بررسی نمونه های نورپردازی در دکوراسیون منزل مینیمال

نورپردازی در دکوراسیون منزل

نورپردازی در دکوراسیون منزل

شما می توانید با نورپردازی مناسب، فضای داخلی روشن و دلچسبی را ایجاد کنید، حتی در تاریک ترین روزهای زمستانی. نورپردازی در دکوراسیون منزل یکی از مهم ترین بخش های طراحی داخلی است که متأسفانه بسیاری از افراد از توجه به این امر مهم غافل می شوند. اگر منزل شما به خوبی نورپردازی نشده باشد، صرف نظر از عدم وجود نور طبیعی یا نور مصنوعی، فضای منزل شما تاریک و سرد جلوه خواهد کرد و مبلمان و رنگ های به کار رفته در آن، با جلوه واقعی خود نمایان نخواهند شد. بنابراین شما می توانید با نورپردازی مناسب فضای داخلی، ویژگی ها و نقاط مثبت منزل خود را تقویت کرده و یک محیط گرم و راحت برای خود و خانواده ایجاد کنید. امروزه گزینه های مختلفی برای انجام نورپردازی وجود دارد که علاوه بر افزایش زیبایی، باعث کاهش مصرف انرژی نیز می شوند. در ادامه به معرفی ایده هایی برای نورپردازی در دکوراسیون منزل شما ارائه خواهیم داد و در نهایت دو پروژه از نورپردازی در دکوراسیون خانه های مینیمال را به شما معرفی خواهیم کرد.

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که افراد معمولا در نورپردازی فضاهای داخلی مرتکب می شوند، استفاده از یک منبع نوری ( به خصوص منبع نوری قوی) می باشد. اما این روش کاملا اشتباه است و معماران و طراحان داخلی معمولا توصیه می کنند که از چندین منبع نوری برای نورپردازی فضای منزل استفاده کنید. در ادامه خط معمار سه نوع نورپردازی اصلی را که در تمامی بخش های داخلی منزل کاربردی است را شرح خواهد داد:

نورپردازی محیطی: این نوع نورپردازی به عنوان نورپردازی عمومی شناخته می شود.  این نوع نورپردازی تمامی محیط را روشن ساخته و به افراد این امکان را می دهد تا در فضایی کاملا روشن قرار بگیرند.

نورپردازی نقطه ای: این نوع نورپردازی برای برجسته سازی یک کانون خاص، مانند بخشی از یک اثر هنری دیواری استفاده می شود.

نورپردازی Task: همانطور که از نامش پیداست، این نوع نورپردازی در جهت تکمیل عملکردهای خاص به کار می رود. این می تواند هر چیزی از از یک چراغ مطالعه گرفته تا لوسترهایی که در بالای جزیره آشپزخانه قرار می گیرند، متغیر باشد. اکنون که گزینه های مختلف نورپردازی را در اختیار دارید، بهتر است که در رابطه با چگونگی و نحوه قرارگیری منابع نوری تصمیم بگیرید. در ادامه به شرح پروژه ها می پردازیم.

پروژه اول

پروژه اول شامل یک آپارتمان ۹۰ متری با سبک مینیمال می باشد. در سالن نشیمن این آپارتمان با تنالیته های سرد خاکستری و چوب گرم را مشاهده می کنیم که هرچه به اطراف حرکت می کنند روشن تر می شوند. تمرکز نورپردازی در مرکز سالن جایی مبلمان قرار گرفته اند صورت می پذیرد. نورپردازی ملایم به این سالن پذیرایی با تم خاکستری، ظاهری استقبال کننده و گرمی می دهد. در این بخش ما هیچ گونه سایه های ناخوشایند مشاهده نمی کنیم. بافت عمیق قالیچه در میان فضای درخشنده اغراق شده به نظر می رسد. بافت و نورپردازی در این پروژه مینیمال در کنار یکدیگر فضایی فوق العاده ایجاد کرده است. نور طبیعی از ورای پرده های سفید رنگ عبور کرده و روشنایی فضای داخلی را دوچندان می سازد. در بخش هایی مانند دیوار پشت تلویزیون ما شاهد نورپردازی داخل دیوار به صورت خطی نیز هستیم. این نور خطی تا راهرو ادامه می یابد. بر خلاف سایر دکوراسیون های داخلی ما در این پروژه هیچ گونه لوستر در بالای میز غذاخوری نیستیم. این به معنای عدم توجه به نور کافی به این بخش نیست. در عوض طراحان از نورهای  LED در سراسر بالای میز استفاده کرده و فضایی دنج و صمیمی ایجاد کرده اند. لامپ های سفید به عنوان بخشی از دکوراسیون دیوار تبدیل شده اند که با رنگ خاکستری در تضاد می باشند.

نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل

پروژه دوم

در پروژه دوم نیز ما با یک فضای داخلی ۹۰ متری با دکوراسیون مینیمال روبرو هستیم. در این آپارتمان جزیره آشپزخانه تأثیر عمیقی در فضای نشیمن داشته که با نورپردازی منحصر به فرد آن، میزان اثرگذاری در کل فضا شدت می یابد. کف بتنی صیقلی شده نور را در فضای داخلی منعکس می کنند. نوارهای خطی که به صورت موازی در بالای جزیره آشپزخانه قرار گرفته اند، امکان استفاده از ترکیب دو نوع نور موضعی و خطی را فراهم می آورد. نورپردازی مخفی نیز نور ملایمی را به فضای داخلی می افزاید. تأثیر نورپردازی داخل دیوار و کف هنگامی که بر سطح بتنی صیقلی کف می تابد دوچندان می شود. این نوع نورپردازی تا اتاق خواب ادامه می یابد و حسی از بی وزنی را منتقل می سازد. در سرویس بهداشتی این خانه ما با نورهایی با طیف رنگی متفاوت از سایر فضاها روبرو می شویم.

نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل نورپردازی در دکوراسیون منزل

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Homedesigning

تعداد بازدید: 1,405

۱ دیدگاه

  1. sara گفت:

    این پروژه ها اجرا شدن؟ کجا هستن و آیا اسمی دارن؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *