معماری مجتمع تجاری اکسین ، استودیو معماری فرم نو

معماری مجتمع تجاری اکسین

معماری: استودیو معماری فرم نو

معماران مسئول: احسان شیخ الحرم، جعفر اعرابی

تیم طراحی: انوش صفایی پور، زهرا صفار، اقبال هژبر ساداتی، فرهنگ نجاتیان احمدی، امید صفاری، ملیحه برومند، آرزو صباغ پور، نسرین شهرآبادی، آزاده یوسفی

موقعیت: ایران، مشهد

مساحت/ زیربنا: ۲۵۰۰ مترمربع، ۲۴۵۰۰ مترمربع

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۰

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۵

عکاس: حمید نیک سلیمانی

شرح پروژه

در این بخش قصد داریم پروژه طراحی و معماری مجتمع تجاری اکسین را برای شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم. در طراحی این پروژه مهم ترین مسأله ای که مورد توجه طراح قرار گرفته بود، موقعیت قرارگیری زمین و بلوک در محل تقاطع و تغییر هندسه آن به دلیل ایجاد پخ بود. این مسأله در رابطه با پیوستگی مجموعه نگرانی ایجاد می کرد. عدم تفکیک و تقسیم وجوه باعث شد تا طراح پروژه، موضوع تبدیل سه سطح بیرونی را به یک سطح دنبال کند و از این مسأله به عنوان فرصتی جهت پیدایش فرم و نمایش بیش تر این مجتمع تجاری بهره ببرد. در ابتدا ساده ترین و بهترین راه حل این بود که برای ایجاد پیوستگی میان سطوح گوشه ها را نرم سازد، اما چنین رویکردی نتیجه مورد نظر طراح را ایجاد نمی کرد. از این رو وی تصمیم گرفت تا بجای محو کردن نقاط، به ایجاد و افزایش گره ها بپردازد که به طور مداوم در حال تغییر و تبدیل باشند. در پله ی بعدی علاوه بر این که این گره ها در لبه ی بیرونی افزوده شدند، با بهره مندی از موقعیت وُید در لبه ها فرصتی برای ایجاد عمق، افزایش فاصله میان گره ها و همچنین نمایش آن ها فراهم گشت و در نتیجه گره ها میان درون و بیرون مجموعه دامنه ی تغییر بیش تری یافتند.

در فرآیند تبدیل یک به چند که پیدایش فرم های استوانه ای شکل و منحنی وار در بیرون و درون حجم را به دنبال داشت، مسیله سه سطح اولیه پاسخ یافته بود و میدانی فعال را ایجاد کرده بود. این خود فرصتی مناسب را برای تعامل با شهر و نمایش اتفاقات درونی ایجاد می کرد. حرکت و چرخش نوارها نیز از سطح به عمق و از بیرون به درون، افزون بر نماسازی، به فضاسازی و افزایش ارتباط میان درون و بیرون می پردازد.

نوارهای پیوسته با داشتن پیچش و چرخش به درون نفوذ کرده و حالت خود را به درون انتشار می دهند. این نوارها با گردش به دور وُید در میان طبقات، میدان بصری فعالی بوجود می آورند. همچنین باید افزود که کشیدگی و امتداد نوارها بر سطح وجوه مختلف، باعث می شود تا نماهای مجزای ساختمان یکپارچه شود  و مقیاس مناسبی برای فرم بیرونی ایجاد می کند.

این پروژه تجاری بر روی زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع قرار دارد. هدف اصلی طراحی مجتمع تجاری اکسین تمرکز زدایی و ایجاد قطب جدید در بخش غربی مشهد می باشد. این مجموعه تجاری-تفریحی در مجموع دارای ۹ طبقه می باشد که شش طبقه ی آن تجاری بوده و سه طبقه آن به پارکینگ اختصاص یافته است.

کاربری های این مجتمع تجاری در طبقه همکف و +۱ واحدهای تجاری مختلط ، طبقه _۱ طلا و جواهر، طبقات +۲ و +۳ صنوف پوشاک و موبایل می باشد. طبقه +۴ برای شهربازی و +۵ برای فودکورت در نظر گرفته است.

پله های برقی به واسطه ی جهت گیری های مختلف به خودنمایی درون فضای وُید می پردازند و منجر به تنوع در حرکت و دید می شوند. وُید در این مجموعه نقش سازمان دهنده را دارد که نه در مرکز بلکه در ترکیب با فضای ورودی قرار گرفته و از آنجا در ترکیب با المان های ارتباطی به سازماندهی حرکت می پردازند. در نهایت باید افزود که شفافیت سطح وسیع در قسمت ورودی به همراه فضای باز وسیع افقی و قائم، به عنوان فضایی شهری برای حضور و تعامل میان افراد فرصت مناسبی را فراهم می آورد.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

معماری مجتمع تجاری اکسین معماری مجتمع تجاری اکسین معماری مجتمع تجاری اکسین  معماری مجتمع تجاری اکسین معماری مجتمع تجاری اکسین معماری مجتمع تجاری اکسین معماری مجتمع تجاری اکسین معماری مجتمع تجاری اکسین معماری مجتمع تجاری اکسین معماری مجتمع تجاری اکسین معماری مجتمع تجاری اکسین معماری مجتمع تجاری اکسین معماری مجتمع تجاری اکسین معماری مجتمع تجاری اکسین معماری مجتمع تجاری اکسین

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به معماری مجتمع تجاری اکسین پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 2,553

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *