثبت به افراد داشته باشد. استفاده از رنگ قرمز به صورت لکه ای در برخی از فضاها روش مناسبی برای جلب توجه افراد به اثر یا عناصر خاص می باشد.

مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری

نارنجی

اگر چه از نظر بسیاری از افراد استفاده از رنگ نارنجی غیر معمول به نظر می رسد، اما کاربرد این رنگ در معماری و طراحی داخلی، فضایی آرامش بخش، درخشان و صمیمانه ای را ایجاد کند. اگرچه رنگ نارنجی کمی ملایم تر و آرام تر از رنگ قرمز است، اما همچنان یک رنگ شفاف، روشن و جنجالی می باشد. بنابراین، باتوجه به این که ملایم تر از قرمز است، ساده تر می توان آن را در سطوح وسیع تری نسبت به قرمز به کار برد.

مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری

زرد

زرد همواره رنگی است درخشان و انرژی بخش و می توان آن را به طور کامل در یک اثر معماری و طراحی داخلی و همچنین برای برجسته ساختن برخی از عناصر خاص استفاده کرد. به سبب انرژی و صمیمیت نهفته در آن، معمولا در فضاهایی مانند مهدکودک ها و فضاهایی که بیش تر با کودکان سروکار دارند استفاده می شود. درخشندگی زیاد این رنگ باعث می شود تا فضاها پرجنب و جوش و سرزنده به نظر برسند. اما این رنگ نسبت به رنگ نارنجی طیفی ملایم و آرام تری دارد.

مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری

سبز

یکی دیگر از رنگ های غیر معمولی که در معماری به کار می رود، سبز است. رنگ سبز به خصوص سبز زمردی و سبز پاستلی بسیار آرامش بخش هستند. حتی سبز نئون، هرچند روشن باشد، به طور کل نسبت به سایر طیف های سبز آرام تر به نظر می رسد. با این حال رنگ سبز و به خصوص سبز کمرنگ، در ترکیب با سفید ممکن است که به طرز عجیبی بالینی احساس شود. کاربرد رنگ سبز در نماهای خارجی در معماری، در دیوارها و سقف نشان دهنده پایداری و گرمای صمیمانه می باشند.

مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری

آبی

آبی رنگی است تسکین دهنده، سرد و سمبلی از عزت و امنیت است. این رنگ  اگر در سقف به کار رود حس عرفانی به فضا می بخشد، در حالی که سایر عناصر معماری به رنگ آبی مانند ستون ها و مبلمان یکی از رایج ترین کاربردهای رنگ آبی در معماری است. نورهای آبی رنگ یکی از تأثیرگذارترین رنگ ها در نمای بیرونی معماری می باشد.

مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری

بنفش

رنگ بنفش نیز همانند آبی، می تواند آرامش و ملایمت را القا کند، اما در سطوح بزرگ تر به خصوص بنفش پاستلی می تواند تنظیمات نوری را پراکنده سازد. چراغ های بنفش نئون، به ویژه نوری های بنفش نئونی، سرگرم کننده، روشن و مهیج هستند و به دلیل منحصر به فرد بودن می توانند جلوه ای ماندگار ایجاد کنند.

مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری

سفید

رنگ سفید به سبب ارتباط و ایجاد حسی از پاکی و خلوص، از مهم ترین ویژگی های معماری مدرن به حساب می آید. رنگ سفید در دیوارهای بیرونی منجر به ایجاد سایه های چشمگیر، نمای مسطح و بکری می شود در حالی که استفاده از رنگ سفید در دیواره ای فضای داخلی باعث می شود تا کاربران احساس آرامش کنند و در عین حال هوشیارانه عمل کنند. همچنین سقف ها و دیوارهای سفید به انتشار نور کمک می کنند و باعث می شوند تا محیط داخلی روشن تر و چشگیرتر به نظر برسند.

مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری

سیاه

رنگ سیاه در معماری ساختمان باعث می شود تا جذاب و قابل تأمل به نظر برسند، هرچند ممکن است که در برخی از موقعیت ها شرور نیز درک شوند. نورپردازی اندیشمندانه در فضاهای داخلی و نماها باعث می شود تا فضاهای داخلی کمتر تیره به نظر برسند. کاربرد سطوح چوبی سیاه ممکن است که فضای روستیک و درونگرایی ایجاد کند، این درحالی است که سطوح فلزی سیاه تمی شفاف و مدرن را به فضا می افزاید.

مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری مفهوم رنگ ها در معماری

بنابراین بدیهی است که رنگ ها در فضای معماری و طراحی داخلی دارای قدرت عاطفی عظیمی هستند. بنابراین هنگام به کاربردن رنگ در طراحی حتی در سطوح کوچک و یا رنگ هایی ساده چون سیاه و سفید، توجه به نورپردازی به عنوان یکی از ضرورت های اصلی است که باید به آن توجه داشته باشید.  با این وجود مفهوم رنگ ها در معماری غالباً می تواند احساسات مختلفی از شادترین و شوم ترین را به کاربران محیط های مختلف منتقل کند.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 659

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *