چگونه جزیره آشپزخانه چند منظوره و کاربردی طراحی کنید!

نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه

 طراحی جزیره آشپزخانه

خط معمار در این بخش قصد دارد تا به شرح نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه چند منظوره و کاربردی بپردازد. جزیره ها به عنوان بخش مهم در آشپزخانه ها در ابعاد و طرح های مختلفی طراحی می شوند. آن ها فضای ذخیره سازی، پخت و پز و همچنین فضایd برای غذا خوردن فراهم می آورند. همچنین جزیره ها یک کانون بصری برای آشپزخانه ها ارائه می دهند. جزیره آشپزخانه ها با توجه به نوع عملکرد های مختلفی که ارائه می دهند، می توانند در شکل ها و طرح های مختلفی طراحی شوند. بنابراین برای اینکه مشخص کنید جزیره آشپزخانه باید شامل چه عناصری باشد، ابتدا باید کاربری اصلی جزیره را مشخص کرده و سپس به طراحی و تهیه اقلام آن بپردازید. به عنوان مثال ممکن است فضای زندگی شما محدود باشد و شما قصد داشته باشید از جزیره آشپزخانه خود به عنوان میز غذا خوری استفاده کنید. یا اینکه متراژ آشپزخانه منزلتان کم است و شما نیاز به فضایی برای ذخیره سازی دارید و می خواهید لوازم اضافی خود را در جزیره آشپزخانه قرار دهید. بنابراین باید طراحی جزیره آشپزخانه با دقت کافی و در نظر گرفتن کاربری اش صورت پذیرد.

نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانهنکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانهنکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه

در ادامه برخی از نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه را شرح خواهیم داد:

نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه

 ابعاد و ارتفاع جزیره آشپزخانه

توجه ابعاد و ارتفاع جزیره آشپزخانه به دلیل جنبه های کاربردی و زیبایی شناختی آن اهمیت بسیاری دارد. جزیره ای که بیش از اندازه بزرگ باشد، فضا را تحت تأثیر قرار داده و در تردد افراد مشکل ایجاد می کند و در نتیجه عملکرد فضا را کاهش می دهد. بنابراین هر جزیره باید به طور استاندارد از چهار طرف فاصله ای مطلوب داشته و فضای کافی برای تردد افراد باقی بگذارد. در مقابل جزیره ای که ابعاد آن کوچک باشد، آن را در ابتدا غیر ضروری جلوه می دهد، اما می توان با افزودن چند صندلی، آن را به فضایی برای غذاخوردن تبدیل کرد. اگر فضای آشپزخانه کوچک باشد، باید از طول ابعاد جزیره کاهش داد. به هر حال یک جزیره آشپزخانه ایده آل باید حداقل ۱ متر پهنا و ۱و نیم متر طول داشته باشد. البته این ابعاد می تواند در آشپزخانه های بزرگ تر تغییر کند. بعد از آن ارتفاع جزیره را باید مشخص کنیم. برخی از کارشناسان و طراحان داخلی معتقدند که استاندارد ارتفاع برای جزیره های آشپزخانه ۹۰ سانتی متر یا ۱ متر می باشد. در برخی موارد حتی شما می توانید با توجه به کاربرد های مختلفی که هر یک از آن ها دارند، جزیره هایی با هر دو ارتفاع ایجاد کنید. به عنوان مثال ارتفاع ۹۰ سانتی متر برای قرار دادن صندلی هایی با ارتفاع معمولی مناسبند و همچنین افراد به سهولت می توانند از سطح آن برای انجام کارهایی جون پخت و پز استفاده کنند. ارتفاع ۱ متر نیز برای قرار دادن صندلی هایی با ارتفاع بلند مناسب می باشد.

نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانهنکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانهنکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه

عناصر مورد نیاز در جزیره آشپزخانه

بسته به متراژ آشپزخانه و نیاز ساکنین، جزیره های آشپزخانه می توانند عناصر و اجزایی چون سینک، ماکروفر، ماشین ظرفشویی و یا حتی اجاق گاز را نیز در خود جای دهند. اگر شما می خواهید جزیره ای ساده داشته باشید، بهتر است که فقظ صندلی و چند قفسه برای لوازم اضافی را قرار دهید. اگر می خواهید سینک ظرف شویی را بر سطح جزیره قرار دهید یا باید ماشین ظرف شویی را در پایین سینک قرار داده یا این که آن را روبروی آن قرار دهید. اگر می خواهید اجاق گاز را بر سطح آن قرار دهید، بهتر است که یک هود در بالای آن نصب کنید. همچنین سعی کنید تا از قرار دادن و سایل غیر ضروری و اضافی بر سطح آن بپرهیزید.

نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانهنکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه

نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه

توجه به سیالیت در آشپزخانه

مواردی که در بالا ذکر شد ارتباط تنگانگی با گردش کار در آشپزخانه دارد. همانند سایر فضاهای داخلی، در طراحی جزیره آشپزخانه نیز باید سیالیت در حرکت و مناطق توقف و همچنین روابط میان اشیای موجود در آشپزخانه را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال همانطور که در بالا ذکر شد، سینک ظرف شویی باید نزدیک ماشین ظرفشویی قرار گرفته و سطل زباله نیز باید نزدیک به سینک باشد تا افراد در هنگام انجام امور مختلف به راحتی تردد داشته باشند.

نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه

نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه

نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه

نورپردازی جزیره آشپزخانه

در نتیجه نورپردازی جزیره آشپزخانه از مهم ترین مواردی است که می تواند زیبایی آشپزخانه را دوچندان سازد. از طرفی نیز جزیره هایی که برای پخت و پز و همچنین سرو غذا به کار می روند امری ضروری می باشد.

نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه

همانطور که مشاهده کردید به برخی از نکات در طراحی جزیره آشپزخانه پرداختیم. شما می توانید با در نظر گرفتن این نکات جزیره آشپزخانه خود را طراحی کنید. در ادامه با دیدن سایر تصاویر خط معمار  را همراهی کنید.

نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانهنکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانهنکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانهنکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانهنکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانهنکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانهنکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانهنکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه نکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانهنکات مهم در طراحی جزیره آشپزخانه

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 724

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *