نمای چوبی ساختمان ۴ طبقه با لوورهای برش خورده

نمای چوبی ساختمان، طراحی نمای ساختمان

نمای چوبی ساختمان ۴ طبقه با لوورهای برش خورده

ساختمان های شهرهای بزرگ، روز به روز، بیشتر شبیه مکعب مستطیل می شوند. دلیل این امر، نهایت استفاده از تراکم ممکن برای ساختمان است. البته باید به کارفرما هم حق داد چرا که از طرفی قوانین شهرداری در شهرهای بزرگ، بسیار محدود کننده است و از طرفی قیمت فروش هر مترمربع از ساختمان، به قدری بالاست که سازنده، تلاش خود را برای استفاده از نهایت ظرفیت ساختمان می کند. از این رو، بسیاری از خلاقیت هایی که یک معمار در طراحی حجم ساختمان می تواند ارائه دهد، در نطفه از بین می روند. به این ترتیب، حجم ساختمان ها، ساده و به شکل مکعب مستطیل طراحی می گردند.

این اتفاق، در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا، رخ می دهد و شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران نیز، از این قاعده مستثنی نیستند. تعداد ساختمان هایی که جامعه ی معمار برای شهری نظیر تهران طراحی می کند، در برابر ساختمان هایی که سازندگان می سازند، بسیار ناچیز است. نتیجه این است که برای مشاهده ی یک ساختمان که اثری معماری باشد یا ردپای خلاقیت یک معمار را در بتوان در آن مشاهده نمود، کمی سخت است. از داستان حجم ساختمان که بگذریم، همه ما که در دفاتر معماری مشغول به کار هستیم، به خوبی می دانیم که عمده خلاقیت مان را باید بر روی طراحی نما متمرکز کنیم. چرا که بازی با حجم ساختمان، در فضای شهری چندان ممکن نیست. یعنی کارفرمایی که قصد طراحی ساختمانی با حجم معماری خلاقانه را داشته باشد، به سختی یافت می شود. اما مقوله طراحی نما کاملا باز است، از این رو خلاقیت طراحان به سمت خلق نماهای متفاوت و خلاقانه حرکت می کند.

در این مطلب، قصد داریم به بررسی نمای چوبی ساختمان ۴ طبقه در شهر آمستردام هلند بپردازیم. به تصویر بالا نگاهی مجدد بیاندازید، به سادگی درخواهید یافت که ساختمان مورد نظر ما، هم به لحاظ حجم و هم به لحاظ نما، با تمامی ساختمان های پیرامون تفاوت دارد. تفاوتی چشمگیر که نتیجه حضور یک معمار است.

این ساختمان دارای ۴ طبقه است و روی نمای آن، از متریال چوب مقاوم در برابر نور و رطوبت استفاده شده است. لوورهای چوبی که برای شکل دادن نما در کنار هم چیده شده اند، بر اساس یک فرم های هندسی برش خورده اند. به این شکل، علاوه بر استفاده از چوب بر روی نمای ساختمان و خلق یک نمای متفاوت، مسیر نور به فضای داخلی و دید کاربران فضا به محیط بیرونی تامین شده است. به بحث نور جنور و شمال نمی پردازیم چرا که از موقعیت جغرافیایی ساختمان بی اطلاعیم.

آنچه در این بخش مورد توجه ماست، این است که اگر دست های ما در حجم سازی بسته است، بر روی نما، کارهای خلاقانه (و البته مقرون به صرفه با در نظر گرفتن بودجه کارفرما) صورت دهیم. پروژه ساختمان FreeBooter، نمونه ای خوب و روشن برای این مسئله است. البته، لازم است بدانیم استفاده از چوب روی نمای ساختمان در شهرهای بزرگ ایران، در مقیاس بسیار محدودی اتفاق می افتد.

استفاده از چوب روی نمای این ساختمان سبب ایجاد لایه ی محافظ و پوششی برای تراس های طبقات نیز شده است. معماری این ساختمان با نمای خلاقانه، توسط استودیو gg-loop صورت گرفته است که در شهر آمستردام مشغول فعالیت می باشند. همچنین شایان ذکر است که این طرح در رقابت A’ Design awards 2019 در بخش Sustainable and Green Design موفق به کسب جایزه شده است.

در ادامه، دعوت می کنیم تصاویر نمای چوبی ساختمان ۴ طبقه FreeBooter را مشاهده نمایید. علاوه بر این، می توانید تصاویر طراحی داخلی ساختمان را نیز مشاهده نمایید. در فضاهای داخلی نیز، چوب به عنوان یک متریال پایه و البته دکوراتیو مورد استفاده قرار گرفته است.

نمای چوبی ساختمان، طراحی نمای ساختمان نمای چوبی ساختمان، طراحی نمای ساختمان

نمای چوبی ساختمان، طراحی نمای ساختمان

نمای چوبی ساختمان، طراحی نمای ساختمان نمای چوبی ساختمان، طراحی نمای ساختمان

تصاویر فضاهای داخلی ساختمان

نمای چوبی ساختمان، طراحی داخلی ساختمان نمای چوبی ساختمان، طراحی داخلی ساختمان نمای چوبی ساختمان، طراحی داخلی ساختمان نمای چوبی ساختمان، طراحی داخلی ساختمان نمای چوبی ساختمان، طراحی داخلی ساختمان نمای چوبی ساختمان، طراحی داخلی ساختمان نمای چوبی ساختمان، طراحی داخلی ساختمان نمای چوبی ساختمان، طراحی داخلی ساختمان نمای چوبی ساختمان، طراحی داخلی ساختمان نمای چوبی ساختمان، طراحی داخلی ساختمان نمای چوبی ساختمان، طراحی داخلی ساختمان نمای چوبی ساختمان، طراحی داخلی ساختمان نمای چوبی ساختمان، طراحی داخلی ساختمان نمای چوبی ساختمان، طراحی داخلی ساختمان

در این مطلب به بررسی پروژه طراحی نمای ساختمان پرداخته ایم. در این ساختمان، از نمای چوب بصورت لوورهای جدا از هم استفاده شده است که بر روی آن توسط برش قطعات چوب، فرم های هندسی ایجاد گردیده اند. این پروژه، می تواند یک کانسپت و ایده خوب را برای طراحی نما در اختیار شما قرار دهد. اگر در رابطه با طراحی انجام شده و یا توضیحات ارائه شده، ایده یا نظر متفاوتی دارید، می توانید از طریق بخش زیر، نظرات خود را با ما و سایر معماران در میان بگذارید.

 

تحریریه خط معمار

منبع: gg-loop – ArchLine

تعداد بازدید: 714

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *