معماری و طراحی داخلی خانه شهرک فردوس ، فیروز فیروز

 معماری ساختمان مسکونی شهرک فردوس

معماری و طراحی داخلی خانه شهرک فردوس ، فیروز فیروز

معماری: گروه معماری فیروز

موقعیت: ایران، مازندران

فضای سایت: ۱۰۸۵مترمربع

مساحت: ۳۱۳ مترمربع

سال: ۲۰۱۳

تیم طراحی:

معمار اصلی: فیروز فیروز

معمار ارشد: نگار بقائی پور

گروه ترسیم: علی قدیانی، بهاره خُمیری، گلناز لک

دیاگرام: مرضیه رجب زاده

مهندس سازه: بهرنگ بنی آدم

مهندس برق: رفیع ظریفیان

مهندس مکانیک: رازمیک ظریفیان

سازنده: داریوش رحیمی

مهندس ناظر: امیر یغمایی

در این بخش قصد داریم تا کاربران گرامی با یکی دیگر از نمونه های معماری ساختمان مسکونی اثر فیروز فیروز آشنا سازیم. اگر به خاطر داشته باشید در بخش های گذشته راجع به این معمار خلاق ایرانی که موسس دفتر معماری فیروز می باشد، صبحت کردیم. دفتر معماری فیروز با تمرکز بر طراحی یکپارچه و متخصص در هنر تلفیق تکنیک های طراحی سنتی و مدرن ، طیف گسترده ای از پروژه ها را از محل های مسکونی و مرمت گرفته تا فضای کار تجاری و اداری تولید کرده اند. تیم طراحی داخلی فیروز زبانی نزدیک به سنت های تاریخی ایران را  از طریق گنجاندن مشاغلی مانند کارهای آینه کاری ، گچ کاری ، چوب گره زدن و موارد دیگر ایجاد کرده است.

ایشان در رشته معماری از دانشگاه پرات نیویورک فارق التحصیل شده است. پس از اتمام تحصیل در سال ۱۳۶۴ دفتر اهری و فیروز را در نیویورک تأسیس نمود. در میان پروژه هایی که در این مدت میان سال های ۱۳۶۵-۶۷ در دفترش انجام شده بود را دوبار در مجله نیویورک تایمز به چاپ رسانید. این دفتر برای طراحی ساختمان یک مسجد در جده عربستان جایزه اول مجله بین المللی بنیاد آقاخان را به دست آورد.

او پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۶۸ در مدارس و دانشگاه های مختلف کشور به تدریس معماری پرداخت و سپس دفتر معماری فیروز و همکاران را پایه گذاری کرد و هم اکنون در حال فعالیت در دفتر شخصی خود در ایران می باشد. فیروز فیروز به عنوان پایه گذار و مدیر فعلی دفتر معماری فیروز، جایزه مجله معمار را در سال ۱۳۸۱ برای پروژه ی “دو خانه برای دو دوست” را دریافت کرد. وی هم اکنون در حال فعالیت بر روی طیف گسترده ای از پروژه ها از مسکونی تا تفریحی می باشد. آثار فیروز فیروز منعکس کننده نشان دهنده آگاهی و حساسیت شدید وی نسبت به حفظ میراث طبیعی و فرهنگی است. وی هم اکنون عضو کمیته موزه ها در میراث فرهنگی ایران و از اعضای سه فینالیست در رقابت برای موزه جواهرات ملی ایران می باشد. . وی همچنین فضایی را برای قرارگیری مجموعه خصوصی خانم ملک سودور در موزه ملی ملک طراحی کرد. در سال ۱۳۸۳، او به عنوان کیوریتور در یک نمایش هنری در بارسلونا ( Iran under the skin) بوده و همچنین به عنوان هیئت داوران در چندین مسابقه شرکت کرده است.

کمی پیش تر به شرح برخی از پروژه های فیروز فیروز پرداختیم، اگر تا کنون موفق به دسترسی به مطالب را نداشته اید، می توانید با کلیک روی لینک زیر آن ها مشاهده کنید:

معماری ویلای حاجی بابا ، فیروز فیروز

پروژه خانه سفید۲، فیروز فیروز

اکنون در این بخش به شرح پروژه معماری ساختمان مسکونی خانه شهرک فردوس، می پردازیم.

شرح پروژه از زبان معمار

در شمال ایران ، این ویلای ساحلی در دریای خزر به چشم می خورد. این مکان فرصتی را برای ایجاد فضایی که نیازهای ویلاها را در عین بازی با استانداردهای ساخت و ساز در آب و هوای مرطوب ایجاد می کند، فراهم می آورد. این خانه در موقعیتی قرار دارد که ایوانش رو به شمال دریا باز می شود. وجود یک حیاط مرکزی کمک می کند تا نسیم دریا در کل خانه به گردش بیفتد و گردش هوا و محیط را در هوای گرم مطبوع سازد. اگرچه چنین حیاط هایی مختص معماری ایرانی است، اما به دلیل هوای مرطوب و بارانی در شمال ایران، بسیار رایج نمی باشد.

با این وجود، گنجاندن آن در مرکز ساختمان باعث می شود تا نور بیش تری وارد خانه شود و نسیم در فضای داخلی گردش کند. در روشی مشابه به این، به جای طراحی سقفی شیب دار به سمت بیرون که متناسب با این آب و هوا باشد، پشت بام رو به سمت بالا به منظور فراهم آوردن چشم انداز بهتر دریا و بهره مندی کافی از نور طبیعی، طراحی شده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر معماری ساختمان مسکونی شهرک فردوس دعوت می نماید.

 معماری ساختمان مسکونی شهرک فردوس  معماری ساختمان مسکونی شهرک فردوس  معماری ساختمان مسکونی شهرک فردوس  معماری ساختمان مسکونی شهرک فردوس  معماری ساختمان مسکونی شهرک فردوس  معماری ساختمان مسکونی شهرک فردوس  معماری ساختمان مسکونی شهرک فردوس  معماری ساختمان مسکونی شهرک فردوس

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

 

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Firouzarchitect

تعداد بازدید: 6,089

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *