معماری و طراحی نما ویلای خانوادگی کردان،سهراب رفعت

معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا

معماری و طراحی نما ویلای خانوادگی کردان،سهراب رفعت

موقعیت: ایران – البرز – كردان – ابتدای جاده برقان
شرکت مشاوره: دفتر معماری سهراب رفعت
معمار مسئول: سهراب رفعت
تیم طراحی: سالومه گلبابایی، محمد رضا موحدی، نگين عسگری، محمد حسين شوقی
تاریخ: 1391 الی ۱۳۹۳
نوع پروژه: مسکونی
مساحت زمین: 1600 مترمربع
مساحت ساخته شده: 850 مترمربع
مهندس سازه: سلمان رستمی
مهندس مکانیک: علی فرجی، نادر پور صیامی
مدیر اجرایی: سهراب رفعت
مهندس ناظر: امیرخسرو اردلان
پیمانکار: حسین گودرزی
عکاس: علی دقیق و رضا صوفی

ویلای خانوادگی کردان با زیربنای ۸۵۰ مترمربع واقع در باغی ۱۶۰۰ مترمربعی  و مشرف به رودخانه که در کوه‌پایه‌های کردان قرار دارد.

از ابتدا نکاتی مشخص به عنوان اصول کار با توجه به شرایط عمومی مکان و خواسته‌های کلی کارفرما مورد توجه قرار گرفت : ساخت ویلایی خانوادگی با امکانات کامل رفاهی و تفریحی، ایجاد کلیتی مدرن همراه با عناصر و مصالحی سنتی و بومی و ایجاد منظر سالم با حذف اغتشاشات بصری موجود در هم‌سایگی‌ها و استفاده از چشم‌انداز طبیعی موجود.

پس با توجه به اصول اولیه پروژه را نيازمند نوعی درونگرايی و تفكيک فضايی در درون (پاسخ به تجربه فردی فضا) و در عين حال پيوستگی و ارتباط فضايی ميان خود و محيط بيرون در جهت تحقق نوعی خلوص، يكپارچگی و سياليت (پاسخ به تجربه جمعی فضا) يافتيم . برای حفظ منظر سالم، محور اصلی بنا در طول به سمت چشم‌انداز طبیعی هدایت و در طرفین از هم‌سایگی‌ها مجزا شده است. در چنین شرایطی ایجاد فضایی منفی در میانه حجم اصلی بنا که یادآور الگوی حیاط مرکزیست امکان نوردهی و سازمان‌دهی دیگر فضاها را پیرامون خود فراهم می‌آورد که این خود پاسخ‌گوی خواست به‌کارگیری الگو‌ها و عناصر بومی نیز هست.

در ادامه با نگاه به حفظ شیب و عدم دخالت در وضعیت طبیعی زمین طرح در سه طبقه سازمان‌دهی شد. طبقه زیرین که بخشی از آن در دل زمین فرو رفت به استخر، سالن بیلیارد، موتورخانه و سرایداری با امکان دسترسی مستقل از درون محوطه تعلق گرفت. طبقه میانی که در واقع ارتباط اصلی با فضای بیرونی از این قسمت توسط حیاط مرکزی شکل می‌گیرد به فضاهای عمومی نشیمن، آشپزخانه، خواب مهمان و … اختصاص یافته است. طبقه بالایی به خواب‌ها و سوییت‌های مستقل برای اعضای خانواده اختصاص یافته است که ضمن داشتن دسترسی مستقل از بیرون بنا از طریق راهرو و پل معلق با یکدیگر ارتباط دارند.

در مجموع و در عمل نور به گونه‌ای تا عمق فضاها هدایت شده‌است و ارتباط دو‌سویه درون و بیرون فضا توانسته است به مفاهیم طرح کمک نماید. فضای داخلی در سطح گسترش یافته و به صورت تراس تا بیرون امتداد دارد هم‌چنین دید کامل به فضاهای بیرونی از نقطه مرکزی یعنی نشیمن برقرار است.

با توجه به درخواست كارفرما جهت ايجاد امكان استفاده ممتد در تمامی فصول از استخر ،  جعبه­ای شيشه­ای با ديوارهای بازشو مدنظر قرارگرفت كه امكان دسترسی راحت به محيط اطراف جهت حمام آفتاب و همچنين استفاده از نورخورشيد و داشتن ديد و منظر عالی را مهيا می­كند . البته باید ذکر شود  پوشیده کردن استخر و نیز اضافه کردن آسانسور به پاسیو بنا به درخواست کارفرما و  پس از اتمام سفت کاری و در حال نازک کاری صورت گرفت .

رويكرد معماری همساز با اقليم در كنار روح حاكم بر طرح ، بيانی ساده و خوانا را در جزييات طرح طلب می­كرد و اين مهم در انتخاب جنسيتها و همنشينی آنها در كنار يكديگر بی آنكه خود را به طبيعت چشم نواز محيط تحميل نمايد، ما را بر اين داشت كه آجر را به عنوان توده)امنيت سازگار( شيشه را )دعوت كننده( و آهن را )ارتباط دهنده)بيابيم.

سه عنصری كه در قالب ديوار، بازشو و سقف ، مرز عبور از درون به بيرون را به تجربه­ای حسی بدل می نمايند و یک‌پارچگی و امتداد این مواد از فضاهای داخلی به فضاهای خارجی و برعکس به مدرن‌تر شدن روح فضا کمک می‌کند.

در نهایت علی‌رغم وجود ساختمان‌های فرسوده در هم‌سایگی و با رعایت حریم رودخانه و سازمان‌دهی تمامی امکانات مورد نیاز و خواسته‌های زیبایی شناسی طرح، اهداف کلی طراحی برای ایجاد فضایی دل‌نشین و مطلوب استراحت و آسایش، بدون ناهماهنگی با طبیعت پیرامون محقق شده است.  سیستم سازه‌ای اسکلت فلزیست و لوله كشی آبرسانی و فاضلاب و گرمايش از كف از نوع سوپر پايپ و اسپيليت يونيت براي سرمايش در نظر گرفته شده است. مرحله اجرایی ساخت این ویلا پس از طی سه ماه مراحل برنامه‌ریزی، طراحی معماری و سازه در مهر ماه سال ۱۳۹۱ آغاز شد و در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ به پایان رسید.

معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلامعماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا طراحی داخلی ویلا،معماری داخلی ویلا طراحی داخلی ویلا،معماری داخلی ویلا طراحی داخلی ویلا،معماری داخلی ویلا طراحی داخلی ویلا،معماری داخلی ویلا طراحی داخلی ویلا،معماری داخلی ویلا طراحی داخلی ویلا،معماری داخلی ویلا طراحی داخلی ویلا،معماری داخلی ویلا طراحی داخلی ویلا،معماری داخلی ویلا طراحی داخلی ویلا،معماری داخلی ویلا طراحی داخلی ویلا،معماری داخلی ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلامعماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلامعماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا

معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلامعماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا kordanfamily_villa_sohrab_rafaat__032_-9011-900-563-100معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلامعماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا سکشن ویلا،برش ویلا،مقطع ویلا سکشن ویلا،برش ویلا،مقطع ویلا طبقات نما طبقات نما پلان ویلا پلان ویلا معماری ساختمان ویلا،طراحی نمای ویلا

تحریریه خط معمار

منبع: archline.ir – Caoi.ir

تعداد بازدید: 6,249

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *