معماری و طراحی نما خانه شماره ۴۷ اصفهان، برنده جایزه معمار ۹۳، استودیو معماری براکت

معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی،طراحی نمای آجری

معماری و طراحی نما خانه شماره ۴۷ اصفهان، برنده جایزه معمار ۹۳

معماری: استودیو معماری براکت

موقعیت: اصفهان

تیم طراحی: شروین حسینی، حمید زارعیان ، علی نعمتی

سایر همکاران: نرگس دهقانی ، امیر شافعی زاده، مرجان جلوه نژاد، شادی محمدی، آرش وفائی، بهراد صولتی، بهاره سعادت فرد

سرپرست فاز دو و نظارت: مهدی هلاکوئی

گرافیک: پناه نفیسی

عکس: نوژن آقایی

طراحی سازه : احسان علیمردانی

سرپرست کارگاه: مهندس حسینی

جوایز: رتبه سوم جایزه معمار ۹۳ بخش مسکونی

پروژه مسکونی خانه شماره ۴۷ (کاخ) در زمینی به مساحت ۱۲۰ متر ( ابعاد ۵/۹۰ در ۲۰/۵۵ متر) به سفارش زوج جوانی با یک فرزند نوجوان در سال ۸۹ طراحی شد. با توجه به عرض کم زمین و ابعاد پروژه، ابتدا کارفرما مایل به معاوضه قطعه زمین با یک واحد آپارتمان در حال ساخت بود، چرا که فکر می کرد این زمین پتانسیل های لازم برای پاسخ به نیازهای او را ندارند، بنابراین یکی از چالش های پروژه ایجاد فضای مسکونی با کیفیت، در زمینی با عرض کم و طول زیاد بود که تنها از جنوب نورگیری می کند، همچنین قرارگیری قطعه زمین در انتهای یک بن بست و مجاورت آن با ساختمان های بدون کیفیت که دید اغلب طبقات به سمت آنها بود مسئله دیگر طراحی بود، که چه چیزی از بیرون دیده می شود و چه چیزی از درون؟

بنابراین پوسته بیرونی نه تنها در تعامل و احترام به دو ساختمان مجاور خود که یکی جلوتر از دیگری است شکل گرفته، بلکه وظیفه فیلتر کردن دیدهای ناخوشایند به ساختمان های نا متجانس همسایه را داشته است، به نحوی که در طبقات پایین تر گشودگی ها علاوه بر تامین نور مناسب دید را محدود به حیاط خود پروژه بکند و همچنین از دید سایر ساختمان ها هنگامی که از پرده استفاده نمی شود نیز جلوگیری کند و در طبقات بالاتر امکان دید به کوه صفه اصفهان را تامین کند.

استقرار فضاهای اصلی زندگی شامل نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب والدین در قسمت جنوبی، امکان نورگیری بیشتر به شرط کنترل دیدهای مشرف را فراهم می آورد.

بنابراین در قسمت نشیمن وجود یک پنجره کشیده در ارتفاع پایین برای حذف دیدهای نا خوشایند و استفاده از فضای خالی زیر پله اتاق خواب دوبلکس والدین و ورود نور و آفتاب و دید به آسمان بدون مزاحمت ساختمان های اطراف و بدون دیده شدن از بیرون، فضایی پرنور و سرزنده برای فضاهای پر استفاده فراهم کرده است.

خانه در پنج سطح به نحوی طراحی شده که طبقات با هم توالی دارند و این پیوستگی جوابی به نیاز کارفرما برای بزرگتر به نظر رسیدن فضاهاست. خانه، جایی برای حضور است، جایی که ساکنان آن باید در آن احساس آرامش داشته باشند. با این ایده ها تیم طراحی تلاش کرده تا شاید بتواند نیاز های کارفرما را برآورده کرده و آرامش را به آنها هدیه دهد.

پلکان خانه را به دو بخش تقسیم می کند که قسمت جنوبی با پنج سقف و قسمت شمالی با سه سقف امکان تجربه فضایی متفاوت با توجه به عملکرد را در اختیار ساکنان قرار می دهد، به گونه ای که در فضاهای روز پیوستگی بصری از ابتدا تا انتهای  آن و همچنین امکان تبادل و تهویه طبیعی ممکن می شود.

در پاگرد کوچک بالای پله ها با طراحی میز کاری متناسب با ابعاد فضا امکان ایجاد فضای کاری خانگی فراهم شده است که با توجه به وجود پنجره ها نور خوبی را دریافت می کند.

با توجه به ضوابط شهرداری اصفهان مبنی بر عقب نشینی در قسمت شمالی زمین و رفع اشراف ها با جان پناه به ارتفاع ۷۵/۱ ، فضای باقیمانده امکان ایجادحیاط در ارتفاع و تامین نور از سقف برای قسمت شمالی بنا را فراهم کرد.

معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی،طراحی نمای آجری

معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی،طراحی نمای آجریمعماری داخلی ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری داخلی ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری داخلی ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی

معماری داخلی ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری داخلی ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی

معماری داخلی ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری داخلی ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری داخلی ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری داخلی ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری داخلی ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونیمعماری داخلی ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری داخلی ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی

برای بزرگنمایی بر روی تصاویر کلیک کنید.

معماری داخلی ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی پلان خانه شماره 47،پلان مسکونی پلان خانه شماره 47،پلان مسکونی پلان خانه شماره 47،پلان مسکونی پلان خانه شماره 47،پلان مسکونی پلان خانه شماره 47،پلان مسکونی

پلان خانه شماره 47،پلان مسکونی پلان خانه شماره 47،پلان مسکونی

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir – architizer

تعداد بازدید: 12,021

۱ دیدگاه

  1. زهرا گفت:

    ببخشید فایل dwg پلانو ندارید؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *