نورپردازی در دکوراسیون داخلی مغازه کفش فروشی

نورپردازی ویترین مغازه

موقعیت: پرتقال

مساحت: ۶۵ مترمربع

سال: ۲۰۱۹

آیا تا بحال به این فکر کرده اید که نورپردازی صحیح چه تأثیر در فضای فروشگاه شما خواهد داشت؟ همانطور کارشناسان و متخصصان طراحی داخلی اشاره می کنند، نور نقش مهمی در این فضا و در نمایش محصولات خواهد داشت. همچنین نورپردازی ویترین مغازه و فضای داخلی آن باعث می شود که فروشگاه شما نسبت به سایر فروشگاه ها برجسته تر دیده شود و در نتیجه می توانند تأثیر مثبتی بر افزایش فروش داشته باشند.

نورپردازی در طراحی داخلی فروشگاه

با صرف نظر از تفکیک نور به دو بخش طبیعی و مصنوعی، عموما نورپردازی در فروشگاه ها به دو صورت عمومی و موضعی تقسیم بندی می شود. هریک از این دو نوع می توانند به نوبه خود تأثیر بسزایی در نورپردازی فضای تجاری داشته باشند. به طور کلی باید بگوییم که نورپردازی عمومی، حداقل میزان نور مورد نیاز جهت حرکت در فضای داخلی فروشگاه را تأمین می کند، برخلاف نورپردازی عمومی باید گفت که نورپردازی موضعی نقش مهم تری را نسبت به نورپردازی عمومی دارد، به این دلیل که می تواند در جذب مشتری و معرفی محصول تأثیرگذار باشد.

نقشی که نورپردازی ویترین مغازه و فضای داخلی فروشگاه می تواند داشته باشد به صورت زیر می باشد:

_ یک تصویر و تعریف کلی از فروشگاه شما ارائه می دهد.

_ محصولات را برجسته می کند و باعث برجسته تر دیده شدن آن می شود.

_ با توجه با ویژگی های بصری که به محصولات می افزاید، افراد را به خرید بیش تر ترغیب می کند.

_ مشتریان را به داخل فروشگاه دعوت می کند.

_ باعث می شود تا افراد تجربه خرید جذاب و دلچسبی داشته باشند.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که هیچ قانون و فرمول خاصی در نورپردازی فروشگاه وجود ندارد که شما بتوانید آن را الگو قرار داده و در تمام فروشگاه ها به کار ببرید. هر فروشگاهی با توجه به ابعاد، نوع محصولات قابل ارائه، موقعیت قرارگیری اش و … نوپردازی مختص خود را خواهد داشت. اما نکاتی وجود دارد که توجه به آن ها شما را در نورپردازی صحیح راهنمایی می کند.

نورپردازی عمومی

نورپردازی عمومی به نورپردازی فضای کلی فروشگاه شما اشاره دارد و به شما این امکان را می دهد تا مشتریانتان از طریق این نورپردازی یک نمای کلی از فروشگاه را دریافت کنند. مثال واضح و ساده از این نوع نورپردازی می تواند لوستر و یا لامپ نصب شده در مرکز یک فروشگاه باشد. این لامپ می تواند تأثیر بزرگی در فضای فروشگاه داشته باشد، بنابراین باید در انتخاب رنگ دقت داشته باشید و مطمئن شوید که رنگ محصول شما را تغییر نمی دهد.

نورپردازی موضعی

نورپردازی موضعی باید مطابق با مجموعه کلی فروشگاه شما صورت گیرد. به خصوص اگر در فروشگاه شما اقلام و محصولات لوکس ارائه می شود، حالت ایده آلش این است که برای نمایش محصولات از نورپردازی موضعی استفاده کنید. اگر شما محصولات متنوعی را در فروشگاه عرضه می کنید، بهتر است که برای نمایش محصولات جدید خود از این نوع نورپردازی استفاده کنید. در مجموع باید گفت که هدف اصلی از نورپردازی موضعی جلب توجه محصولات است. بنابراین توصیه ما به شما این است که سعی کنید فقط بر روی محصولات خاص و پر فروش خود این نورپردازی را انجام دهید.

نورپردازی قفسه ها و محصولات

آیا تا بحال پیش آمده که در فروشگاهی قصد دیدن محصولی را داشته و در دیدن آن محصول با وضوح کامل به مشکل روبرو شده باشید؟ این همان چیزی است که باید در طراحی داخلی فروشگاه اتفاق نیفتد. تمام محصولات باید قابل روئیت باشند. بنابراین طراحان توصیه می کنند تا از نورپردازی در قفسه ها و محصولات نیز استفاده کنید. با این وجود باید مسائل امنیتی را در این نوع نورپردازی لحاظ کنید. در ادامه به معرفی پروژه ای از نورپردازی در طراحی داخلی یک فروشگاه کفش می پردازیم.

شرح پروژه

طراحان در طراحی این پروژه با فضایی باریک و کوچکی که خالی از تزئینات بود روبرو شدند. درب ورودی این فروشگاه رو یکی از مهم ترین خیابان ها در شهر باز می شد. در انتهای فروشگاه یک پنجره در نزدیک سقف قرار دارد که تهویه و نور کافی را در ضلع شمالی فروشگاه فراهم می آورد. نمای بیرونی ساختمان بدون هیچ مداخله ای حفظ شده است. کف فضای داخلی از چوب بلوط پوشیده شده و دیوارها و سایر بخش ها از سطوح گچی پوشیده شده که با رنگ کرم، رنگ آمیزی شده اند.

زیرزمین نیز برای ذخیره سازی محصولات در نظر گرفته شده است. در این بخش فضا فقط رنگ آمیزی شده است. فرم مستطیل شکل فضا باعث می شود تا طراحان بتوانند در هردو طرف فضا برای قفسه بندی استفاده کنند. همچنین در پایین قفسه ها هم کمدهایی برای قرار دادن کفش تعبیه کردند. در ورودی به پله های زیرزمین در پشت آینه پنهان شده اند. در نمای فروشگاه جعبه هایی کوچک قرار داده اند که امکان تغییر موقعیت قرارگیری محصولات را فراهم می آورد. نورپردازی خطی نیز باعث عمیق تر دیده شدن فضای داخلی فروشگاه می شود. همچنین طراحان برای برجسته ساختن قفسه ها و باکس نمایش محصولات از نورپردازی مخفی در کف استفاده کرده است. در این پروژه طراح سعی کرده تا با استفاده از سادگی در رنگ و نور فضایی متفاوت برای جلب توجه مشتریان ایجاد کند.

در ادامه با دیدن تصاویر نورپردازی ویترین مغازه و فضای داخلی آن، خط معمار را همراهی کنید.

نورپردازی ویترین مغازه نورپردازی ویترین مغازهنورپردازی ویترین مغازه نورپردازی ویترین مغازه نورپردازی ویترین مغازه نورپردازی ویترین مغازه نورپردازی ویترین مغازه نورپردازی ویترین مغازه نورپردازی ویترین مغازه نورپردازی ویترین مغازه نورپردازی ویترین مغازه نورپردازی ویترین مغازه نورپردازی ویترین مغازه نورپردازی ویترین مغازه نورپردازی ویترین مغازه نورپردازی ویترین مغازه نورپردازی ویترین مغازه

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

 

تعداد بازدید: 1,648

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *