معماری ویلای شماره سی، سعید میر محمد صادقی، لادن زارعی

معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی

نام پروژه: ویلای شماره سی

موقعیت: استان البرز – جاده قریم کرج قزوین – شهرک حمیدیه – خبابان پنجم – پلاک شماره سی

معماری : سعید میر محمد صادقی، لادن زارعی

اجرا : سعید میر محمد صادقی و عباس ذوالقدر

مدیر اجرایی پروژه: عباس ذوالقدر

کنترل پروژه: نسیم میثاقی

همکار طراحی : بنفشه زارعی

ترسیم کامپیوتری : نسترن روحی پور

طرح سازه : عباس ذوالقدر ، نسیم میثاقی

تاسیسات مکانیکی : عارف صمدی ، میثم صادقی

تاسیسات الکتریکی : علی چهاردلی

مشاور و مجری فضای سبز: ابراهیم مهاجر، سارا حسین خانی

تاسیسات برودتی و حرارتی : دامون سرویس

تیم اجرایی پروژه: امیر حسین صدیقی، شادمان محمدی، بابک نوفرستی، فرهنگ محمدی، سعید کمریش، محمدرضا محمود کلایه

امور پشتیبانی اجرا: مهسا بابایی، مهدی محمدی

عکس: علی دقیق

تاریخ شروع و اتمام اجرا : بهار ۱۳۹۳ – تابستان ۱۳۹۶

مساحت سایت پروژه: ۲۸۰۰ متر مربع

مساحت کل ساخته شده: ۱۸۰ متر مربع – ۱۰۰ مترمربع طبقه اصلی و ۸۰ متر مربع طبقه فوقانی

جوایز: رتبه اول(مشترک) مسابقه معماری داخلی سال ۹۶ ، رتبه دوم(مشترک)جایزه معمار سال ۹۶

ویلای شماره سی در شهرک حمیدیه در حوالی منطقه کردان کرج در زمینی به مساحت ۲۸۰۰ متر مربع احداث شده است .

با توجه به فاصله نه چندان دوری که ویلا از تهران دارد ،در خواست کارفرما این بود که، اگرچه از ویلا برای اقامتهای طولانی مدت احتمالا کمتر استفاده میشود، ولی فضایی ایجاد شود برای دور هم جمع شدن های خانواده ، تا هر زمان که فرصتی دست دهد و می توان از هیاهوی شهر فاصله گرفت ،حتی برای زمانی کوتاه، از این فضا استفاده شود .

باتوجه به ضوابط و قوانین ساخت و ساز در این منطقه ، متراژ ساخت برای زمین مورد نظر حداکثر تا ۱۰۰ متر مربع سطح اشغال ،مجاز اعلام شد و نهایتا طراحی ویلا نیز بر اساس همین محدودیت انجام گرفت .

ایده اصلی طراحی ، به یکی از ریشه ای ترین کارکردهای معماری یعنی”سر پناه” و یا ” shelter” اشاره دارد . در مراحل آغازین روند طراحی ، با توجه به این واقعیت که متراژ کم محدودیت جدی به نظر میرسید به نوعی پروسه طراحی بیشتر مسیر خلق یک سر پناه را به خود گرفته بود که همین موضوع نیز در مراحل تکمیلی طرح راهگشا بود . با پیش بردن ایده “shelter” سقف کارکرد چند گانه ای پیدا کرده و به نوعی بخش عمده ای از پوسته ساختمان را شکل داده است .

برای بخشی از نمای ساختمان که زیر این “سر پناه” قرار گرفته است ، شیشه های پشت رنگ شده استفاده شده است که ویژگی آینه گون به خود میگیرد .این موضوع باعث شده است که گاه مرز بین پوسته بنا و طبیعت خیلی مرز پررنگ و جدا کننده ای نباشد و به نوعی سعی شده است پوسته بنا امتداد و انعکاسی  از طبیعت پیرامون باشد .

در سازه بنا ، از سازه اسکلت فلزی استفاده شده است . از آنجا که این فرصت را ایجاد کند تا عضوهای سازه ای سقف مقاطعی با سایز محدودتر داشته باشد تا بتوان ضخامت سازه  پوسته سقف را هماهنگ با معماری ، طراحی و تنظیم کرد.

با توجه به محدودیتهای متراژ بنا ،در طراحی داخلی پروژه ، سعی بر این بوده است که محوطه پیرامون پروژه ، جزئی از فضای طبقه اصلی(همکف) باشد. سکوی چوبی پیرامون ویلا و استخر به داخل فضا امتداد پیدا میکند، سطوح کف فضاهای داخلی را شکل می دهد و ارتباط پیوسته ای بین درون و بیرون بنا ایجاد میکند که کارکرد و کاربری آن ، وسیع تر از متراژ واقعی بنا می باشد.

معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی

معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی معماری ویلا،طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ساختمان مسکونی

پلان، دیاگرام، سکشن و …

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 4,718

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *