نمای آجری ساختمان مسکونی لاینز، دفترمعماری آتی زیست ایده

نمای آپارتمان آجری زیبا

معماری: آتلیه معماری آتی زیست ایده

معماران مسئول: محمد عادلی، پیام سلیمانی رفیعی

تیم طراحی: نگین طاووسی، یاسمن نیکبخش طهرانی

موقعیت: ایران، تهران، بلوار کاوه

مساحت: ۲۳۰ مترمربع

سال: ۱۳۹۶

شرح پروژه

پروژه ساختمان لاینز در نزدیکی پارک قیطریه واقع در استان تهران قرار گرفته است. در این ساختمان مسکونی با توجه به نورگیری بنا از سه وجه شمالی، غربی و شرقی، موضوع اصلی در طراحی، ایجاد کیفیت در فضاهای داخلی و همچنین برقراری ارتباط بصری با اطراف و با سایر بناهای احداث شده در اطراف ساختمان در نظر گرفته شده است.

نزدیک بودن بناهای اطراف و به علاوه و جود درختان بزرگ در سمت شرقی ساختمان، سایه ای ملایم ایجاد می کردند و باعث کاهش نور شدید خورشید می شد. به همین دلیل طراحان بازشوها و پنجره ها را تا حد امکان بصورت گسترده طراحی کردند. به گونه ای که حتی در حمام نیز برای استفاده از نور طبیعی در طول روز با تمهیداتی بازشوی کوچکی قرار داده اند. طراحان برای جلوگیری از ایجاد لکه دائم در شیشه های گسترده ساختمان، از خط‌ های افقی بیرون زده‌ای در هر طبقه در سرتاسر نما استفاده کرده اند که از جنس ورق می باشند.

با در نظرگرفتن بافت محلی و معماری شهر تهران، طراحان در نمای این ساختمان مسکونی، از تکنیک بازی رنگ با استفاده از آجرهای زرد استفاده نمودند. آن ها برای این که ارتفاع طبقات بلندتر دیده شوند و خط های افقی بارش گیرها را خنثی کند، آجرها را به صورت عمودی و با خطوط بند عمودی تیره به کار برده اند.

برای این که ساختمان با ساختمان های هم جوارش هم جنس باشد و به علاوه زیبا به نظر برسد، دیوار جان پناه در پشت بام تاحدودی عقب تر از نمای ساختمان طراحی شده است. این امر باعث می شود تا خط های افقی نما قوی تر جلوه دهد و به علاوه خط آسمان زیباتر نمایانده شود. طرح بواسطه یک متریال و به کمک ورق‌های تیره یکپارچگی و خلوص این ساختمان مسکونی را که در هر طبقه یک واحد است از درون به بیرون تداعی می‌کند.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

نمای آپارتمان آجری زیبا نمای آپارتمان آجری زیبا نمای آپارتمان آجری زیبا نمای آپارتمان آجری زیبا نمای آپارتمان آجری زیبانمای آپارتمان آجری زیبا نمای آپارتمان آجری زیبا

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 2,787

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *