نمای شیشه ای ویلا و معرفی جذاب ترین نمونه های کارشده در سراسر جهان

نمای شیشه ای ویلا

یکی از جذاب  ترین و در عین حال دشوار ترین مراحل در ساخت ویلا، طراحی نمای و انتخاب متریال مناسب برای آن می باشد. با توجه به این که محدودیت های موجود در طراحی نمای ویلاها نسبت به نمای ساختمان های درون شهری کمتر می باشد، افراد می توانند آزادانه تر طرح نمای ویلای خود را انتخاب و طراحی کنند. همچنین متریال مختلفی در بازار وجود دارند که با توجه به موقعیت جغرافیایی، بودجه و سلیقه کارفرما می توان در طراحی نمای ویلا به کار برد. در میان متریال مختلف کاربردی در طراحی نما، شیشه جزو متریالی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

پیشینه استفاده از شیشه در معماری به گذشته های خیلی دور باز می گردد. شیشه ها در نمای ساختمان ها استفاده می شدند، اما نه به شیوه ی امروزی. در گذشته شیشه ها معمولا در فریم پنجره ها به کار می رفته و جزء کوچکی از نماها به حساب می آمدند.

با ورود مدرنیته در معماری استفاده از شیشه تغییر کرد و شیشه به عنوان متریال اصلی در نمای انواع ساختمان ها به کار رفت. این موج جدید نه تنها در ساختمان های اداری، تجاری و تفریحی کلان شهرها دیده می شد، بلکه کم کم در طراحی نمای ساختمان های مسکونی و به دنبال آن نمای ویلاها استفاده شد.

مزایا و معایب استفاده از شیشه در طراحی نمای ویلا

هر متریالی دارای مزایا و معایبی می باشد. شیشه نیز با وجود جنبه های مثبتی که دارد، دارای معایبی نیز می باشد که شما باید قبل از انتخاب این متریال برای نمای ویلای خود بهتر است آن ها را بدانید. معایب و مزایای شیشه در طراحی ویلا به شح زیر می باشد:

مزایای استفاده از شیشه در نمای ویلا

_ یکی از مهم ترین مزایای استفاده از شیشه در طراحی نمای ویلا این است که میان فضای داخلی با فضای خارجی ویلا ارتباط برقرار کرده و نمایی یکپارچه ایجاد می کند. همچنین نمای شیشه ای ویلا باعث می شود تا افراد در عین این که در داخل ساختمان قرار دارند از چشم انداز زیبای فضای بیرونی بهره ببرند.

_ بهره مندی از نور طبیعی خورشید، یکی دیگر از مزایای استفاده از شیشه در طراحی نمای ویلا می باشد. نور خوشید از طریق نمای شیشه ای به فضای داخلی ویلا راه می یابد و در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد. به این صورت که نور خورشید در طول روز فضای داخلی را روشن ساخته و نیاز به نور مصنوعی را کاهش می دهد. از طرفی در فصولی که هوا سرد تر است نور خورشید تا حدودی فضای داخلی را گرم می سازد و در نتیجه انرژی کمتری برای گرم ساختن فضا لازم می شود.

_ شیشه بر خلاف سایر متریال چون فلز، گچ و چوب دچار فرسودگی، زنگ زدگی و خوردگی نمی شود و در نتیجه دوام بالایی دارد.

_ نصب شیشه در نمای ویلاها هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و همچنین در طی مدت زمان کوتاه تری نست به سایر متریال به اتمام می رسد.

_ با توجه به این که شیشه نسبت به سایر متریال مانند آجر، چوب و بتن سبک تر است، وزن سازه را سنگین نمی کند.

معایب استفاده از شیشه در طراحی نمای ویلا

_ اگر چه نور طبیعی به واسطه نمای شیشه فضای داخلی ویلا را روشن می سازد، اما به همین میزان نیز فضای داخلی را گرم می کند. این گرما در برخی از فصول سرد سال مناسب است، اما ممکن است که در فصول گرم مانند تابستان فضای داخلی را بیش از اندازه گرم کند. علاوه بر این با توجه به این که شیشه در مقایسه با سایر متریال مانند بتن، آجر و چوب جرم گرمایی کمتری دارد، انتقال حرارت در آن با سرعت بالاتری انجام می شود. در این صورت متعادل نگه داشتن فضای داخلی ممکن است هزینه بر باشد.

_ با توجه به این که شیشه نور را کاملا از خود عبور می دهد، می تواند در برخی از نقاط برای ساکنین آزار دهنده باشد. مگر این که از شیشه هایی استفاده شود که نور را به طور کامل عبور ندهند و بخشی از آن را منعکس کنند.

_ این اهمیت دارد که نصب شیشه برای نمای ساختمان ویلا توسط تیم متخصص انجام گیرد، در غیر این صورت افراد با مشکلات فنی روبرو خواهند و ممکن است هزینه های اضافی را برای کارفرما به بار آورد.

_ در حالی که نصب شیشه در مدت زمان کوتاهی انجام می گیرد، اما به دلیل این که به نیروی کار با مهارتی نیاز دارد، هزینه های ساخت را افزایش می دهد.

_ اگر چه نمای شیشه ای ویلا نسبت به سایر متریال دوام بالاتری دارد، اما به دلیل این که نیاز به نظافت مکرر دارد، هزینه های نگهداری از آن را افزایش می دهد.

_ بسیاری از مالکان به دلیل مسائل امنیتی، از طراحی نمای شیشه ای برای ویلای خود اجتناب می کنند زیرا در معرض شکسته شدن قرار می گیرند. اما باید این نکته را اشاره کنیم که طراحان برای این مسأله راه حلی ارائه داده اند و شما می توانید از حفاظ های کرکره ای و فلزی برای حفظ امنیت استفاده کرده و در مدت زمانی که حضور ندارید، ویلای شما در امنیت کامل قرار گیرد.

_ یکی دیگر از معایب نمای شیشه ای حفظ حریم خصوصی در ویلاهای چند طبقه است. طراحان در خصوص این مشکل نیز راه حل هایی ارائه داده اند. به عنوان مثال می توان به نصب پرده و یا نصب سطوح چوبی متحرک اشاره کرد.

انواع شیشه های کاربردی در طراحی نمای شیشه ای ویلا

اکنون که با مزایا و معایب نمای شیشه ای ویلا ها آشنا شدید، ممکن است این سوال برایتان پیش آید که چند نوع شیشه در بازار وجود دارد؟ کدامیک گزینه مناسبی برای نمای ویلاها هستند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که انوع مختلفی از شیشه ها در بازار موجود هستند که برای طراحی نما کاربردی می باشند. شما نیز باید قبل از این که به انتخاب شیشه برای نمای ویلای خود بپردازید، با انواع شیشه ها آشنا شوید.

شیشه های دودی

برای ویلاهایی که دارای نمای شیشه ای هستند انتقال گرما از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. شیشه های دودی یکی از بهترین گزینه در چنین مواردی می باشند. رنگ تیره آن ها باعث می شود تا میزان کمی از نور جذب فضای داخلی شود.

شیشه های حرارت دیده (سکوریت)

همانطور که در بالا اشاره کردیم، یکی از معایب استفاده از شیشه در نما شکننده بودن آن می باشد. در مقابل این مشکل، طراحان استفاده از شیشه های حرارت دیده ( یا همان سکوریت) را پیشنهاد می دهند که دوام و استقامت بالایی را در مقابل ضربه های شدید دارد. این شیشه ها در صورتی که تحت فشار و شربه شدید قرار بگیرند به قطعات خیلی ریز تبدیل می شوند و کمترین خسارت را به افراد وارد می کنند. استقامت شیشه های سکوریت تقریبا پنج برابر شیشه های معمولی بالاتر است.

شیشه های لمینیت

شیشه های لمینیت علاوه بر ان که عایق صدا هستند به سبب وجود لایه پلاستیک امنیت بالایی نیز دارند.

شیشه های دو جداره

شیشه های دوجداره یکی از بهترین گزینه های انتخابی می باشد، زیرا عایق سرما و گرما بوده و در صرفه جویی در هزینه های جانبی کمک بزرگی به افراد می کند.

قیمت نمای شیشه ای

قیمت ها و هزینه های نصب ششه برای نمای ویلا ها بسته به نوع شیشه و طرح نما متغیر می باشد. همانطور که قبل تر هم گفته شد، قیمت شیشه ها و دستمزد نصب آن در شهر های مختلف متفاوت می باشد.

انواع نمای شیشه ای ویلا

به طور معمول نمای شیشه ای ویلا یا به تنهایی در قالب نمای شیشه ای فریم لس اجرا می شود یا در ترکیب با سایر متریال مانند سنگ، آجر و سطوح فلزی به کار می رود. نماهای شیشه ای اسپایدر و کرتن وال بیش تر در نمای ساختمان های اداری  و تجاری کاربرد دارد و ما در طراحی نمای ویلاها مشاهده نمی کنیم. نمای شیشه ای فریم لس نیز به سبب جذابیت و ظاهر مدرنی که به نمای ویلا می دهد بیش تر مورد استفاده قرار می گیرد.
اکنون خط معمار مجموعه ای از نمای شیشه ای ویلا را برای شما آماده ساخته و ارائه خواهد داد. در ادامه با دیدن تصاویر ما را همراهی کنید.

نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا نمای شیشه ای ویلا

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 1,798

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *