نکاتی که قبل از طراحی و دکوراسیون داخلی منازل باید بدانیم!

 

دکوراسیون داخلیهمانطور که می دانید در خط معمار به طور مداوم درباره طراحی و دکوراسیون داخلی سخن گفتیم، اما آنچه در این بخش قصد داریم به برای شما به اشتراک بگذاریم این است که طراحی و دکوراسیون داخلی چیست و چگونه می تواند روحیه و حال و هوای افراد را تحت تأثیر خود قرار دهد؟

دکوراسیون داخلی

اگر شما نسبت به یک قطعه موسیقی حس خوبی نداشته باشید و یا این که نمی توانید از اجرای تئاتر لذت ببرید، به سادگی می توانید از گوش دادن به آن قطعه و یا دیدن برنامه صرف نظر کنید. اما این واکنش نسبت به طراحی و دکوراسیون داخلی امکان پذیر نمی باشد و کاملا متفاوت عمل می کند. یک دکوراسیون داخلی ضعیف ممکن است که مدت زمان طولانی زندگی بسیاری از افراد را تحت تأثیر خود قرار دهد. زیرا انسان ها زمان زیادی را در فضاهای داخلی منزل خود می گذرانند و نحوه چیدمان و طراحی فضای داخلی منزلشان به طور مستقیم بر روحیه آن ها تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین طراحی و دکوراسیون فضای داخلی مسئولیت بزرگی را برای طراحان داخلی به همراه می آورد. یک طراح داخلی باید پروژه هایش را برنامه ریزی، هماهنگ و مدیریت کند تا بتواند محیطی مناسب و سالم هم از لحاظ زیبایی شناختی و هم از نظر عملکرد برای کاربران آن ها ایجاد کند. اما در واقع پیش از این باید بدانیم که طراحی و دکوراسیون داخلی چیست؟

طراحی و دکوراسیون داخلی

در بسیاری از موارد طراحی و دکوراسیون داخلی گاها اشتباهی به جای یکدیگر به کار می روند. انتخاب رنگ، متریال و همچنین متریال فینیشینگ از مهم ترین جنبه ها و ویژگی های طراحی داخلی می باشد. با این وجود این ها تنها ویژگی و شخصیت طراحی و دکوراسیون داخلی نیستند.

در ابتدا، درک و دانستن رفتارها و تمایلات کاربر برای ایجاد فضای کاربردی و زیباشناختی ضروری است. سازماندهی حرکت، نقطه آغاز است که می توان از طریق دستکاری اولیه چیدمان و تقسیم فضا به آن دست یافت. این تقسیم فضا را می توان به واسطه دیوارها و به علاوه مبلمان و سایر اشیا نیز انجام داد. به طور همزمان، در طراحی داخلی مواردی چون سیستم سرمایشی گرمایشی، نورپردازی، آکوستیک و همچنین ارگونومیک نیز باید در نظر گرفته شود. در نهایت، مشخصات متریال فینیشینگ مهم ترین و حساس ترین قسمت در طراحی داخلی می باشند. این موارد در کنارهم نتیجه نهایی پروژه را شکل می دهند که مطابق با نیاز های کاربر می باشد.

در ادامه خط معمار موارد اصلی و ضروری را که در هنگام طراحی و دکوراسیون داخلی باید در نظر داشته باشید را برای شما به اشتراک خواهد گذاشت:

لی اوت

دکوراسیون داخلی

لی اوت (چیدمان) در یک پروژه به طور خلاصه شامل قرارگرفتن تجهیزات، مبلمان و اشیا، چه به صورت ثابت و چه به صورت متحرک در فضای مورد نظر می باشد. توزیع مناسب اشیا می تواند جریان فضا را سازماندهی کرده و سلسله مراتب ایجاد کند. در طراحی فضاهایی با پلان باز که طراح آزادی عمل بیش تری دارد، داشتن این چیدمان برای عملکرد صحیح پروژه ضروری می شود. لوکوربوزیه و میس وان در روهه از نخستین کسانی بودند که پلان های بسته را با استفاده از کاهش فضاهای بزرگ به چالش کشیدند و از عناصر تزئینی، مبلمان و پنل های متحرک به جای دیوارها برای تفکیک فضاها به کار بردند.

دکوراسیون داخلی

برای ایجاد یک چیدمان مناسب طراحان بایستی استانداردهای دسترسی، حداقل ابعاد برای اتاق ها و سایر موارد ضروری را در نظر داشته باشند. به طور معمول استانداردهایی برای ابعاد مختلف فضاها وجود دارد، اما با توجه به افزایش زندگی شهرنشینی و و افزایش قیمت ملک، ما شاهد ساخت و ساز آپارتمان های کوچکی هستیم که به دلیل محدودیت فضایی آن ها این استانداردها را در هم می شکند.

مبلمان

مبلمان فضای داخلی خواه ثابت باشد خواه متحرک، بر کیفیت یک پروژه طراحی و دکوراسیون داخلی تأثیر مستقیم دارد. این وظیفه طراح است که اطمینان حاصل کند انتخاب هایی که برای مبلمان یک پروژه داخلی انجام داده است در راستای ارتقای کیفیت و عملکرد فضا باشد.

دکوراسیون داخلی

به خصوص در فضاهای کوچک باید توجه ویژه ای در انتخاب مبلمان داشت. به طور کلی باید گفت هرچه ابعاد فضا کاهش می یابد، طراحان باید در انتخاب مبلمان حساسیت بیش تری به خرج دهند. انتخاب مبلمان های انعطاف پذیر و چند منظوره یکی از کاربردی ترین مبلمان برای منازل کوچک است.

دکوراسیون داخلی

ممکن است که گیاهان به عنوان مبلمان در نظر گرفته نشوند، اما با این وجود جنبه ای از طراحی داخلی را به خود اختصاص داده اند، زیرا گیاهان نقش مهمی در ارتقای کیفیت و سلامت را در زندگی افراد دارند. بهتر است بگوییم که گیاهان هوای داخل منزل را تصفیه کرده و مواد شیمیایی که در فضای داخلی وجود دارد را جذب می کنند. طراحان توصیه می کنند که برای هر ۱۰ متر مربع یک گیاه با اندازه متوسط قرار دهید.

دکوراسیون داخلی

آسایش و ارگونومیک

اگر به خاطر داشته باشید در بخش های مختلف به طور مکرر در رابطه با راحتی و آرامش در فضای داخلی منزل سخن گفتیم. کیفیت محیط خانه در جهانی که جمعیت آن رو به افزایش است، ضروری می باشد. به طوری که فضای داخلی ناسالم خانه (با توجه به این که افراد زمان طولانی را در منزل خود می گذرانند) می تواند سلامت جسمی و روحی افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

دکوراسیون داخلی

باید افزود که راحتی و آسایش با زیبایی شناسی در فضا همراه و همگام است. عطر و رایحه موجود در محیط، نسیمی که از پنجره وارد فضای داخلی می شود، زیبایی اشیا و فضای داخلی همگی در کنار هم آرامش و آسایش را برای ساکنین به همراه می آورد. حال این سوال برای شما پیش می آید که آسایش و آرامش موجود در فضا چگونه از لحاظ بصری درک می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که رنگ، عمق و ارتفاع موجود در فضا مشخص می کند که افراد این فضا را دنج، بی خطر، تحریک کننده، صلح آمیز، انعطاف پذیر و یا درست برعکس در نقطه مقابل آن درک کنند. سوال دیگر این است که چکونه یک فضا از نظر اکوستیک راحت می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید ابتدا بگوییم که اکوستیک صحیح به شما این امکان را می دهد تا بدون این که صدای خود را بلند کنید به سادگی بتوانید با دیگران صحبت کنید. سوال دیگر این است که آیا فضا سرد است یا گرم؟ دمای متعادل در یک محیط آرام و راحت می تواند میان ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد متغیر باشد. دمایی که بالاتر و یا پایین تر این حد باشد می تواند به مرور زمان برای کاربران آزار دهنده باشد و حتی بیماری هایی را برای آن ها به همراه آورد.

دکوراسیون داخلی

متریال فینیشینگ

متریال فینیشینگ در طراحی و دکوراسیون داخلی همواره متعادل نیستند. اگر چه انتخاب متریال معمولا تحت تأثیر عواملی چون زیبایی شناسی، عملکرد و هزینه صورت می گیرد، اما در نظر گرفتن عواملی چون ترکیب ماده و تأثیراتی که می توانند در طول عمر خود بر محیط بگذارند نیز ضروری می باشد. امروزه در در بازار طیف گسترده ای از مصالح و متریال با کیفیت های گوناگون موجود می باشد. اما توصیه ما به شما این است که ابتدا دوام، کیفیت و سایر موارد مرتبط با مسائل بهداشتی و محیطی را بررسی کرده و پس از آن به خرید اقدام نمایید. در کل باید بگوییم که انتخاب متریال یک عمل چند وجهی می باشد و باید فاکتورهایی را قبل از انتخاب آن در نظر بگیرید:

_ کاربری فضا

_ ترکیبات و جوهره متریال

_ سیستم نصب متریال

_ بررسی سطوح متریال

دکوراسیون داخلی

از این گذشته درک انسان در ابعاد فیزیولوژیکی، آناتومیکی و روانی به طراحان کمک می کند تا به راحتی به طراحی و دکوراسیون داخلی منازل و سایر فضاهای داخلی بپردازند. برای درک واضح این موضوع باید بگوییم که همه افراد به طور یکسان در فضا حرکت نمی کنند و آناتومی یکسانی نیز ندارند. ممکن است که افراد در یک میزان از نور احساس یکسانی نداشته باشند. در نتیجه شما به عنوان طراح در هنگام آغاز طراحی یک پروژه طراحی و دکوراسیون داخلی باید جنبه های مختلفی را برای ارائه و دسترسی به یک نتیجه موفق در نظر داشته باشید.

دکوراسیون داخلی

در ادامه با دیدن سایر تصاویر طراحی و دکوراسیون داخلی خط معمار را همراهی کنید.

دکوراسیون داخلی دکوراسیون داخلی دکوراسیون داخلی دکوراسیون داخلی دکوراسیون داخلی

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 273

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *