نورگیری در طراحی داخلی ساختمان چهار طبقه

نور در طراحی داخلی

نور در طراحی داخلی ساختمان چهار طبقه

نور در طراحی داخلی ساختمان

معمولا هنگامی که معماران و طراحان داخلی از کارفرمایان راجع به خواسته هایان سوال می کنند، اولین چیزی که از جانب آن ها درخواست می شود، وجود نور طبیعی در داخل ساختمان است. استفاده از منابع طبیعی در فضاهای داخلی می تواند فواید زیادی را به همراه داشته باشد. حضور نور طبیعی نیز در داخل ساختمان ها بویژه ساختمان های مسکونی اهمیت زیادی دارد و می تواند حال و هوای آن فضا را تغییر دهد. نور طبیعی دارای مزایایی نیز می باشد. از طرفی صرفه جویی در مصرف انرژی می کند و باعث می شود تا افراد در طول روز کمتر از نورهای مصنوعی استفاده کند و از طرف دیگر فضای راحتی را ایجاد می کند. علاوه بر این حضور نور طبیعی در فضای داخلی برای سلامت افراد نیز ضروری است. اکنون شما می دانید که نور طبیعی یکی از عناصر حیاتی در دکوراسیون داخلی می باشد. در ادامه سه قانون مهم و اساسی برای تمرکز بر نور طبیعی در هنگام طراحی داخلی خانه را مطرح خواهیم کرد:

۱- موقعیت و جهت گیری نور در فضای داخلی

۲- افزایش تعداد پنجره ها در بخش هی مختلف خانه

۳- قراگیری اشیا و مبلمان جهت دریافت مستقیم نور به فضای داخلی

اکنون در ادامه پروژه ای مدرن را به شما معرفی خواهیم کرد که طراح بر روی حضور نور طبیعی در فضای داخلی تمرکز کرده است.

شرح پروژه

گروه معماری Flow با همکاری دفتر MAGRITS به طراحی داخلی این خانه چهار طبقه پرداخته است. این پروژه مسکونی در لندن قرار دارد. این ساختمان در سال ۱۸۵۱ ساخته شده است. این خانه شامل سه طبقه مسکونی و یک طبقه زیرزمین می باشد. با ورود به ساختمان آن چه افراد با آن روبرو می شوند یک سالن نشیمن بزرگ می باشد. طراحان در این بخش یک قفسه کتابخانه باز سفید طراحی کرده و روبروی آن نیز یک صندلی راحتی قرار داده اند تا افراد در هنگام بررسی کتاب ها در صورت تمایل به مطالعه آن ها در همان بخش بپردازند.

سالن نشیمن رو به فضایی باز می شود که با نیمکت چوبی تزئین شده و افراد می توانند از چشم انداز منظره بیرونی که سمت طبقه پایین می رود بهرهمند گردند. راه پله مارپیچی چوبی در مرکز خانه علاوه بر این که طبقات را به هم متصل می سازد، دارای ظاهری مجسمه گونه دارد  که جذابیت بصری ایجاد می کند. سطوح چوبی سیال نیز چشم را به سمت پنجره سقفی هدایت می کند. نور طبیعی از این بخش به مرکز ساختمان می تابد.

فضای عمومی اصلی خانه شامل بخش هایی چون یک آشپزخانه با پلان باز، سالن غذاخوری و یک سالن نشیمن می باشد. در آشپزخانه کابینت های بالایی، کاشی های پس زمینه ، شلف ها و سطح کابینت پایینی به رنگ سیاه هستند و در تضاد با دیوارهای و کابینت های سفید پایینی می باشند. در مقابل میز غذاخوری سالن نشیمن دیده می شود که دارای سقفی دوبرابر آشپزخانه است و یک تابلو بافت دار در دیوار آن نصب شده است.

هر دو سالن نشیمن و فضای غذاخوری رو به یک پاسیو در پشت ساختمان قرار دارد باز می شوند. این پاسیو دارای صندلی های تو کار و یک پنجره تمام قد می باشد که نور فضای داخلی را تأمین می کند و در عین حال راه پله انتهای آن به مسیری برخورد می کند به باغچه منتهی می شود. افراد می توانند از حیاط به تمامی ساختمان مشرف شده و فضای داخلی چون سالن نشیمن و آشپزخانه را به واسطه پنجره های تمام قد به وضوح مشاهده کنند.

وقتی به داخل ساختمان باز می گردیم، یک اتاق انحصاری با کمدهای مینیمالیستی را مشاهده می کنیم که طراح طرحی منحنی و جذاب را باچوب روی آن به اجرا آورده است. این فرم از ابتدای اتاق شروع می شود و تا بخشی که تلویزیون قرار دارد ادامه می یابد.

در طبقه بالای ساختمان فضاهای خصوصی چون اتاق خواب و سرویس بهداشتی قرار دارد. این اتاق خواب ها نیز هر یک دارای پنجره های تمام قد می باشند که با نرده های چوبی پوشیده شده و باعث می شود نور ملایمی در طول روز به داخل اتاق می تابد. در یکی از سرویس های بهداشتی دیوار خاکستری رنک به طور کامل در آینه دیوار روبرویی منعکس می شود و ظاهر متفاوت شیر آب سینک روشویی جذابیت ایجاد می کند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر دعوت می نماید.

نور در طراحی داخلی نور در طراحی داخلی نور در طراحی داخلی نور در طراحی داخلی نور در طراحی داخلی نور در طراحی داخلی نور در طراحی داخلی نور در طراحی داخلی نور در طراحی داخلینور در طراحی داخلینور در طراحی داخلی نور در طراحی داخلی نور در طراحی داخلی نور در طراحی داخلی

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Contemporist

تعداد بازدید: 763

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *